Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieruszowie
US-III/443-5/05
z 7 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-III/443-5/05
Data
2005.03.07



Autor
Urząd Skarbowy w Wieruszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport (wywóz)


Pytanie podatnika
Czy załączone dokumenty, dotyczące sprzedaży eksportowej do Rumunii, są wystarczające dla uznania, że miał miejsce eksport towarów i ma do niego zastosowanie zerowa stawka podatku od towarów i usług?


Postanowienie


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku (...), zwanego dalej "podatnikiem", z dnia 11 stycznia 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.


Uzasadnienie


W dniu 11 stycznia 2005r. wpłynął do mnie wniosek podatnika z dnia 11 stycznia 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Podatnik, załączając kserokopie dokumentów dotyczących sprzedaży eksportowej do Rumunii wg faktury Nr .../04, a mianowicie:


1. faktury Nr .../04/VAT z dnia 26 listopada 2004r.,
2. zestawienia mebli do faktury jak w pkt 1,
3. oświadczenia odbierającego towar z dnia 26 listopada 2004r.,
4. karty 3 dokumentu SAD Nr ..../0000/002656 z dnia 26 listopada 2004r.,
5. świadectwa przewozowego EUR-1 Nr A ...... z dnia 26 listopada 2005r. oraz wniosku o jego wydanie,
6. międzynarodowego samochodowego listu przewozowego CMR z dnia 26 listopada 2004r. oraz
7. karnetu TIR Nr ...


zwraca się z zapytaniem czy dokumenty te, dotyczące sprzedaży eksportowej do Rumunii są wystarczające dla uznania że miał miejsce eksport towarów i ma do niego zastosowanie zerowa stawka podatku od towarów i usług.


Zdaniem podatnika dokumenty te są wystarczające.


Rozpatrując wniosek podatnika zważyłem co następuje:


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.


Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.innymi eksport towarów. Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli:

1. wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu ( eksport bezpośredni ), lub
2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu ( eksport pośredni).


Aby zatem w transakcji można było rozpoznać eksport towarów muszą łącznie wystąpić następujące przesłanki:

1. wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty,
2. wywóz ten winien być dokonany przez dostawcę ( lub w jego imieniu ) lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju ( lub w jego imieniu ),
3. wywóz tej powinien odbywać się w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o VAT ( czynności uznane przez ustawę jako odpłatna dostawa towarów ),
4. wywóz ten powinien być potwierdzony przez urząd celny wyjścia.


W stanie faktycznym rozpatrywanej sprawy mamy niewątpliwie do czynienia z eksportem bezpośrednim ( wywóz dokonywany jest przez firmę transportową w imieniu eksportera ). Z załączonych kserokopii dokumentów jednoznacznie wynika, że faktycznego wywozu dokonuje firma świadcząca usługi transportowe, która działa w imieniu wnioskodawcy Wywóz ten dokonywany jest w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów, o czym świadczy faktura Nr 608/04/VAT z dnia 26 listopada 2004r.


Jeśli natomiast chodzi o odpowiedź na pytanie, czy wspomniany wywóz jest właściwie udokumentowany, aby można było uznać, że mamy do czynienia z eksportem towarów, to w mojej ocenie odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca. Potwierdzenie przybycia do granicznego urzędu celnego na karnecie TIR towarów objętych tym karnetem należy ocenić bowiem jako potwierdzenie, że opuściły one terytorium Wspólnoty.


Warunki natomiast zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów określają przepisy art. 41 ust. 4 - 11 ustawy o VAT. Zgodnie z regulacją tam zawartą, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a ( eksport bezpośredni ) stawka podatku wynosi 0%. Stawkę tą stosuje się pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Skoro zatem w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z bezpośrednim
eksportem towarów, a podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, to prawidłową stawką podatku dla tej czynności jest stawka 0%.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 6 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. W przypadku eksportu objętego niniejszym interpretacją, jako że potwierdzenie przez urząd celny wyjścia nastąpiło w dniu 28 listopada 2004r., obowiązek podatkowy powstał właśnie w tym dniu.


W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, podzielając pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę, orzekłem jak w sentencji.

Informuję ponadto, że:

1) niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,
2) zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj