Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-217/12/HK
z 5 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-217/12/HK
Data
2012.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
emerytura
miejsce zamieszkania
Niemcy
nieograniczony obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
rezydencja
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce czy też w Republice Federalnej Niemiec (polska emerytura wojskowa i działalność gospodarcza w Niemczech)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 05 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury z Polski wypłacanej osobie mającej miejsce zamieszkania w Niemczech - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania emerytury z Polski wypłacanej osobie mającej miejsce zamieszkania w Niemczech.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 14 maja 2012 r. znak: IBPBI/1/415-266/12/BK, IBPB II/1/415-217/12/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 21 maja 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wyrejestrować się jako polski podatnik, zamieszkać i rozpocząć działalność gospodarczą w Republice Federalnej Niemiec, przenosząc tam swoje centrum interesów osobistych (życiowych).

Swój pobyt w Niemczech Wnioskodawca planuje na kilka lat - co najmniej dwa, a Polskę będzie odwiedzał okazjonalnie i to do czasu, aż żona nie dołączy do niego. Jako współwłaściciel mieszkania nie zamierza wymeldować się z pobytu stałego.

W Polsce Wnioskodawca pobiera emeryturę, której płatnikiem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, poprzez Wojskowe Biuro Emerytalne.

Z informacji pozyskanej w Niemczech wynika, iż zgodnie z przepisami o koordynacji systemów podatkowych i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w Unii Europejskiej, osoby prowadzące działalność gospodarczą podlegają ustawodawstwu tylko jednego państwa Unii Europejskiej.

Zatem obowiązek podatkowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (zarejestrowanej w Niemczech) oraz dochodów z tytułu otrzymywanej emerytury Wnioskodawca winien rozliczać z niemieckim urzędem podatkowym. Na Wnioskodawcy spoczywać będzie obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego w niemieckim systemie ubezpieczeń.

W treści uzupełnienia wniosku dokonanego pismem z dnia 16 maja 2012 r. (wpływ do tut. Biura – 21 maja 2012 r.) doprecyzowano zdarzenie przyszłe informując, co następuje.

  1. W okresie, którego dotyczy wniosek, w Polsce, poza wskazaną we wniosku emeryturą, Wnioskodawca nie będzie osiągał innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
  2. Wyrejestrowanie się jako podatnik z polskiego urzędu skarbowego Wnioskodawca uważa za trafne, jako że będzie opłacał składki na ubezpieczenie społeczne w Niemczech, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz w Niemczech będzie obciążony podatkiem od prowadzonej działalności gospodarczej, zarejestrowanej w niemieckim urzędzie. Wstrzymanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia pobierania składki zdrowotnej z emerytury zwiększy podatek w Polsce, z uwagi na brak możliwości odliczenia, a z takiego odliczenia Wnioskodawca skorzysta w systemie niemieckim.
  3. W roku podatkowym 2011 Wnioskodawca nie prowadził na terenie Polski żadnej działalności gospodarczej.
  4. Pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona w Niemczech będzie działalnością polegającą na świadczeniu usług instalatorskich, obejmujących okres powyżej 12 miesięcy, czyli w rozumieniu umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec z dnia 14 maja 2003 r. o unikaniu podwójnego opodatkowania (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) będzie to prowadzenie zakładu, przy czym będą spełnione warunki określone w art. 5 ust. 3 przedmiotowej umowy.
  5. Działalność gospodarczą w Niemczech Wnioskodawca planuje prowadzić przez okres 2-3 lat i po tym okresie wrócić do Polski, o ile nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności zmuszające do wcześniejszego powrotu.
  6. Faktycznym miejscem pobytu Wnioskodawcy będzie Monachium (Niemcy).
  7. Na terytorium Polski w okresie, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca będzie przebywał w 2012 r. krócej niż 183 dni (od 01 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 tj. 182 dni), tym bardziej, że Wnioskodawca zamierza wyprowadzić się od córki, do wynajętego w Monachium mieszkania, w którym zamieszka także żona.
  8. Ze względu na stan zdrowia rozpoczęcie działalności gospodarczej nastąpi w dniu 01 lipca 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce czy też w Republice Federalnej Niemiec...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązkowi podatkowemu winien podlegać w Republice Federalnej Niemiec od wszystkich dochodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest opodatkowanie emerytury z Polski wypłacanej osobie mającej miejsce zamieszkania w Niemczech. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2a powołanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Przy czym emerytura wojskowa wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.), osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, ze względu na fakt, iż wypłacana jest w związku z pełnieniem służby publicznej, podlega dyspozycji art. 19 ust. 2 umowy polsko–niemieckiej.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 2 lit. a) umowy, emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo (tj. przez Polskę), jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa (na rzecz Polski), jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie (w Niemczech), jeśli osoba fizyczna jest obywatelem tego Państwa (obywatelem Niemiec) i posiada w nim miejsce zamieszkania (w Niemczech) (art. 19 ust. 2 lit. b) wskazanej umowy).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza z dniem 01 czerwca 2012 r. wyrejestrować się jako polski podatnik, zamieszkać i rozpocząć działalność gospodarczą w Republice Federalnej Niemiec, przenosząc tam swoje centrum interesów osobistych (życiowych).

Swój pobyt w Niemczech Wnioskodawca planuje na kilka lat - co najmniej dwa, a Polskę będzie odwiedzał okazjonalnie i to do czasu, aż żona nie dołączy do niego. Jako współwłaściciel mieszkania nie zamierza wymeldować się z pobytu stałego.

W Polsce Wnioskodawca pobiera emeryturę, której płatnikiem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, poprzez Wojskowe Biuro Emerytalne.

W okresie, którego dotyczy wniosek, w Polsce, poza wskazaną we wniosku emeryturą, Wnioskodawca nie będzie osiągał innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przenosząc wskazane przepisy prawa na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż dochód Wnioskodawcy z tytułu emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19 ust. 2 lit. a) ww. umowy, tj. tylko w Polsce.

Jedynie w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę niemieckiego obywatelstwa, jego dochód z tytułu ww. emerytury podlegałby opodatkowaniu wg uregulowań art. 19 ust. 2 lit. b) tejże umowy, tj. tylko w Niemczech.

Reasumując błędne jest stanowisko, iż w świetle opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca – co do zasady - winien podlegać obowiązkowi podatkowemu od wszystkich dochodów w Republice Federalnej Niemiec.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj