Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim
USIII/443/9/05
z 14 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443/9/05
Data
2005.02.14



Autor
Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
prawo pomocy
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
przeniesienie prawa własności
spłata kredytu
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Zapytanie spółdzielni mieszkaniowej dotyczy podstawy opodatkowania przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego na własnościowe lub przeniesieniu własności lokalu zgodnie z ustawą o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 7 ust. 1 pkt 5, art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30.12.2004r. (wpływ do Urzędu Skarbowego 03.01.2005r.), że przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego na własnościowe lub przeniesieniu własności lokalu zgodnie z ustawą z dnia 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (j.t. Dz. U z 2003 r. Nr 119, poz. 1115 ze zm.), podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi nominalna kwota umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy.

Uzasadnienie

We wniosku z 30 grudnia 2004 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonuje przekształcania dotychczasowych spółdzielczych lokali o statusie lokatorskim na własnościowe oraz przeniesienia własności lokalu w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (tekst jedn. Dz. U z 2003r. Nr 119, poz. 1115 ze zm.).

Stosownie do art. 111 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) spółdzielnia zawiera z członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi lokatorskiego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, po dokonaniu przez niego wpłaty wkładu budowlanego w wysokości wartości rynkowej lokalu. Na poczet wkładu budowlanego zalicza się wkład mieszkaniowy członka, zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu.Zasady rozliczeń z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu określa statut spółdzielni.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z członkiem umowę o przekształcenie przysługującego członkowi prawa lokatorskiego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. po dokonaniu przez niego:
1)spłaty przypadającej na jego lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami,
2)spłaty przypadającej na jego lokal uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z tytułu modernizacji budynku, w rozumieniu art. 6 ust. 5,
3)spłaty przypadających na jego lokal zobowiązań spółdzielni z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie kosztów remontów nieruchomości, w której znajduje się lokal,
4)spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1,
5)wpłaty różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego.


Powyższe warunki finansowe przekształcania lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego we własnościowe prawo do tego lokalu, o których mowa w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, nie dotyczą członków spółdzielni spłacających kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na wybudowanie lokalu na podstawie uregulowań zawartych w ustawie o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych... . Kwestie spłat i opłaty zostały bowiem uregulowane odrębnie w przepisie art. 10 tej ustawy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych... na wniosek kredytobiorcy zadłużenie z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych podlega umorzeniu przez bank w części odpowiadającej równowartości 70% zadłużenia po spłacie całości kredytu wraz ze skapitalizowanymi odsetkami oraz zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytu w części niepodlegającej umorzeniu, jeżeli spłata ta nastąpi przed dniem 31 grudnia 2005r., z tym że w przypadku spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu członkowi spółdzielni przysługuje roszczenie o przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu z lokatorskiego na własnościowe albo o przeniesienie przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa własności lokalu mieszkalnego z ograniczeniem przez spółdzielnię mieszkaniową żądania uzupełnienia wkładu budowlanego do przypadającej na dany lokal nominalnej kwoty umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy, która podlega zwrotowi do budżetu państwa.


W statucie spółdzielni przewidziano, że ogólne warunki finansowania przy przekształcaniu prawa z lokatorskiego na własnościowe nie dotyczą mieszkań obciążonych odsetkami wykupionymi przez budżet państwa na podstawie ustawy o pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych... . W takich przypadkach przekształcenie odbywa się na zasadach finansowych przewidzianYch w tej ustawie.

Stanowisko podatnika w opisanym stanie faktycznym jest następujące:

W przypadku przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego na własnościowe lub przeniesieniu własności lokalu zgodnie z ustawą z dnia 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (tekst jedn. Dz. U z 2003r. Nr 119, poz. 1115 ze zm.) zastosowanie znajduje art. 10 ust. 1 pkt 5 tej ustawy jako nadrzędny nad art. 111 ust. 2 oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zgodnie z którymi przekształcenie prawa do lokalu wiąże się z ustaleniem wartości rynkowej lokalu i uzupełnieniem wkładu budowlanego o różnicę pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym, ponieważ warunkiem przekształcenia prawa z lokatorskiego na własnościowe jest spłata kredytu i 70% odsetek oraz uzupełnienie wkładu budowlanego do przypadającej na dany lokal nominalnej kwoty umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy.

Zdaniem Spółdzielni przypadek ten można potraktować jako rabat obowiązkowy, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym do przekształcenia prawa do lokalu spółdzielczego lokatorskiego na własnościowe oraz przeniesieniu własności lokalu w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w oparciu o ustawę o pomocy państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych... nie można stosować wprost art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż spółdzielnia nie określa w takich przypadkach wartości rynkowej lokalu i tym samym wartości zwaloryzowanego wkładu, bo nie ma takiego obowiązku, a członek spółdzielni wpłaca do spółdzielni nie kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym tylko nominalną kwotę umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznymrozliczeniu kosztów budowy.


Niniejszym postanowieniem w oparciu o przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika, inkasenta mają obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie – art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej.


Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku -art. 29 ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług.Na podstawie art. 153 ust. 2 przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004r.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje odmiennej podstawy opodatkowania do przekształcania spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego typu lokatorskiego na prawo własnościowe bądź przeniesienia własności lokalu, realizowanych na podstawie ustawy z dnia 30 listopada 1995r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, aniżeli wymieniona w art. 29 ust. 8 ustawy.


Nie ma w tym przypadku zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów, gdyż taka sytuacja w tym przypadku nie występuje.


Tym samym dla celów podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania czynności przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo lub przeniesienia własności lokalu należy wykazywać zgodnie z art. 29 ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług dla lokali zasiedlonych przez członków spółdzielni na zasadzie lokatorskiego prawa po 1 maja 2004r., również w stosunku do przekształceń realizowanych zgodnie z ustawą o pomocy państwa... .Podstawę opodatkowania stanowi różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku -art. 29 ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług a nie nominalna kwota umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy, która podlega zwrotowi do budżetu państwa.


Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. informuje, że stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.




doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj