Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PPI/443-11/05
z 21 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPI/443-11/05
Data
2005.02.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obrót
podstawa opodatkowania
zwiększenie


Pytanie podatnika
Zapytanie podatnika dotyczy ujmowania do podstawy opodatkowania nadpłat z tytułu zaokrąglania przez pożyczkobiorców kwot odsetek związanych z pożyczkami.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dn. 19.01.2005 r., który wpłynął w dn. 21.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ujmowania do podstawy opodatkowania nadpłat z tytułu zaokrąglania przez pożyczkobiorców kwot odsetek związanych z pożyczkami

  • jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 21.01.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Występując z wnioskiem o udzielenie interpretacji Spółka podaje, iż między innymi zajmuje się udzielaniem pożyczek ze środków otrzymanych z budżetu oraz PARP na wspieranie małych i średnich przedsiębiorców. Ponieważ odsetki od pożyczek obliczane są z dokładnością do jednego grosza, a także w przypadkach, gdy obliczone są od niewielkich kwot pożyczek, pożyczkobiorcy często zaokrąglają wpłatę do pełnych złotych lub do 10 zł. W ten sposób powstają nadpłaty w wysokości od kilku groszy do kilku złotych. Spółka z uwagi na wysokie koszty przelewów oraz koszty obsługi programów pomocowych nie stosuje zwrotów nadpłaconych kwot oraz nie wystawia faktur korygujących. Powyższych wpłat nie zalicza na poczet spłat kapitałowych, ponieważ do tego rodzaju pożyczek umowy przewidują karencję w spłacie tych rat bądź umorzenie pożyczek.

Spółka na koniec każdego miesiąca wystawia jedną fakturę obejmującą odsetki należne w wysokości wynikającej z umowy i ewentualnie powiększone o nadpłatę, która powstała w danym miesiącu w wyniku zaokrąglenia przez pożyczkobiorcę należnych wpłat.

Stanowisko to jest nieprawidłowe.

Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 –22, art. 30-32 i art. 119 oraz art.120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Z uwagi na fakt, iż nadpłacone kwoty odsetek nie są świadczeniem należnym od nabywcy, nie mogą być zaliczone do podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego, obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj