Interpretacja Urzędu Skarbowego w Żywcu
PP 443/23/2005/KLŁ
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/23/2005/KLŁ
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Żywcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dotacja
limit obrotu
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy dotacja udzielona przez Powiatowy Urząd Pracy na uruchomienie działaności gospodarczej wchodzi do limitu obligującego do zarejestrowania się jako podatnik VAT w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r.?


Pan zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Podatnik otrzymał dotację 11.000 zł z Powiatowego Urzędu Pracy na uruchomienie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną. Zgodnie z umową podpisaną przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy z upoważnienia Starosty kwota powyższa miała być w całości przeznaczona na adaptację pomieszczenia oraz zakup towarów do produkcji.

Pytanie Podatnika brzmi:

Czy dotacja udzielona przez Powiatowy Urząd Pracy w Żywcu na uruchomienie działalności gospodarczej wchodzi do kwoty limitu obligującego do zarejestrowania się jako podatnik VAT ...

Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja nie wchodzi do obrotu obligującego do zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT.

Stanowisko organu podatkowego w przedmiotowej sprawie jest następujące:

W myśl art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, na który składa się kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku, gdy podatnik przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, pobrał zaliczkę, zadatek, przedpłatę lub ratę, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotację, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Jak wynika z powyższego ustawa o VAT objęła obowiązkiem również dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Z literalnego brzmienia art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy, tj. gdy dotyczą „dofinansowania” konkretnego towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania wlicza się zatem tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest więc stwierdzenie, czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze nie mająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w przypadku gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzn. dotację podmiotową, to w świetle ustawy VAT nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Art. 113 ust. 2 mówi natomiast, iż „do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie odrębnych przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.”.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT „jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę”. W 2004 r. kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1, przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie art. 14 ust. 11 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 175 tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze. zm.) co normuje przepis art. 168 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT. Natomiast zgodnie z art. 168 ust. 3 do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia stycznia 2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W związku z powyższym od 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. jako kwotę obrotu przyjmuje się całość wartość sprzedaży, której przedmiotem są towary i usługi wymienione w ustawie o VAT - zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT. Po 1 maja 2004 r. do wartości tej sprzedaży nie będzie się wliczać odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie odrębnych przepisów są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Pamiętać zatem należy o różnicach w wyliczaniu kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT w okresach od stycznia do kwietnia 2004 r. i od maja do grudnia 2004 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj