Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gryfinie
US.DPD.35/423/1/1/05
z 27 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.DPD.35/423/1/1/05
Data
2005.01.27



Autor
Urząd Skarbowy w Gryfinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
dochód z najmu
media
sprzedaż


Pytanie podatnika
Samodzielny Ośrodek Rehabilitacji będący w likwidacji, nie prowadzący działalności statutowej osiąga przychody z tytułu wynajmu i dzierżawy lokalu byłej kadrze wraz z odsprzedażą dla nich mediów (energi elektryczna, woda, odbiór ścieków i wywóz śmieci). Czy uzyskane przychody podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gryfinie na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawie w sposób następujący:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż jako Samodzielny Ośrodek Rehabilitacji został powołany 31 lipca 1998 r., a jego działalnością statutową było lecznictwo szpitalne. Obecnie jest w likwidacji i od 2004 r. nie prowadzi działalności statutowej. Jako administrator mienia sprawuje jedynie nadzór nad posiadanym mieniem, jak również wynajmuje i dzierżawi lokale byłej kadrze wraz z odprzedażą dla nich mediów (energia elektryczna, woda, odbiór ścieków i wywóz śmieci), uzyskując z tego tytułu od 2004 r. przychody.

Na tle takich okoliczności faktycznych, Strona formułuje stanowisko, iż przychody uzyskiwane od 2004 r. podlegają zwolnieniu przedmiotowemu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwagi na powołanie jednostki do realizacji celów statutowych wykonywanych przez cały okres do 2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego art. 1 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1 b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych (...) zwanych (...) podatnikami”.

Stosownie do treści art. 35 b ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408 ze zm.), „samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną”. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, „przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, (...)”.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ,,Za przychody związane z działalnością gospodarczą (...), osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (...)

Jednocześnie art. 17 ust. 1 pkt 4 stanowi, że „Wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1 c, których celem statutowym jest działalność (...), w zakresie (...) ochrony zdrowia (...) - w części przeznaczonej na te cele”, natomiast art. 17 ust. 1 b cyt. powyżej ustawy stanowi, iż „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie (...).

Samodzielny Publiczny Dziecięcy Ośrodek Rehabilitacji w Likwidacji funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.). Podlega on obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisu do rejestru, uzyskuje osobowość prawną. Ośrodek Rehabilitacji został wpisany do KRS i od tego dnia posiada osobowość prawną, a zatem podlega uregulowaniom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, iż znajduje się w stanie likwidacji w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Istotnym znaczeniem jest, czy w dalszym ciągu realizuje zadania statutowe.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego sprawy Samodzielny Publiczny Dziecięcy Ośrodek Rehabilitacji w Likwidacji w Nowym Czarnowie od 2004 r. prowadzi jedynie działalność polegającą na zarządzaniu pozostałym mieniem i z tego też tytułu uzyskuje przychody.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a dochód z ich źródła nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, bowiem zwolnienie określone w tym artykule jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie podatnik musi spełnić łącznie dwa warunki:

  • jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • środki uzyskane ze zwolnionego dochodu muszą być przeznaczone na wynikające z ww. przepisu cele statutowe.

Samodzielny Publiczny Dziecięcy Ośrodek Rehabilitacji w Likwidacji nie realizuje działalności statutowej z zakresu ochrony zdrowia i nie ma prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia co wiąże się z opodatkowaniem osiąganych przychodów od 2004 r. podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Powyższa interpretacja przepisu prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika czy inkasenta, wiążąca jest dla organu podatkowego do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj