Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-04/BO/05
z 5 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-04/BO/05
Data
2005.04.05



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłata
przewóz osób
transport drogowy
ulga


Pytanie podatnika
Czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto czy kwotę brutto ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 i art. 217 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U z 2005r. Nr 8, poz.60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2005r., Ldz.7/65/05 w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczącej metody wyliczania podatku VAT z tytułu otrzymanej dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich, (tj. czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto czy kwotę brutto)
- jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Spółka, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ustawowych ulg dla pasażerów, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U z 2002r. Nr 175, poz.1440 ze zm.).

Do dnia 30.04.2004r., dopłaty te pozostawały poza zakresem regulacji ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 11, poz. 50 ze zm.) . Od dnia 1 maja 2004r., zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54 poz. 535), obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Wątpliwości Spółki dotyczą stosowania przepisu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy z 11 marca 2004r. a konkretnie czy otrzymaną dopłatę do przewozów pasażerskich należy traktować jako kwotę netto czy kwotę brutto.

Spółka podaje, iż interpretacje w tym zakresie są różne, min.. w pkt 1 powołano interpretację w oparciu o wykładnię językową (gramatyczną), zgodnie z którą należałoby uznać, iż kwoty otrzymywanych dopłat są kwotami, które nie zawierają w swojej wartości podatku VAT, a treść przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r., jest rozumiana jako: - kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, - kwota otrzymanych dopłat, otrzymana kwota stanowi podstawę opodatkowania (obrót), a jego wartość nie jest zmniejszona o kwotę podatku należnego. W takiej sytuacji podatnik otrzymujący dopłaty powinien wyliczyć należny podatek od towarów i usług, przyjmując za podstawę wyliczeń całą otrzymaną kwotę i odprowadzić do urzędu skarbowego, ponosząc koszt podatku VAT z własnych środków.

W pkt 2 w/w pisma Spółka powołuje interpretację opartą o przepis art. 11 (A) (1) (a) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), zgodnie z którą wszystko, co stanowi wynagrodzenie od kupującego, klienta lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów i świadczenia usług, stanowi podstawę opodatkowania, a w oparciu o art. 11 (A) (2) (a) VI Dyrektywy, podstawa opodatkowania nie obejmuje podatku od wartości dodanej. W tej sytuacji podatnik powinien odprowadzić kwotę należnego podatku VAT wyliczonego "rachunkiem w stu" od kwoty otrzymanej dopłaty. Podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku kwota otrzymanej dopłaty zmniejszona o należny podatek.

Stanowisko podatnika:
Spółka reprezentuje stanowisko zawarte jest w pkt 1 pisma, według którego podatnik otrzymujący dopłaty powinien wyliczyć należny podatek od towarów i usług, przyjmując za podstawę wyliczeń całą otrzymaną kwotę i odprowadzić należny podatek do urzędu, ponosząc koszt podatku VAT z własnych środków.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (organu administracji rządowej, samorządowej lub organizacji społecznej), jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczkę z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, obowiązek powstaje w tej części, zgodnie z art. 19 ust. 21 cyt. ustawy o VAT.

W świetle powołanego art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, otrzymana dopłata do świadczonych usług przewozów pasażerskich podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zgodnie z tym przepisem należy ją traktować jako kwotę brutto.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, iż powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w przepisach VI Dyrektywy, gdzie zgodnie z art.11 A ust.1 lit.a, podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi płatność, która za nie została otrzymana lub ma być otrzymana przez dostawcę lub usługobiorcę od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, łącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji. Przy czy, zgodnie z ust.2 lit.a wskazanego art.11 A, podstawa opodatkowana obejmuje cła, opłaty i inne należności z wyjątkiem samego podatku od towarów i usług.

Reasumując, otrzymana przez Spółkę dopłata do świadczenia usług przewozów pasażerskich stanowi kwotę brutto. Zatem przy wyliczeniu należnego podatku należy posłużyć się tzw. "metodą w stu", w której podstawą opodatkowania jest kwota brutto.

Tym samym, przedstawione w w/w wniosku stanowisko Spółki, iż podatnik otrzymujący dopłaty powinien wyliczyć należny podatek VAT przyjmując za podstawę wyliczeń całą kwotę, ponosząc koszt podatku VAT z własnych środków, zdaniem tut. organu podatkowego jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Zgodnie z art.14 b § 1 i § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art.14b § 5.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 w związku z art.14a § 4 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

W przypadku wniesienia zażalenia na postanowienie, należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych na podanie i załączniki, zgodnie z art. 1 ust.1 ustawy z 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U z 2004r. Nr 253, poz.2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj