Interpretacja Izby Celnej w Szczecinie
42000-WPA-9141-25/05/ES
z 20 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
42000-WPA-9141-25/05/ES
Data
2005.04.20



Autor
Izba Celna w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
energia elektryczna
olej opałowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Podatnik w procesie energii elektrycznej zużywa olej opałowy ciężki, natomiast w procesie produkcji energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu zużywa olej opałowy lekki. Padatnik w obu przypadkach korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Zwraca się z pytaniem czy podlega procedurze szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami)?


Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami), zwalnia się od akcyzy między innymi oleje opałowe w przypadku, gdy są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej (po spełnieniu warunków określonych w § 3 ust. 3 w/w rozporządzenia). Jednym z warunków zwolnienia określonym w ust. 3 pkt 3 jest nabycie oleju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Procedura ta zgodnie z § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami), w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy, zostaje zakończona w momencie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę.

    Odnośnie natomiast oleju opałowego ciężkiego, dla możliwości skorzystania z instytucji zwolnienia od akcyzy niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
  1. nabycie tego oleju ze składu podatkowego lub od podmiotu dokonującego odsprzedaży oraz
  2. złożenie oświadczenia wynikającego z § 10 ust. 3 pkt 3 lub z § 10 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego.
    W tym przypadku procedura zawieszenia poboru akcyzy zostaje zakończona zgodnie z § 24e pkt 1 i pkt 3 z chwilą
  1. wyprowadzenia oleju ze składu podatkowego do Państwa, gdy nabywacie państwo olej ze składu podatkowego lub
  2. wydania oleju przez podmiot dokonujący odsprzedaży, jeżeli zakup oleju dokonywany jest od podmiotu odsprzedającego.

Katalog wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym został określony w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598). Przepisom o szczególnym nadzorze podlegają jednak tylko ci podatnicy, którzy wykonują czynności z wyrobami objętymi procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Zatem wykorzystując jako elektrociepłownia olej ciężki opałowy, który jest nabywany poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie jesteście Państwo objęci szczególnym nadzorem podatkowym.

Odmiennie kwestia ta jest uregulowana w przypadku oleju opałowego lekkiego. W tym przypadku podlegacie Państwo przepisom o szczególnym nadzorze podatkowym. Postanowienia 30 nakładają na Spółkę między innymi obowiązek informowania właściwego naczelnika urzędu celnego, na co najmniej trzy dni przed zamierzonym zużyciem tego oleju o ilości, celu zużycia i normy ich zużycia. Biorąc pod uwagę specyfikę procesu technologicznego produkcji energii elektrycznej, należy przyznać, że proponowany przez Państwo sposób powiadamiania jest realizacją obowiązku określonego w § 30 powyższego rozporządzenia.

Ponadto należy stwierdzić, iż brak jest możliwości zwolnienia Państwa z obowiązku wynikającego z § 64 ust 1 rozporządzenia, dotyczącego powiadamiania najpóźniej na dzień przed planowanym otrzymaniem o odbiorze przesyłki wyrobów akcyzowych.

Odnosząc się do kwestii posiadania przez Państwo jednego wspólnego magazynu oleju opałowego lekkiego dla wyrobów zwolnionych od akcyzy jak i nie zwolnionych należy podkreślić, iż stosownie do § 3 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego spoczywa na Państwu obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem. Jeżeli natomiast sposób magazynowania wynika z zastosowanej technologii procesu produkcyjnego i nie ma możliwości dokonania rozgraniczenia wyrobów, można dokonywać zapisów w ewidencji na podstawie dokumentacji technologicznej urządzeń lub opinii biegłego, która jednoznacznie ustali ilości olejów opałowych zużywanych w procesie produkcji energii i w procesie produkcji ciepła.

Powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Pan stanu faktycznego oraz stanu prawnego na dzień 2 lutego 2005 roku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj