Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich
PP/443-13/P/6/05/BS
z 29 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-13/P/6/05/BS
Data
2005.04.29
Autor
Urząd Skarbowy w Siemianowicach Śląskich
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
przyczepa
środek transportowy
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu nabycie używanej naczepy od kontrahenta z Belgii?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich stwierdza, że stanowisko przedstawione przez:.....................we wniosku z dnia 3.02.2005 r., złożonego w dniu 03.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT nabycia używanej naczepy samochodowej od kontrahenta z Belgii - nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku z Pana wnioskiem złożonym w dniu 10.05.2005r., uzupełnionym pismem w dniu 18.05.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione przez Pan we wniosku za prawidłowe. W dniu 03.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siemianowicach Śląskich wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego,(…) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż Spółka nabyła używaną naczepę samochodową od kontrahenta z Belgii. Zdaniem wnioskodawcy, naczepa samochodowa nie spełnia warunków środka transportu i z tytułu jej nabycia nie ma obowiązku zapłacenia podatku VAT. Stosownie do art. 2 pkt 50 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) pod pojęciem „przyczepy” rozumie się pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem, natomiast w myśl art. 2 pkt 52 cytowanej ustawy naczepa to „przyczepa”, której część spoczywa na pojeździe silnikowym. Na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w podatku od towarów i usług dokonano rozróżnienia środków transportu na nowe środki transportu oraz inne środki transportu, przy czym za inne środki transportu winny być uznane pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu (w przypadku pojazdów lądowych są to pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9-10, 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów), nie spełniające warunku niezbędnego do uznania za nowy środek transportu, tj. pojazdy o przebiegu powyżej 6000 km oraz dla których od chwili dopuszczenia takiego środka do użytku upłynęło 6 miesięcy. Uwzględniając powyższe przedmiotowa naczepa nie spełnia warunków niezbędnych do uznania danego pojazdu za środek transportu, o którym mowa wart. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (zgodnie z powołanym przepisem nie jest napędzana silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów). Powyższe stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów – Departament Podatków Pośrednich zawartym w piśmie znak PP4-8130-1273/04/TZ3944 z dnia 10 luty 2005 r. Jednakże zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
W myśl art. 9 ust. 1 i 2 cyt. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Cytowany przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że: 1) nabywcą towarów jest:
- z zastrzeżeniem art. 10; 2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a. Podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, rozlicza podatek należny od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach składanych przez niego deklaracji VAT-7/VAT-7K we właściwym okresie rozliczeniowym, zgodnie z art. 99 ust. 1 – 3 ustawy o VAT. Zatem jeśli w niniejszej sprawie zostały spełnione warunki wynikające z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT tj.
to zakup przedmiotowego pojazdu będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające na zasadzie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko nie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w .............................................................................................................................................. w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.