Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/11/2005
z 29 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/11/2005
Data
2005.04.29
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
wkład budowlany
zwrot wkładów
Pytanie podatnika
Czy przekazana przez spółdzielnię mieszkaniową informacja PIT-14 rodzi zobowiązanie do doliczenia zwróconej sumy w zeznaniu podatkowym za 2004 rok, czy też pominięcie jej i złożenie wraz z zeznaniem podatkowym stosownych dokumentów, wykazujących wadliwość informacji PIT-14 o wysokości wycofanego ze spółdzielni wkładu budowlanego ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe. Uzasadnienie W dniu 28 lutego 2005 r. wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: W 1997 r. otrzymał Pan od Spółdzielni Mieszkaniowej ............... przydział lokalu mieszkalnego na warunkach spółdzielczego prawa do lokalu w budynku przy ulicy ......................... i wniósł wkład budowlany w wysokości 105.013,14 zł. Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.) odliczył Pan od podatku dochodowego ulgę podatkową w wysokości 19 % kwoty 81.900,00 zł określonej w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1996 r. w sprawie wysokości ogólnej kwoty odliczeń z tytułu wydatków na cele mieszkaniowe (MP Nr 83, poz. 729). W dniu 18 czerwca 2004 r. zawarł Pan ugodę ze spółdzielnią na mocy której spółdzielnia zobowiązała się do zwrotu części nadpłaconego przez Pana wkładu budowlanego w wyniku nieprawidłowego wyliczenia kosztów budowy. W związku z tym, że inwestycja nie została rozliczona zgodnie z zasadami przewidzianymi w prawie spółdzielczym i prawie cywilnym, co zostało stwierdzone prawomocnymi wyrokami Sądów Rejonowego i Okręgowego w Lublinie, jak i wyrokami Sądu Okręgowego i Apelacyjnego w Lublinie, Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o ponownym rozliczeniu inwestycji. W wyniku rozliczenia okazało się, że wkład budowlany został przez Panią nadpłacony w kwocie 12.208,97 zł. Zgodnie z treścią ugody spółdzielnia zobowiązała się do zwrotu nadpłaconej sumy w terminie 3 lat. Pierwszą ratę tej sumy w kwocie 2.441,17 zł otrzymał Pan w 2004 roku. W styczniu 2005 r. otrzymał Pan ze spółdzielni PIT 14 o zwrocie w 2004 roku tej części nadpłaconego wkładu budowlanego jako rzekomo “wycofanie wkładu budowlanego”. W związku z powyższym wniosek o interpretację prawa podatkowego złożony przez Pana zawiera następujące pytanie: Czy przekazana przez spółdzielnię mieszkaniową informacja PIT-14 rodzi zobowiązanie do doliczenia zwróconej sumy w zeznaniu podatkowym za 2004 rok, czy też pominięcie jej i złożenie wraz z zeznaniem podatkowym stosownych dokumentów, wykazujących wadliwość informacji PIT-14 o wysokości wycofanego ze spółdzielni wkładu budowlanego ... Zdaniem Pana brak jest zatem podstaw do przyjęcia na podstawie PIT-14, że otrzymane w 2004 r. środki podlegają doliczeniu do podatku tego roku, skoro suma zwrócona przez spółdzielnię stanowi zwrot części nadpłaconego wkładu budowlanego odpowiadającej kwocie nie odliczonej od dochodu i podatku. Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco: Jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe wymienione w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. b-f i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 137, poz. 638 z późn. zm.) a następnie:1) wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład, Obowiązek powyższy wynika z treści art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2002 r. (t.j. Dz. U. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) i ma zastosowanie również do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 01.01.2002 r. na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21.11.2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 134, poz. 1509). Z wykładni powyższego artykułu wynika, że konieczność zwrotu wcześniej odliczonych kwot z tytułu poniesienia wydatków na wkład budowlany do spółdzielni mieszkaniowej występuje w przypadkach gdy podatnik: W obu przypadkach istnieje obowiązek podatnika zachowania się zgodnie z normą wskazaną w tym przepisie tj. konieczność zwrotu wcześniej odliczonych kwot z tyt. poniesienia wydatków na wkład budowlany. Przy powyższym sformułowanie “odliczonych” odnosi się do wydatków, które faktycznie pomniejszały podstawę opodatkowania (dochód przed opodatkowaniem) lub obniżały należny podatek a nie wydatków wpłacanych na cele mieszkaniowe. Oznacza to, że w sytuacji gdy cała wartość środków zwróconych lub wycofanych podlegała jednocześnie odliczeniu w ramach ulgi na wkład budowlany, istnieje obowiązek doliczenia ich do dochodu lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności. W przypadku nadwyżki kwot zwracanych lub wycofanych nad wydatkami faktycznie odliczonymi od dochodu lub podatku nie ma zastosowania norma prawna z art. 27 ust. 13 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie tut. Urząd informuje, że w związku z istnieniem ulg podatkowych spółdzielnie mieszkaniowe zostały zobowiązane do przekazywania organom skarbowym informacji o zaistniałych zdarzeniach związanych z wysokością zwracanych wpłat dokonywanych na rzecz Spółdzielni. Jedyną obowiązującą w tym przedmiocie jest informacja o symbolu PIT-14 o wysokości wycofanego przez podatnika w danym roku wkładu budowlanego. Wykazanie przez Spółdzielnię w takiej informacji danych o wysokości dokonywanych zwrotów nadwyżek wpłat wkładu budowlanego stanowi realizację przez nie obowiązku informowania organów skarbowych o zaistniałych zdarzeniach i nie narusza prawa w tym zakresie. Informacja PIT-14 nie jest bowiem deklaracją tworzącą po stronie otrzymującego zobowiązanie podatkowe. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny w Pana indywidualnej sprawie otrzymana przez Pana informacja PIT-14 ze spółdzielni, która faktycznie potwierdza wysokość otrzymanego przez Pana w 2004 r. zwrotu części nadpłaconego w latach 1995-1997 wkładu budowlanego w kwocie, która nie była w tym okresie odliczana od dochodu i podatku w ramach ulgi mieszkaniowej nie rodzi zobowiązania do doliczenia zwróconej sumy do dochodu lub podatku należnego za 2004 r. W związku z powyższym nie ma Pan obowiązku jej uwzględniania w zeznaniu za 2004 r. Nie ma Pan również obowiązku składania wyjaśnień o przyczynach pominięcia tej informacji w zeznaniu. Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.