Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/FO2/415-17/05/KK
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/FO2/415-17/05/KK
Data
2005.04.26



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
cudzoziemiec
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie wypłacane osobie zagranicznej - obywatelce Mołdawii, posiadającej pozwolenie na pracę na terytorium RP, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 - § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, poz. 60),

w związku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanowiska Strony w sprawie

postanawia

uznać stanowisko za nie prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na podstawie umowy o pracę zatrudnia Pani obywatelkę Mołdawii, posiadającą zezwolenie na wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydane przez Wojewodę Mazowieckiego na okres od 01.02.2005r. do 31.01.2006r. W powyższej sprawie, zgodnie z oświadczeniem zawartym w piśmie z dnia 24.03.2005r., nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zwróciła się Pani z zapytaniem czy wypłacane wynagrodzenia w/w osobie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie mają następujące przepisy prawa:art. 3 ust. 2a, art. 4a, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.),art. 4, art. 15, art. 23 umowy z dnia 16 listopada 1994r. Między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996r. Nr 38, poz. 166).

Stosownie do treści art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast art. 4a cytowanej ustawy stanowi, iż powołany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawarta między między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdowa. W myśl art. 15 ust. 1 powołanej umowy płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Republika Mołdowa) osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba, że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (Rzeczpospolita Polska). Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. Sformułowanie może oznacza, iż drugie Umawiające się Państwo (w tym przypadku Rzeczpospolita Polska) ma prawo opodatkować taki dochód, w przypadku gdy na podstawie przepisów tego państwa dochód ten podlega opodatkowaniu w tym państwie. Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, którzy dokonują wypłaty wynagrodzenia ze stosunku pracy zobowiązani są do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru (PIT-4).

Stosownie do dyspozycji zawartej w art. 39 ust. 1 powołanej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy dokonujący w/w wypłat są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku gdy podatnik nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku pracy (art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11/8B).

W świetle przytoczonych przepisów stwierdzić należy, iż płatnik wypłacający wynagrodzenie ze stosunku pracy osobie nie mającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałego miejsca zamieszkania zobowiązany jest do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednak w myśl postanowień art. 23 ust. 1 lit a) cytowanej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Republika Mołdowa) osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy może podlegać opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie (Rzeczpospolita Polska), to pierwsze Państwo zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w tym drugim Państwie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż prośba o zwolnienie z opodatkowania osoby, którą Pani zatrudnia zawarta w piśmie z dnia 21.03.2005r. (wpływ 24.03.2005r.) potraktowana została jako własne stanowisko w powyższej sprawie. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, o czym stanowi art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj