Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-0630-30/04/IS
z 18 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-0630-30/04/IS
Data
2004.11.18



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Dokumentowanie dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Obniżenie kwoty akcyzy


Słowa kluczowe
kosmetyk
obniżenie podatku należnego
pobór akcyzy
podatnik podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Zarząd XXXXX zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania niżej wskazanych przepisów prawa podatkowego w szczegółowo opisanym stanie faktycznym. Jednocześnie XXXXX zaznacza, iż nie toczy się w stosunku do niej żadne postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa czy też postępowanie przed sądem administracyjnym. Stan faktyczny przedstawia się następująco: 1. XXXXX jest producentem kosmetyków ziołowych, między innymi make-up, u w tubie produkowanego z masy ziołowej nabywanej od jej producenta. Produkowane kosmetyki ziołowe według klasyfikacji SWW obowiązującej do 31.12.2002 r. zaliczane były do grupy " Środki pielęgnacyjne i kosmetyczne do skóry ziołowe" - SWW 1359-2. Do dnia 31.12.2002 r. kosmetyki o tym symbolu nie były wymieniane w żadnej z pozycji załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i w związku z tym nie podlegały opodatkowaniu akcyzą. Po zmianie klasyfikacji, począwszy od 01.01.2003 r. ww. wyroby zostały umieszczone w grupie PKWiU 24.52.14-00.00 "Pudry prasowane lub nie, kosmetyczne lub do pielęgnacji ciała", co spowodowało, iż nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, od dnia 01.01.2003 r. zaliczyła przedmiotowe wyroby do wyrobów akcyzowych ( poz. 9 w załączniku nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz opodatku akcyzowym ). Jednakże z uwagi na art. 6 ustawy z dnia 04.12.2002 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks Karny Skarbowy, pomimo umieszczenia kosmetyków ziołowych w wykazie wyrobów akcyzowych po dniu 01.01.2003 r. nadal nie podlegały one opodatkowaniu podatkiem akcyzowym dla tych podatników, którzy kontynuowali ich produkcję. Stanowisko to znalazło odzwierciedlenie w piśmie Urzędu Celnego II z dnia 29.11.2003 r. ( nr 0702-ROG-0630-198/03 ) wydanym jako odpowiedż na zapytanie XXXXX w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Począwszy od 1 maja 2004 r. obowiązuje nowa PKWiU zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże zgodnie z § 2 Rozporządzenia do celów podatkowych nowa klasyfikacja będzie stosowaną dopiero od dnia 01.01.2006 r. W wyżej przedstawionym stanie faktycznym rodzi się wątpliwość czy produkowane przez XXXXX ziołowe meke-upy nadal nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym tak jak to miało miejsce przed 01.01.2003 r. Zdaniem XXXXX przy tak określonym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę powołane Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług produkowane przez XXXXX meke-upy ziołowe nadal nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. XXXXX jest również producentem farb do włosów, kosmetyków i artykułów chemicznych. Produkty te sprzedawane są zarówno na terenie kraju, na terytorium Wspólnoty jak również są eksportowane poza terytorium Wspólnoty. W związku z tym pojawiają się następujące wątpliwości dotyczące stosowania przepisów prawa podatkowego. 1. Czy w eksporcie towarów akcyzowych niezharmonizowanych, do których należą między innymi produkowane przez XXXXX kosmetyki, można odliczyć akcyzę zawartą w cenach zakupu wyeksportowanych towarów, tak jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych? Czy też zastosowanie mieć będzie art. 79 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym, który stanowi, iż podatnik ma prawo do obiżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu? 2. Czy z uwagi na treść art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, iż podstawą opodatkowania, w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania, czyli tak jak w przypadku kosmetyków, jest: a) kwota należna z tytułu sprzdaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów: b) kwota, należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, należy przyjąć, iż podstawy opodatkowania są różne w zależności od kierunku sprzedaży, to jest od tego czy sprzedaż dokona jest na terytorium kraju czy na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej? Zdaniem XXXXX, z uwagi na brzmienie art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, przy eksporcie towarów, który co prawda, zgodnie z art. 23 omawianej ustawy, zwolnionyjest z akcyzy, można jednak odliczyć akcyzę zawartą w cenach zakupu wyeksportowanych towarów. Zdaniem XXXXX, niezależnie od yego, czy sprzedaż dokonana jest na terytorium kraju czy na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej podstawę opodatkowania ustala się w niżej podany sposób: wartość brutto kosmetyków - 183 zł; kwota VAT=183 x 22%/122=33zł; wartość netto kosmetyków - 150 zł; stawka podatku akcyzowego - 10%. Podstawę opodatkowania akcyzą ustala się zgodnie ze wzorem: podstawa opodatkowania=150 zł/ 100% + 10% x 100%=136,36 zł; kwota akcyzy=150 zł-136,36 zł=13,64 zł.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ), w związku z Państwa zapytaniem dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego informuję, że kwestia opodatkowania podatkiem akcyzowym określonych czynności dokonywanych wobec określonych wyrobów akcyzowych jest obecnie uregulowana w przepisach ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ), w tym w art. 2 pkt. 1, 2, 3 oraz rozdziale 2 Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania powołanego aktu. W zależności więc od rodzaju wyrobów, których jesteście Państwo producentem, od ich klasyfikacji ( zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU - Dz. U. nr 42, poz. 264 ze zm. ) możecie Państwo podlegać obowiązkowi podatkowemu w zakresie akcyzy. Jeżeli zatem wyroby przez Was produkowane należą do wyrobów akcyzowych, w tym wyrobów niezharmonizowanych, o których mowa w art. 2 pkt 3 wyżej wymienionej ustawy, i jeżeli dokonujecie czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 4, w świetle powołanej ustawy jesteście Państwo podatnikami podatku akcyzowego. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do powołanej ustawy, wśród wyrobów akcyzowych znajdują się pudry kosmetyczne i higieniczne - z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci, oznaczone symbolem PKWiU ex 24.52.14-00. ( poz. 49 wyżej wymienionego załącznika ).

Jeżeli chodzi o interpretację przepisów podatkowych dotyczących zagadnień zwrotu/obniżenia akcyzy od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, to zaznaczenia wymaga, że art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym znajduje zastosowanie do sytuacji, w których podmiot dostarczył takie wyroby na terytorium państwa członkowskiego, a akcyza od nich została zapłacona w kraju - zwro podatku przy dostawie wewnątrzwspólnotowej, z kolei art. 79 powołanej ustawy przyznaje prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związanych ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Tylko akcyza już zapłacona w związku z zaistnieniem wymienionych czynności daje prawo obiżenia kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. W Państwa piśmie brak jest wskazania czynności podlegających opodatkowaniu, od których zapłacono akcyzę ( akcyzy, o którą można by obniżyć kwotę akcyzy należnej ), tym bardziej, że chodzi o wyroby przez Was produkowane ( farby do włosów, kosmetyki, artykuły chemiczne ). Zaznaczenia wymaga ponadto, że eksport wyrobów akcyzowych zwolniony jest od akcyzy.

Kwestia podstawy opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania podlega regulacji art. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z powołanym przepisem odrębnie została uregulowana podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju ( ust. 1 pkt 1 ) i odrębnie w sytuacji dostawy wewnątrzwspólnotowej ( ust. 1 pkt 3 ). Intencją ustawodawcy było więc rozróżnienie podstaw opodatkowania w zależności od czynności podlegających opodatkowaniu. Wskazany przez Państwa sposób ( pomniejszenie kwoty ze sprzedaży o kwotę VAT i akcyzy ) ma zastosowanie do ustalenia podstawy opodatkowania w sytuacji sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. W przypadku zaś dostawy wewnątrzwspólnotowej, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj