Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-37/05/AZ-25619
z 4 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-37/05/AZ-25619
Data
2005.05.04



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie wypoczynku
faks
kolonie i obozy
przekazanie
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług skierowań kolonijnych zakupionych na podstawie rachunków i przekazywanych pracownikom z częściowym lub całkowitym dofinansowaniem przez Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz osobom obcym.


Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka dokonuje zakupu skierowań kolonijnych na podstawie rachunków z Fundacji nie będącej podatnikiem podatku VAT. Skierowania te odsprzedawane są następnie pracownikom z odpłatnością od bezpłatnych do 100% wartości skierowania w zależności od dofinansowania z ZFŚS oraz osobom obcym w cenie zakupionego skierowania. Powyższa sprzedaż dokumentowana jest rachunkiem i zdaniem strony nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dofinansowanie z ZFŚS traktowane jest jako przekazanie na rzecz pracowników środków pieniężnych.

W myśl unormowań art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towaru rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem w szczególności w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz odbiorcy, które nie stanowi dostawy towarów.

Sprzedaż przez zakład pracy na rzecz pracowników oraz osób obcych, zakupionych od innego podatnika usług związanych z wypoczynkiem takich jak kolonie stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu.

W sytuacji gdy świadczona usługa finansowana jest w 100 % przez ZFŚS, mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług na rzecz pracownika, natomiast w sytuacji gdy usługa finansowana jest w części z ZFŚS, zaś pozostałą kwotę pokrywa pracownik lub całość osoba obca, po stronie zakładu wystąpi odpłatne świadczenie i w tej części będzie ono podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg właściwej dla danego świadczenia stawki.

W myśl z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem uważa się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów ustawodawca uzależnił opodatkowanie nieodpłatnie świadczonych usług na cele osobiste pracowników od możliwości obniżenia przez podatnika kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 Nr. 54, poz. 654 ze zm.) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zatem wydatki finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie stanowią wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne na ZFŚS.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatków nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednak zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy m.in.: wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Mając na uwadze powyższe przepisy, pracodawcy dokonującemu zakupu usług finansowanych w całości ze środków ZFŚS, przekazywanych następnie swoim pracownikom nieodpłatnie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie wspomnianych usług.

Zatem świadczenie usług finansowanych w 100 % z ZFŚS nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług .

Ponadto należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego zgodnie z ust.3 cytowanego art. 86, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu.

Zatem w przypadku nabycia usług na podstawie rachunku podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie tych usług.

Zgodnie z brzmieniem cytowanego art. 8 ust. 2 w przypadku gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które następnie zostały przeznaczone na cele osobiste pracowników, świadczenie tych usług nie jest traktowane jako odpłatne i nie podlega opodatkowaniu.

Podobnie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie pracownikom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kwot pieniężnych związanych z dofinansowaniem wczasów pracowników i ich dzieci, gdyż nie mieści się w kategorii odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju zdefiniowanych w art. 7 i art. 8 powołanej ustawy o VAT .

W związku z powyższym świadczenie usług finansowanych w 100 % z ZFŚS oraz przekazanie pracownikom kwot pieniężnych, jako czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT nie powinny być potwierdzona fakturą VAT wewnętrzną ani żadnym innym dokumentem o którym mowa w ustawie o podatku od towarów i usług. Czynności te dokumentuje się rachunkami, lub innymi dowodami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem art. 87 i następnych ustawy Ordynacja podatkowa.

Natomiast przekazane przez pracodawcę świadczenia w części finansowanej przez pracownika oraz sprzedaż usług osobom obcym podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż ww. usług powinna być udokumentowana fakturą VAT ponieważ zgodnie z brzmieniemm z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, obowiązani są wystawić fakturę stwierdzjącą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jeżeli powyższa usługa odprzedawana jest pracownikom lub osobom obcym, a więc osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, to faktura wystawiana jest wyłącznie na żądanie pracowników (osób obcych) zgodnie z ust. 4 cytowanego art. 106.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj