Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-690/12-2/KB
z 25 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-690/12-2/KB
Data
2012.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
projekt
szkoła wyższa


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „E” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „E”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W X jest publiczną szkołą wyższą (uczelnią medyczną), posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) oraz Statutu.

Do podstawowych zadań Uczelni należy kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej.

Zgodnie z art. 94 ust. 1 powołanej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym uczelnia otrzymuje z budżetu państwa dotacje w szczególności na:

  • zadania związane z kształceniem studentów studiów i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni,
  • zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów oraz dla doktorantów,
  • zadania związane ze świadczeniami zdrowotnymi, wykonywanymi w ramach kształcenia studentów studiów stacjonarnych,
  • zadania związane z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy.

Przychodami Uczelni publicznej oprócz dotacji na realizację w/w zadań są także:

  • odpłatność za świadczone usługi edukacyjne, w szczególności za kształcenie na studiach i studiach doktoranckich, prowadzonych w formach niestacjonarnych,
  • odpłatność za usługi badawcze i specjalistyczne, specjalistyczne i wysokospecjałistyczne usługi diagnostyczne, rehabilitacyjne lub lecznicze (art. 98 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym).

Z przychodów tych uczelnia pokrywa koszty swojej działalności, zobowiązania oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby (stosownie do art. 100 ust. 1 ustawy).

Wnioskodawca podpisał umowę na realizację projektu partnerskiego o nazwie „E” w języku polskim E I.

Stroną umowy jest Agencja Wykonawcza Zdrowia Publicznego, działająca na podstawie uprawnień nadanych jej przez Komisję Europejską w ramach Drugiego Wspólnotowego Programu Działań w Dziedzinie Zdrowia na lata 2008-2013: Zdrowie Publiczne.

Koordynatorem programu jest X Niemcy, natomiast W X jest Partnerem w projekcie.

Okres realizacji projektu od 1 lipca 2008 r. – 31 grudnia 2011 r. Kwota dofinansowania to środki finansowe z bezzwrotnej pomocy z zagranicy w wysokości 699.900,00 EUR, w tym 33.400,00 EUR - przeznaczone dla W X.

Celem projektu E (E) jest pozyskanie i rozpowszechnianie wiedzy na temat typów raka skóry: występowania, czynników ryzyka sposobów i kosztów leczenia. Projekt ma doprowadzić do opracowania systemu prewencji, strategii redukcji ryzyka i ukazania najlepszych praktyk. E ma również ocenić poziom wiedzy na temat raka skóry i promować ją na trzech poziomach: społecznym, naukowym i politycznym. Oczekiwane rezultaty w ramach realizacji projektu:

  1. Dane uzyskane w trakcie trwania projektu E mają stymulować zainteresowanie prewencją raka skóry i inspirować badania nad tą chorobą.
  2. Zmierzone zostanie występowanie nie-czerniakowych typów raka skóry zapewniając rzetelną informację na temat rozprzestrzeniania się schorzenia, a wyniki tych badań zostaną opublikowane w międzynarodowych czasopismach naukowych.
  3. Władze polityczne uzyskają wiedzę dotyczącą rzeczywistego występowania raka skóry w Europie i jego wpływu na zdrowie i sytuację ekonomiczną społeczeństwa. Rezultatem pogłębienia wiedzy mają być polityczne kampanie i inicjatywa ustawodawcza chroniąca osoby będące w grupie wysokiego ryzyka.
  4. Rozpowszechnienie wiedzy o zdrowiu będzie ocenione i usprawnione na wszystkich poziomach: społecznym, naukowym i politycznym, co wprowadzi zmiany w społecznych zachowaniach i podniesie poziom leczenia.

Podstawowe zadania realizowane przez WX w ramach przedmiotowego projektu to:

  • Koordynacja projektu - poprawny przebieg implementacji projektu w Polsce na poziomie organizacyjnym, finansowym i merytorycznym, współpraca z głównym Koordynatorem Projektu, uczestnictwo w spotkaniach projektowych oraz sporządzanie raportów okresowych i raportu końcowego.
  • Rozpowszechnianie wyników — dla jak największej grupy odbiorców. Wspieranie rozwoju strony internetowej i e-forum dotyczących projektu oraz obowiązek organizacji dnia informacyjnego. W tym dniu mają zostać zaprezentowane szerokiej społeczności materiały i osiągnięcia związane z realizacją projektu oraz przetłumaczenie i wydrukowanie dwóch ulotek (pierwszej w początkowej, drugiej w końcowej fazie projektu), które będą zawierały informacje na temat raka skóry, Czynny udział w Konferencji organizowanej przez Koordynatora, zgłoszenie publikacji w zakresie wyników tego projektu do czasopism naukowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy WX w ramach realizacji projektu partnerskiego o nazwie „E” w języku polskim E I, której stroną jest Agencja Wykonawcza Zdrowia Publicznego miał prawo do odliczenia w całości lub w części bądź zwrotu podatku naliczonego zapłaconego w dokonywanych zakupach towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

WX realizując projekt partnerski o nazwie „E” w języku polskim E I, nie miał prawnej możliwości odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług. Brak takiej możliwości wynika z faktu, iż realizacja tego zadania była związana z czynnościami, które nie spełniały przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika o którym mowa w art. 15 do czynności opodatkowanych.

Ponieważ towary i usługi nabywane przez Uczelnię służyły wyłącznie do wykonania czynności, których następstwem nie było określenie podatku należnego, tym samym nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług od nabyć dokonanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, WX jest publiczną szkołą wyższą (uczelnią medyczną), posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005r, - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.) oraz Statutu.

Do podstawowych zadań Uczelni należy kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej.

Wnioskodawca podpisał umowę na realizację projektu partnerskiego o nazwie „E” w języku polskim Europejska I. Wnioskodawca jest Partnerem w projekcie, którego celem jest pozyskanie i rozpowszechnianie wiedzy na temat typów raka skóry: występowania, czynników ryzyka sposobów i kosztów leczenia. Projekt ma doprowadzić do opracowania systemu prewencji, strategii redukcji ryzyka i ukazania najlepszych praktyk. Projekt ma również ocenić poziom wiedzy na temat raka skóry i promować ją na trzech poziomach: społecznym, naukowym i politycznym. Oczekiwane rezultaty w ramach realizacji projektu:

  1. Dane uzyskane w trakcie trwania projektu E mają stymulować zainteresowanie prewencją raka skóry i inspirować badania nad tą chorobą.
  2. Zmierzone zostanie występowanie nie-czerniakowych typów raka skóry zapewniając rzetelną informację na temat rozprzestrzeniania się schorzenia, a wyniki tych badań zostaną opublikowane w międzynarodowych czasopismach naukowych.
  3. Władze polityczne uzyskają wiedzę dotyczącą rzeczywistego występowania raka skóry w Europie i jego wpływu na zdrowie i sytuację ekonomiczną społeczeństwa. Rezultatem pogłębienia wiedzy mają być polityczne kampanie i inicjatywa ustawodawcza chroniąca osoby będące w grupie wysokiego ryzyka.
  4. Rozpowszechnienie wiedzy o zdrowiu będzie ocenione i usprawnione na wszystkich poziomach: społecznym, naukowym i politycznym, co wprowadzi zmiany w społecznych zachowaniach i podniesie poziom leczenia.

Podstawowe zadania realizowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu to koordynacja projektu oraz rozpowszechnianie wyników. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę służyły wyłącznie do wykonania czynności, których następstwem nie było określenie podatku należnego.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu „E”, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek wyłącznie z czynnościami, których następstwem nie było określenie podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj