Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-3-443/20/05
z 22 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-3-443/20/05
Data
2005.04.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
refakturowanie
rzeczowy majątek ruchomy


Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 27.01.2005r. uzupełnionego pismem złożonym dnia 04.03.2005r. - u z n a j ę za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.

Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła następujące elementy stanu faktycznego:

- spółka świadczy usługi transportowe własnym taborem samochodowym na terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w Niemczech,

- miejscem opodatkowania usług transportowych jest terytorium Niemiec,

- korzysta z usługi mycia samochodów poza terytorium kraju,

- na koniec miesiąca spedytor obciąża Spółkę kosztami za usługi mycia samochów poprzez wystawienie refaktury w kwocie netto.

2.Zdaniem strony, nabywane przez Spółkę usługi mycia samochodów wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone na majątku ruchomym Spółki i zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) winne być opodatkowane w miejscu świadczenia usługi. Jednak od powyższej zasady istnieje wyjątek, zgodnie z którym jeżeli usługi takie świadczone są na rzecz nabywcy, który dla potrzeb tego świadczenia podał numer identyfikacji podatkowej nadany mu przez inne państwo członkowskie, niż państwo miejsca świadczenia usługi, a samochody wyjadą z terytorium kraju, na którym usługa została wykonana to należy uznać, że usługi były świadczone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko jest niezasadne.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi mycia samochodów wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone na ruchomym majątku rzeczowym i zgodnie z art. 27. ust 2 pkt 3 lit d cyt. ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Od powyższej zasady istnieje wyjątek (art. 28 ust. 7 ustawy o VAT), zgodnie z którym w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowkiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Powyższy wyjątek nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie ponieważ Spółka podała numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku nie wykonującemy usługę mycia samochodu ale spedytorowi, który obciąża Spółkę kosztami poprzez wystawienie refaktury w kwocie netto bez naliczania podatku VAT. Dlatego też miejscem opodatkowania w/w usługi nie jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce przyjmuje się , że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:

>przedmiotem refakturowania są usługi,

>z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura,

>sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego,

>podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj