Interpretacja Izby Celnej w Łodzi
360000-PA-Zespół/33/2004
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
360000-PA-Zespół/33/2004
Data
2005.03.31



Autor
Izba Celna w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy


Słowa kluczowe
skład podatkowy
wyroby akcyzowe
zawieszenie poboru akcyzy
zwolnienie


Pytanie podatnika
Zgodnie z art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 929 ze zm. ) proszę o wyjaśnienie następujących kwestii: 1) Czy podmiot produkujący wyroby nieakcyzowe z wyrobów akcyzowych zharmonizowanych musi prowadzić swoją działalność w składzie podatkowym? 2) Czy podmiot może kupować i obracać towarami wymienionymi w § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) poza składem podatkowym i czy powinien być objęty szczególnym nadzorem podatkowym? 3) Czy podmiot, który jest zarejstrowanym handlowcem, kupujący wyroby akcyzowe zharmonizowane i zużywający je do produkcji wurobów nieakcyzowych musi być objęty stałym nadzorem? XXXX Sp. z o.o. jest producentem rozcieńczalników węglowodorowych o kodzie PKWiU 24.14.73-40.40 i 24.30.22-79.90 ( kody na podstawie opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych ). Zgodnie z kodami PKWiU i załącznikami nr 1 i nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. - dalej ustawa ) produkty te nie są wyrobami akcyzowymi. Do ich produkcji niezbędne jest wykorzystanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z art. 31 ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który, między innymi, prowadzi działalność polegającą na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponieważ Spółka produkuje wyroby nieakcyzowe, więc nie spełnia przesłanek ustawowych i nie może otrzymać zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Półprodukty wykorzystywane przez Spółkę w procesie produkcyjnym są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Ponieważ większość z nich to wyroby wymienione w § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) wydanego na podstawie art. 25 ustawy. Spółka może kupować te produkty jako zwolnione od akcyzy pod warunkiem, że złoży stosowne oświadczenia ( zgodnie z treścią § 14 rozporządzenia). Zgodnie z treścią cytowanego wyżej § 14 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe ( wymienione w § 14ust. 1 pkt 1, 2, 3 ), gdy zużywane są do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Zgodnie z § 14 ust. 2 zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że importer/nabywca złoży stosowne oświadczenie o treści i w formie opisanej w § 14 ust. 2, 3 i 4. W § 14 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie zdefiniowano podmiotu, a jedynie przedmiot zwolnienia, z czego wynika, że ze zwolnienia może korzystać zarówno: podmiot nabywający towary wymienione w § 14 ww. rozporządzenia, który bezpośrednio zużywa je do uprawniających do zwolnienia celów; podmiot nabywający towary wymienione w § 14 ww. rozporządzenia w celu ich dalszej odsprzedaży. Rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ustawy, z którym wyroby akcyzowe zharmonizowane mogą ( czyli nie muszą-przypis autora ) podlegać szczególnemu nadzorowi podatkowemu ( art. 25 ust. 4 ustawy ). Możliwość sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego została wyregulowana, zgodnie z delegacją art. 25 ust. 5 ustawy, w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. § 14 rozporządzenia nie nakłada żadnego dodatkowego wymogu na podmioty dokonujące obrotu tymi wyrobami poza złożeniem stosownego oświadczenia, więc obrót ten nie jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym. Ponieważ do procesów produkcyjnych Spółka będzie również wykorzystywała wyroby akcyzowe zharmonizowane niewymienione w § 14 a objęte regulacją § 16 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, nie będzie mogła w tym wypadku korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 25 ustawy, a jedynie ze zwolnienia w procedurze zawieszenia poboru akcyzyzgodnie z działem II ustawy. W tej sytuacji najwygodniejszą formą działania dla Spółki będzie wystąpienie w roli zarejestrowanego handlowca ( po uzyskaniu stosownych zezwoleń ). Ponieważ Spółka będzie ostatecznym odbiorcą tych produktów i wykorzysta je do produkcji wyrobów nieakcyzowych nie musi być objęta szczególnym nadzorem podatkowym. W opinii pytającego, zgodnie z przepisami i stanem faktycznym opisanymi powyżej XXXXX Sp. z o.o.: 1. nie może prowadzić swojej działalności w składzie podatkowym? 2. może kupować i obracać towarami wymienionymi w § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ) poza składem podatkowym i nie może być objęta szczególnym nadzorem podatkowym? 3. po uzyskaniu statusu zarejestrowanego handlowca kupując wyyroby akcyzowe zharmonizowane i zużywając je do produkcji wyrobów nieakcyzowych nie będzie objęta stałym nadzorem podatkowym.


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm. ) Dyrektor Izby Celnej w Łodzi po sprawdzeniu odpowiedzi udzielonej przez Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi pismem nr 362000-RPA-0630-38/2004/PB stwierdza, że jest ona nieprawidłowa.

W związku z powyższym zmienia jej brzmienie i udziela nowej odpowiedzi na Państwa pytanie zawarte w piśmie z dnia 7 grudnia 2004 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ) wyroby akcyzowe zharmonizowane są to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z treścią art. 30 ww. ustawy produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinny odbywać się co do zasady w składzie podatkowym.

Przez przetwarzanie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, w świetle ustawy o podatku akcyzowym, należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano ten wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób akcyzowy zharmonizowany.

W związku z powyższym podmiot, który nabywa wyroby wyroby akcyzowe zharmonizowane w celu zużycia ich do produkcji wyrobu niebędącego wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, nie musi być składem podatkowym.

W obecnym stanie prawnym zwolnienia od akcyzy normują przepisy art. 24 i art. 25 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. ) oraz wydane na podstawie zawartych w nich delegacji, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zm. ).

Wyroby akcyzowe zharmonizowane wymienione w § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia są zwolnione od akcyzy w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 2 w powiązaniu z ust. 3 i ust. 4.

Zgodnie z § 24k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania ( Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zm. ), które określa inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, niż określone w art. 28 i art. 29 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku nr 2 do tej ustawy w poz. 6 pkt 3-8 , w poz. 7 pkt 1-4, a także wyrobu akcyzowegooznaczonegosymbolem PKWiU 24.14.11-20 i kodem CN 2901 10 zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z chwilą:

-wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu uprawnionego do zwolnienia lub do uprawnionego nabywcy lub

-ich zużycia do celów napędowych, opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych w składzie podatkowym.

W przypadku pozostałych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a niewymienionych powyżej, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem - stosownie do treści § 24a rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

Zgodnie z art. 6g ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej ( tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. nr 156, poz. 1641 ze zm. ) Minister Finansów został upoważniony do określenia wykazu wyrobów akcyzowych, których produkcja, przemieszczenie i obrót ( w tym eksport i import ), są objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Realizację tej delegacji stanowi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego ( Dz. U. nr 65, poz. 598 ). Określa ono wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym oraz zakres i sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do tych wyrobów. W § 4 tego rozporządzenia wymieniony jest katalog wyrobów akcyzowych objętych takim nadzorem, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego. We wspomnianym powyżej katalogu wyrobów akcyzowych ujęto w punkcie 7 produkty rafinacji ropy naftowej, a wśród nich m.in.: benzol, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.73-20 oraz kodem CN 2707 10; toluole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.1 oraz toluole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.2 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 20;ksylole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.3 oraz ksylole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.4 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 30; mieszaniny węglowodorów aromatycznych pozostałe, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-40.3 sklasyfikowane w pozycji CN 2707 50; węglowodowy acykliczne nasycone, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11-20 oraz kodem CN 2901 10; benzen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-23 oraz kodem CN 2902 20; toluen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-25 oraz kodem CN 2902 30; o-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-43 oraz kodem CN 2902 41; p-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-45.00 oraz kodem CN 2902 43; m-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-47.10 oraz kodem CN 2902 42; mieszaniny izomerów ksylenu, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.12-47.2 oraz kodem CN 2902 44;

Tym samym podatnicy wykonujący czynności z wyżej wymienionymi wyrobami podlegają przepisom o szczególnym nadzorze. Zgodnie z postanowieniami art. 6f ustawy o Służbie Celnej podmioty podejmujące działalność w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym, podlegają przed rozpoczęciem jej prowadzenia urzędowemu sprawdzeniu przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Polega ono na przeprowadzeniu czynności sprawdzających, czy zostały zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzania czynności kontrolnych. Szcegółowy zakres i sposób przeprowadzania urzędowego sprawdzenia określa rozdział 14 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 6b ust. 2 ustawy o Służbie Celnej szczególny nadzór podatkowy może być wykonywany jako nadzór stały. Jego sprawowanie polega na wykonywaniu czynności kontrolnych, o których mowa w art. 6a ust. 3 ww. ustawy, przez komórkę organizacyjną utworzoną w tym celu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na terenie podmiotu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania zapytania. Odpowiedż jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj