Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-5/05
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-5/05
Data
2005.04.29



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Pytanie podatnika
1)Jaką stawką podatku VAT należy stosować do usług transportowych, sprzętowych (praca koparki) i budowlanych przy wykorzystaniu sieci wodociągowej, której zdolność produkcyjna będzie w ponad 95% wykorzystana dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego ?2)Czy na fakturach VAT w przypadku stosowania VAT 7% należy umieszczać PKWiU i PKOB, czy wystarczy tylko PKOB ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity - Dz.U. z 2005r.Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2005r.,który wpłynął w dniu 10.02.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania usług transportowych, sprzętowych i budowlanych przy wykonywaniu sieci wodociągowej, której zdolność produkcyjna będzie w ponad 95% wykorzystywana dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego oraz zamieszczania na fakturach VAT z 7% stawką podatku symbolu PKWiU lub PKOB, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art.14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego , naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika , płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14 a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

W swym piśmie wyjaśnia Pan, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan prace związane z położeniem linii wodociągowej wraz z przyłączami. Pana zdaniem usługi i roboty związane z wykonywaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami, której wykorzystanie dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego będzie wynosiło co najmniej 95% winno być opodatkowane w całości 7% stawką podatku VAT na podstawie art.146 ust.2 i ust.3 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Jeśli chodzi o zamieszczanie na fakturze VAT symboli PKWiU oraz PKOB, uważa Pan, że wystarczy podać tylko symbol PKOB 11-budynki mieszkalne. Z oświadczenia Urzędu Gminy, na terenie którego wykonywane są przedmiotowe prace wynika, iż linia wodociągowa jest elementem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i jest wykorzystywana dla jej potrzeb w 95%.

Naczelnik Urzędu w Namysłowie, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54,poz. 535 ze zm./ w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W art.146 ust.2 tej ustawy zdefiniowano, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei stosownie do art.146 ust.3 ustawy przez infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu rozumie się :

1)sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkaniowych,

2)urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3)urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z treści pisma wynika, iż linia wodociągowa będąca przedmiotem inwestycji w 95% związania jest z infrastrukturą towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu. Z powołanego już art.146 ust.1 pkt 2 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż 7% stawka podatku od towarów i usług jest przewidziana tylko dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W świetle powyższego unormowania stwierdzić należy, iż w przypadku gdy linia wodociągowa związana jest zarówno z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, jak i z pozostałym budownictwem, dla celów zastosowania właściwej stawki dla tej inwestycji należy wydzielić tę część inwestycji, która związana jest z budownictwem mieszkaniowym i zastosować do niej 7% stawkę podatku od towarów i usług. Natomiast do pozostałej części inwestycji - nie związanej z budownictwem mieszkaniowym-właściwa jest 22% stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym do obowiązków podatnika należy odpowiednie zaklasyfikowanie wykonanych robót oraz udokumentowanie zasadności zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 12 ust.7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz.971/ w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art.41 ust.1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art.43 ust.1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art.82 ust.3 ustawy, dane określone w ust.1 pkt 4 , czyli dane dotyczące nazwy towaru lub usługi, obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym wypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Artykuł 146 ust.1 pkt 2 lit.a stanowiący podstawę do zastosowania przez Pana obniżonej stawki podatku dla wykonywanych przez Pana prac związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu nie powołuje dla normowanych w nim robót symboli określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W świetle więc powołanego wyżej § 12 ust.7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. stwierdzić należy, iż na fakturze VAT- jako podstawa zastosowania obniżonej stawki podatku dla usług i robót związanych z wykonywaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami - winien Pan powołać przepis art. 146 ust.1 pkt 2 ustawy, nie ma Pan natomiast obowiązku umieszczania symbolu PKWiU czy PKOB, ponieważ zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu.

Reasumując stwierdzić należy, iż tut. organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska.

Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.236 § 1 w związku z art.14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art.223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz.960 ze zm./ zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj