Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Świętokrzyskim
PP-443/94/04
z 8 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/94/04
Data
2004.12.08
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Wydawanie zaświadczeń związanych z rejestracją środków transportu
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku
Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatnik VAT UE
rejestracja pojazdu
samochód używany
warunki wydania zaświadczenia
wydanie zaświadczenia
zaświadczenie o zapłacie podatku
Pytanie podatnika
Jakie są zasady wydawania zaświadczeń VAT-25 ?
Czy powinienem złożyć wniosek VAT-24 w celu uzyskania zaświadczenia VAT-25 do sprowadzonego samochodu ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św. działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zawarte w piśmie z dnia 23.11.2004 r. (wpływ do urzędu 25.11.2004 r.) zapytanie dot. wydania zaświadczenia o uiszczeniu podatku od towarów i usług, wyjaśnia: Stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu przedstawia się następująco: Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających: Zaświadczenie, o którym mowa w pkt 1 ust. 1 art. 105 ustawy, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest wyłącznie w dwóch sytuacjach, a mianowicie: Zatem podatnik podatku VAT, posiadający status podatnika VAT-UE, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku VAT przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy. Obowiązkiem podatnika jest natomiast rozliczenie tego podatku w deklaracji podatkowej VAT-7 składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy. Uwzględniając powyższe, organ podatkowy nie może wydać zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku VAT z tyt. nabycia środka transportu, jak i zaświadczenia potwierdzającego fakt uiszczenia tego podatku, gdyż w/w zaświadczenia wymienione w art. 105 ustawy są wydawane jedynie w konkretnych przewidzianych przepisami prawa stanach faktycznych, które w przypadku podatnika nie występują. Z zapisu art. 72 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 58, poz. 515 ze zm.) wynika, że jednym z dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdu jest zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzający: Przepis ust. 1a stanowi, iż w przypadku, gdy sprowadzany pojazd, który nie był rejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub nie podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, jest przedmiotem dostawy dokonanej przez. podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a, może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika, pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności tego podatnika. Na podstawie powyższego przepisu należy przyjąć, iż podstawą do zarejestrowania przedmiotowego środka transportu powinna być faktura VAT dokumentująca dostawę (sprzedaż) z wyszczególnionym podatkiem VAT, wystawiona przez podatnika w ramach prowadzonej działalności handlowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.