Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wadowicach
PD1c/415-5/05
z 7 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1c/415-5/05
Data
2005.03.07
Autor
Urząd Skarbowy w Wadowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
ławnik
rekompensaty pieniężne
Pytanie podatnika
Jakie roczne informacje powinni otrzymać ławnicy, którym Sąd wypłaca rekompensaty pieniężne za udział w rozprawach sądowych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Sąd Rejonowy przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w 2004 r. wypłacał ławnikom kwoty tzw. rekompensat za udział w rozprawie w wys. 51,53 zł. Od powyższych kwot Sąd nie pobrał zaliczek na podatek dochodowy, gdyż uznał że ławnicy wykonywali czynności społeczne. W związku z tym rekompensaty jakie były im wypłacane korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wg którego diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich są zwolnione od podatku do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach stwierdza, że stanowisko zawarte przez płatnika w piśmie nie jest prawidłowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani inne ustawy nie definiują pojęcia "pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich", użytego przez ustawodawcę w przytoczonym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy. Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97 wyraził pogląd, iż do uznania określonego świadczenia jako "dietę" bądź "kwotę stanowiącą zwrot kosztów" nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia. Na podstawie art. 172 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną. Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 3% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego.W 2004 r. rekompensata wynosiła 51,53 zł. Sąd wypłacający rekompensaty ławnikom, jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wys. 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 w/w ustawy, tj. w 2004 r. 102,25 zł. miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł. W związku z powyższym Sąd jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 42. ust. 2 pkt 1 jest zobowiązany do sporządzenia imiennych informacji według ustalonego wzoru (PIT-11/8B) o wysokości dochodu, kosztów uzyskania i pobranych zaliczek na podatek dochodowy. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.