Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442/PP/415/43/HG/05
z 12 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442/PP/415/43/HG/05
Data
2005.04.12
Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
ławnik
opodatkowanie
rekompensaty pieniężne
Pytanie podatnika
Czy są opodatkowane rekompensaty pieniężne wypłacone ławnikom w 2004 roku za czas wykonywania czynności w sądzie w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E
Korzystając z powyższego przepisu Sąd Rejonowy wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 15 marca 2005 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania rekompensat pieniężnych wypłaconych ławnikom w 2004 roku za czas wykonywania czynności w sądzie w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do wniosku załączono pismo z dnia 09 grudnia 2004 r. Nr DB III 020/316/04 Ministerstwa Sprawiedliwości -Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa w sprawie wątpliwości zgłaszanych w związku z kwestią opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych rekompensat pieniężnych wypłacanych ławnikom. OPIS STANU FAKTYCZNEGO We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :Sąd Rejonowy w 2004 r. wypłacał ławnikom za udział w rozprawach rekompensatę pieniężną. Wysokość rekompensaty dla ławnika biorącego udział w rozpoznawaniu sprawy w sądzie za jeden dzień pełnienia obowiązków wynosiła 3 % kwoty bazowej tj.51,53 zł i nie została opodatkowana. Ponadto ławnik zamieszkały poza siedzibą sądu otrzymywał dietę oraz zwrot kosztów przejazdu. Należności te były zwolnione z opodatkowania. Podstawą wypłaty było zarządzenie - rachunek sporządzony przez Wydział Sądu, w którym ławnik pełnił swoją funkcję. W miesiącu grudniu 2004 r. Sąd otrzymał kserokopię pisma z dnia 09 grudnia 2004 r .Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa Ministerstwa Sprawiedliwości skierowanego do wszystkich sądów w Polsce, za pośrednictwem Sądu Apelacyjnego w Warszawie, z którego wynika że rekompensaty otrzymane przez ławników w 2004 roku podlegają opodatkowaniu. Sąd nie dokonał obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku od wypłaconych w ciągu minionego roku rekompensat. STANOWISKO PŁATNIKAW związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Sąd Rejonowy zajął następujące stanowisko: wypłacone w 2004 roku dla ławników rekompensaty za czas wykonywania czynności w sądzie nie zostały opodatkowane tj. płatnik nie obliczył i nie pobrał od nich podatku dochodowego. Ławnicy otrzymali informacje PIT-11/8B za 2004 r. w których wykazano kwotę otrzymanych rekompensat w 2004 roku i na podstawie tej informacji dokonają rozliczenia w zeznaniu rocznym za 2004 rok. Natomiast w PIT-R ławnikom wykazano jedynie diety oraz zwrot kosztów przejazdu,w przypadku osób zamieszkałych poza Wołominem. OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCYDo świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez ławników zastosowanie mają przepisy art. 13 pkt 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz.176 z późn. zmian /. Na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U .Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./ za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. pkt 2 uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. W ramach zwolnień przedmiotowych zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu nie podlegają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. Natomiast z analizy przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.-Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz. U. Nr 98, poz.1070 z późn. zmian./ wynika pośrednio, co stanowi wynagrodzenie, a co „ dietę oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów”.To właśnie na podstawie tego rozgraniczenia dokonuje się wykładni przepisów prawa podatkowego, wskazując na obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym rekompensat przyznawanych ławnikom oraz na zwolnienie z opodatkowania – przysługujących im kwot stanowiących zwrot kosztów. Powołana wyżej ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych w art. 172 § 3 i § 4 stanowi, iż ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną . Wysokość tej rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika, wynosi 3 % kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego, z zastrzeżeniem § 5. Z załączonego do wniosku pisma z dnia 09 grudnia 2004 r. Nr DB III 020/316/04 Departament Budżetu i Majątku Skarbu Państwa Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczącego interpretacji art. 172 § 3 i 4 ustawy -Prawo o ustroju sądów powszechnych wynika, że rekompensata pieniężna nie jest wypłacana jako zwrot kosztów, ale jest świadczeniem pieniężnym mającym charakter wynagrodzenia za czynności wykonane przez ławnika. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art.9 ust.1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Omawiana wyżej rekompensata za czas wykonywania czynności w sądzie nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 w/w ustawy, a to oznacza, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tym samym na Sądzie Rejonowym jako płatniku ciążą obowiązki wynikające z art. 41 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z cyt. art. 41 ust.1 i art. 42 ust.1 i ust.2 w/w ustawy o podatku dochodowym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej,które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust.4 zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 tj. 102.25 zł. miesięcznie. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art.42 ust.2 pkt 1 cytowanej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust.1 są obowiązani przesłać podatnikom , o których mowa w art. 3 ust.1 oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje o wysokości dochodu oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Sąd Rejonowy jako płatnik w 2004 r. nie wywiązał się z podstawowych obowiązków nałożonych na niego przepisami prawa podatkowego tj. od należności pieniężnych – rekompensat wypłaconych ławnikom nie obliczył, nie pobrał i nie przekazał należnej zaliczki na podatek dochodowy do tut. Urzędu . W związku z powyższym uwzględniając literalne zapisy wymienionych wyżej przepisów strona jako płatnik obowiązana jest do obliczenia , pobrania i odprowadzenia na rachunek Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych ławnikom rekompensat w 2004 roku. Tym samym Sąd Rejonowy winien dokonać korekt deklaracji PIT-4 złożonych w 2004 roku uwzględniwszy podatek dochodowy od rekompensat wypłaconych ławnikom w w/w roku podatkowym. Podatek dochodowy winien zostać obliczony przez płatnika według zasad określonych wyżej tj. po potrąceniu kosztów uzyskania przychodów w kwocie jak wyżej. Następnie winny zostać odpowiednio skorygowane informacje PIT11/8B za 2004r. wystawione ławnikom. O korektach deklaracji traktują przepisy art.81 i 81a § 2 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005 r. Dz U. Nr 8, poz.60 /, zgodnie z którymi płatnikowi przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji PIT-4 i PIT 11/8B, jeżeli w złożonej deklaracji wykazał podatek pobrany w wysokości mniejszej od należnej. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.