Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim
PP/443-18/05
z 19 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-18/05
Data
2005.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dostawa wewnątrzwspólnotowa
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Spółka dokonuje dostawy wewnatrzwspólnotowej .Czy potwierdzenie odbioru towaru w formie faksu lub e-maila będzie zgodne z zapisem art. 42 ust.3 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub., po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 01 marca 2005 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

stanowisko jest n i e p r a w i d ł o w e.

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości, organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników , płatników lub inkasentów , w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 01-03-2005 r. ( i uzupełniono następnie pismem w dn.03-03-2005 r. oraz przesłanym w dn.14-04-2005 r.) zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:Spółka po otrzymaniu zamówienia od kontrahenta , dokonuje zakupu materiału , wykonuje części oraz wysyła je na podstawie faktury.Kontrakt dotyczy dostaw wenątrzwspólnotowych, dlatego też Spółka wymaga od kontrahenta/nabywcy wewnątrzwspólnotowego potwierdzenia odbioru wysyłanego towaru.

Odnosząc powyższe okoliczności do treści art.42 pkt 3 pp 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54,poz. 535 z późn.zm.) przedstawiono następujące stanowisko – cyt. „ potwierdzenie odbioru towaru w formie faksu lub e-maila będzie zgodne z w/w artykułem”.

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:- art.5 ust.1 wyżej cyt.ustawy o podatku od towarów i usług , który stanowi,że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , zwanym dalej „podatkiem” , podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ;2) eksport towarów ;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.2.Czynności określone w ust.1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego , czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.3.Przepisy ust.1 stosuje się również do towarów , o których mowa w art.14 .Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio.- art.13 ust.1 wyżej cyt.ustawy o podatku od towarów i usług , który stanowi,że przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów , o której mowa w art.5 ust.1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art.7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust.2-8.2.Przepis ust.1 stosuje się, pod warunkiem ,że nabywca towarów jest:1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej , która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej ,działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju , niewymienionym w pkt 1 i 2 , jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane , które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym , są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim , jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.3.Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika , o którym mowa w art.15 , lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju , które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte,nabyte w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów , jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.4.Przemieszczenie towarów , o którym mowa w art.13 ust.3 , nie uznaje się za wewnątrzspólnotową dostawę towarów , w przypadku gdy:1)towary są instalowane lub montowane , z próbnym uruchomieniem lub bez niego , dla których miejscem dostawy zgodnie z art.22 ust.1 pkt 2 jest terytorium kraju,jeżeli towary są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz ;2)przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju;3)towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego wykonywanego na terytorium Wspólnoty z przeznaczeniem dokonywania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów;4)towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika , pod warunkiem że podatnik posiada dokument celny potwierdzający rozpoczęcie procedury wywozu na terytorium kraju , jeżeli wywóz z terytorium Wspólnoty jest potwierdzony przez urząd celny wyjścia na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;5)towary mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów , o której mowa w ust.1 i 2 , dokonanej przez tego podatnika , jeżeli przemieszczenie towarów następuje na terytorium państwa członkowskiego inny niż terytorium państwa członkowskiego , do którego dokonywana jest ta wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;6)na towarach mają zostać wykonane usługi na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju , na rzecz tego podatnika, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju;7) towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju , nie dłużej niż przez 24 miesiące,w celu świadczenia usług przez tego podatnika;8)towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju , nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące , pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła.5.W przypadku gdy ustaną okoliczności , o których mowa w ust.4 , przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzewspólnotową dostawę towarów.6.Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje , jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art.15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art.97, z zastrzeżeniem ust.7.7.Wewnątrzwspólnotawa dostawa towarów występuje również wówczas , gdy dokonującymi dostawy towarów są inne niż wymienione w ust.6 podmioty , jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.8.Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów o których mowa w art.83 ust.1 pkt 1,3,6,10 i 18., - art.41 ust.3 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług ,który stanowi ,że w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0 % , z zastrzeżeniem art.42.,- art.42 ust.1 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług , który stanowi że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0 % pod warunkiem że:1) podatnik dokonanał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy , zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej , i podał ten numer oraz swój numer , o którym mowa w art.97 ust.10 , na fakturze stwierdzającej dostawę towarów ;2) podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy , o którym mowa w art. 99 , posiada w swojej dokumentacji dowody , że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.2.warunki , o których mowa w ust.1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas , gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:1) nabywcy – w przypadkach, o których mowa w art.13 ust.2 pkt 3 i 4 ;2) dokonującego dostawy – w przypadku , o którym mowa w art.16.3.Dowodami, o których mowa w ust.1 pkt 2 , są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju , z których jednoznacznie wynika , że towaryzostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwaczłonkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz jestzlecany przewoźnikowi (spedytorowi),2) kopia faktury dostawy,3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,4) dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - z zastrzeżeniem ust.4 i 5.4.W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę , przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy , podatnik oprócz dokumentów , o których mowa w ust.3 pkt 2 i 3 , powinien posiadać dokument zawierający co najmniej :1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów; 2) adres , pod który są przeworzone towary , w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;3) określenie towarów i ich ilości;4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca , o którym mowa w pkt 1 lub 2 , znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu , którym są wywożone towary , lub numer – w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.5. W przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentów , o których mowa w ust.3 pkt 2 i 3 , powinien posiadać dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu , w szczególności:1) dane dotyczące podatnika i nabywcy;2) dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu ,3) datę dostawy ,4) podpisy podatnika i nabywcy,5) oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy;6) pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku o którym mowa w pkt 5 - zwany dalej „dokumentem wywozu”.11.W przypadku gdy dokumenty , o których mowa w ust.3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów , dowodami , o których mowa w ust.1 pkt 2 , mogą być również inne dokumenty wskazujące , że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa , w szczególności :1) korespondencja handlowa z nabywcą , w tym jego zamówienie;2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;3) dokument potwierdzający zapłatę za towar , z wyjątkiem przypadków , gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie , w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub. dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa zapytania jest możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług , dostawy towarów na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju , które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej , wg stawki podatku wynoszącej 0 %.Fakt potwierdzenia odbioru przez nabywcę wysyłanego towaru jest li tylko jednym z niezbędnych elementów dla uznania dokonanej dostawy za wewnątrzwspólnotową , gdyż cytowane wyżej właściwe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, wymagają również innych warunków leżących zarówno po stronie podmiotowej dostawcy – Spółki oraz nabywcy wewnątrzwspólnotowego – kontrahent Spółki.Okoliczności takich Państwa zapytanie nie zawiera (pomimo dwukrotnie składanych pism uzupełniających stanowisko podatnika) , w związku z czym w przedstawionym stanie faktycznym , w ocenie tut. Organu wyłączny fakt posiadania przez Spółkę (spełniającą warunki do uznania jej za podatnika dokonującego dostaw wewnątrzwspólnotowych z uwagi na dokonaną w dn.19-04-2004 r. rejestrację VAT-UE) , potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru , w jakiejkolwiek formie, również w postaci faksu lub e-maila , w sytuacji kiedy nieznany jest status nabywcy uznać należy za niewystarczające.

Niniejsza interpretacja :- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,- nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. Lub., w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj