Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDI/423-3/05
z 11 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/423-3/05
Data
2005.04.11
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Udziały gmin w podatku
Słowa kluczowe
gmina
oddział
wykonywanie pracy
zakład
Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu sporządzania informacji CIT- ST służącej do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 21.02.2005 r. który wpłynął w dniu 23.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu sporządzania informacji CIT- ST służącej do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 23.02.2005 r. do Naczelnika tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie jw. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego spółka posiada dwa miejsca prowadzenia działalności, w siedzibie spółki tj. w Katowicach oraz w Krakowie. Ponadto Spółka zatrudnia pracowników - telemarketerów. Pracownicy pracujący na rzecz siedziby są zatrudnieni przez biuro w Katowicach zaś pracujący na rzecz oddziału są zatrudnieni przez oddział Kraków. Miejscem wykonywania pracy określonym w umowie o pracę jest adres zamieszkania tych pracowników gdyż ze względów organizacyjnych nie mogą oni wykonywać pracy w danym oddziale. Spółka telemarketerów zatrudnionych przez oddział Kraków wykazuje w informacji CIT-ST jako zatrudnionych w woj. małopolskim, powiat i gmina Kraków i odpowiednio zatrudnionych przez biuro w Katowicach jako zatrudnionych w siedzibie spółki. Tut. organ nie zgadza się ze stanowiskiem podatnika i uzasadnia to następująco.Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 ze zm.) w związku z art. 10 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, zatrudniający w tych oddziałach osoby na podstawie umowy o pracę są obowiązani do sporządzania i składania w urzędzie skarbowym tzw. informacji CIT-ST i CIT-ST/A w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych. Wzór i terminy składania ww. informacji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 224 poz. 2228). Ten sam art. 10 w § 3 definiuje zakład (oddział) dla potrzeb tej ustawy jako "określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika". Jak wynika więc z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia czy w danym miejscu świadczenia usług prowadzone jest biuro oddziału. Określenie przez pracodawcę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika przesądza o tym, która gmina uzyska udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę. Miejsce wykonywania pracy jest jedynym kryterium w tym zakresie. Powyższe oznacza więc, że Spółka dla celów podatkowych, o których mowa w art. 28 ustawy o podatku dochodowym jw. w miejscach wykonywania pracy telemarketerów, określonych w umowach o pracę, znajdujących się na terenie innej gminy niż właściwa dla siedziby Spółki posiada zakłady (oddziały) i winna to uwzględnić w składanych informacjach CIT-ST i CIT-ST/A. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.