Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DP/443-171/2004
z 20 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DP/443-171/2004
Data
2005.01.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
obowiązek podatkowy
podatek należny


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja do zakupu usług przewozowych podlega opodatkowaniu VAT?


W odpowiedzi na pismo Zarządu z dnia 21 grudnia 2004 r. znak: ZKM 332­78/1319/04 z zapytaniem w zakresie podatku od towarów i usług nawiązujące do kwestii będących przedmiotem interpretacji tut. Organu zawartych w piśmie z dnia 15.07.2004 r. znak: DP/443-74/04 - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

We wniosku - data i znak j. w. - Zarząd wnosi o jednoznaczną interpretację przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej dotacji z budżetu Gminy X uzupełniając stan faktyczny sprawy o następujące informacje:
1. Zarząd Komunikacji Miejskiej w X jest zakładem budżetowym Gminy powołanym do realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Zarząd został powołany na mocy uchwały Rady Miejskiej w X do zaspokajania potrzeb mieszkańców miasta X w zakresie lokalnego transportu zbiorowego nie świadcząc samodzielnie usług przewozowych ale zlecając ich realizację przewoźnikom.
2. Usługi przewozowe świadczone przez firmy przewozowe wyłonione w drodze przetargów, na rzecz ludności są finansowane przez Zarząd, częściowo z opłat wniesionych przez pasażerów korzystających ze środków transportu a częściowo z dotacji otrzymywanej z budżetu Gminy.Kwoty ze sprzedaży biletów, uprawniających do przejazdów oraz zniżek w opłacie za przejazdy, przyjmowane są za wartość usług przewozowych, świadczonych dla pasażerów którzy są zobowiązani do ich nabywania, z uwzględnieniem, iż część pasażerów, uprawnionych do przejazdów korzysta z uprawnień do bezpłatnych przejazdów.
3. Dotacja przyznana została Zarządowi do 1 wozokilometra zakupu usług przewozu pasażerów w komunikacji miejskiej zgodnie z załącznikiem nr 7 do uchwały XXI/336/2004 Rady Miejskiej w X, przy czym jej realizacja następuje w formie częściowych przelewów na rachunek bankowy. Stosownie do zapisu uchwały ostateczne rozliczenie następuje po zakończeniu roku budżetowego.
Zdaniem Zarządu otrzymana dotacja nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawa opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, iż do podstawy opodatkowania dostarczanych towarów i świadczonych usług dolicza się otrzymane od innego podmiotu dofinansowanie do ceny towaru bądź usługi. Tego rodzaju dofinansowanie stanowi - obok ceny - uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.
Elementem tym będzie jednak tylko taka dotacja, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą towarów i świadczeniem usługi a nie szeroko pojętymi kosztami działalności podatnika.

Zarząd realizując nałożone uchwałą Rady Miejskiej zadania wymienione w § 2 Statutu Zarządu Komunikacji Miejskiej w X został zobowiązany m. in. do zawierania umów z przewoźnikami i zleceniodawcami na przewozy pasażerskie tj. zakupu usług przewozu pasażerów, poprzez które będzie realizował cel swojego istnienia tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Błędny jest w tym kontekście pogląd wyrażony przez Zarząd w piśmie z dnia 21.12.2004 r. iż: „...dotacja otrzymywana przez ZKM od Gminy Miasta X nie spełnia warunku związania z dostawą, lub świadczeniem usług, gdyż jest ogólnym dofinansowaniem dla zakładu budżetowego od Gminy w celu realizacji jej ustawowego obowiązku....". Rozpatrywane dofinansowanie (do 1 wozokilometra zakupionej usługi przewozu pasażerów) ma niewątpliwie charakter dotacji przedmiotowej, gdyż zostało ono przeznaczone do opłacenia zakupionych usług przewozowych czyli ściśle zdefiniowanego wydatku ponoszonego przez Zarząd a nie bliżej nieokreślonej kategorii kosztów.

Fakt, iż ustalona przez Radę Miejską cena biletu na przejazdy pasażerskie nie pokrywa całości kosztów oraz nie jest uzależniona od długości przejazdu, ilości i częstotliwości przewożonych osób uprawnionych do bezpłatnych i ulgowych przejazdów nie ma znaczenia z punktu widzenia opodatkowania dofinansowania, bowiem 1 wozokilometr zakupionej usługi przewozowej należy tutaj traktować jako najprostszą jednostkę pozwalajacą wymiernie wycenić wartość niezbędnych usług przewozowych a także dofinansowanie do nich.

W tych warunkach tut. Organ nie podzielając stanowiska zawartego w piśmie Zarządu w kwestii braku związku otrzymywanej dotacji z dostawą towarów i usług nie znajduje podstaw do zmiany swojego stanowiska zawartego w ww. piśmie z dnia 15.07.2004 r. znak: DP/443­74/2004.

Rozważania zawarte w pkt 2 wniosku Zarządu w kwestii wpływu negatywnej dla Zarządu interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na ograniczenie usług przewozowych badź likwidację zakładu budżetowego nie mogą, stanowić podstawy do zmiany stanowiska tut. Organu bowiem nie przewiduje tego art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ podziela natomiast stanowisko Zarządu w kwestii ustalania podstawy opodatkowania z tytułu otrzymywanych dotacji do 1 wozokilometra zakupionych usług przewozowych. Zgodnie z sugestią Zarządu otrzymana dotacja powinna być traktowana jako wartość brutto (uwzględniając należny do odprowadzenia podatek od towarów i usług, który winien być obliczany metoda „w stu").

Dofinansowanie przekazywane przez Gminę zostało bowiem ustalone w załączniku nr 7 do uchwały nr XXI/336/2004 Rady Miasta X w formie ceny. Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący obowiązany jest zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
W tak skonstruowanej cenie zawiera się zatem podatek od towarów i usług (tzw. wartość brutto) w ramach której należny podatek można ustalić tzw. rachunkiem „w stu". Potwierdza ten tok rozumowania również brzmienie cyt. powyżej art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Szczegółowe informacje w zakresie momentu powstawania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymywanej dotacji oraz sposobu dokumentowania obrotu podatnika zostały zawarte w uprzednio udzielonej odpowiedzi przez tut. Organ w dniu 15.07.2004 r. znak pisma DP/443­74/2004.

Odpowiedzi niniejszej udzielono podatnikowi w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 21.12.2004 r. oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj