Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/31/05/AT
z 18 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/31/05/AT
Data
2005.04.18
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
próbki materiałów
Pytanie podatnika
Czy wydawanie próbek określonych w art. 7 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegajacych VAT należy traktować jako reklamę zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu lub nielimitowaną np. przekazywane na targach lub dużym odbiorcom handlowym (hurtowniom) do wyeksponowania, czy jako koszty handlowe?
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 19.01.2005 r. nr FFP-3/05 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wydawaniem próbek tkanin uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku Pismem z dnia 19.01.2005 r. Spółka zwróciła sie z zapytaniem czy wydawanie próbek określonych w art. 7 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegających VAT należy traktować jako reklamę zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu lub nielimitowaną np. przekazywane na targach lub dużym odbiorcom handlowym (hurtowniom) do wyeksponowania, czy jako koszty handlowe? Zdaniem Spółki wydawanie próbek tkanin umożliwia odbiorcy zapoznanie się organoleptyczne z wyrobami Spółki, co umożliwia odbiorcy ustalenie sposobu wykorzystania wyrobu oraz ustalenie technologii produkcji. Dlatego też wydawanie próbek jest informacją, a poniesione z tego tytułu koszty winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z wykładnią językową zawartą w Słowniku języka polskiego informacja to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty na których można sie oprzeć. Celem informacji jest przedstawienie danej rzeczy (towaru) , tak jak się ona faktycznie ma. W opinii tutejszego organu podatkowego powyższe działanie jest formą przekazania podstawowych informacji o towarze, którego celem jest przedstawienie danej rzeczy (tkaniny) taką jaka jest w rzeczywistości. Próbka tkaniny, poprzez właściwe dla danego rodzaju, czy gatunku, oznakowanie (np. kolor, szerokość nitki) uzupełnia ulotkę informacyjną, zawierającą inne podstawowe elementy danego towaru, takie jak: cena, szerokość, norma, skład surowcowy, itp. Nie jest to zatem forma reklamy, której funkcją jest, oprócz przekazywania podstawowych informacji o towarach, nakłanianie potencjalnych klientów do nabycia tych towarów poprzez ich wartościowanie. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.