Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/31/05/AT
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/31/05/AT
Data
2005.04.18



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
próbki materiałów


Pytanie podatnika
Czy wydawanie próbek określonych w art. 7 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegajacych VAT należy traktować jako reklamę zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu lub nielimitowaną np. przekazywane na targach lub dużym odbiorcom handlowym (hurtowniom) do wyeksponowania, czy jako koszty handlowe?


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 19.01.2005 r. nr FFP-3/05 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wydawaniem próbek tkanin uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku

Pismem z dnia 19.01.2005 r. Spółka zwróciła sie z zapytaniem czy wydawanie próbek określonych w art. 7 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegających VAT należy traktować jako reklamę zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu lub nielimitowaną np. przekazywane na targach lub dużym odbiorcom handlowym (hurtowniom) do wyeksponowania, czy jako koszty handlowe? Zdaniem Spółki wydawanie próbek tkanin umożliwia odbiorcy zapoznanie się organoleptyczne z wyrobami Spółki, co umożliwia odbiorcy ustalenie sposobu wykorzystania wyrobu oraz ustalenie technologii produkcji. Dlatego też wydawanie próbek jest informacją, a poniesione z tego tytułu koszty winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z wykładnią językową zawartą w Słowniku języka polskiego informacja to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty na których można sie oprzeć. Celem informacji jest przedstawienie danej rzeczy (towaru) , tak jak się ona faktycznie ma.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje, zarówno dotychczasowym swoim odbiorcom, (hurtowniom), jak i potencjalnym odbiorcom (na targach), spełniające wymogi art. 7 ust. 3 i 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) próbki swoich wyrobów (tkanin) celem zapoznania się z nimi.

W opinii tutejszego organu podatkowego powyższe działanie jest formą przekazania podstawowych informacji o towarze, którego celem jest przedstawienie danej rzeczy (tkaniny) taką jaka jest w rzeczywistości. Próbka tkaniny, poprzez właściwe dla danego rodzaju, czy gatunku, oznakowanie (np. kolor, szerokość nitki) uzupełnia ulotkę informacyjną, zawierającą inne podstawowe elementy danego towaru, takie jak: cena, szerokość, norma, skład surowcowy, itp. Nie jest to zatem forma reklamy, której funkcją jest, oprócz przekazywania podstawowych informacji o towarach, nakłanianie potencjalnych klientów do nabycia tych towarów poprzez ich wartościowanie.
Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, Spółka dostarcza próbki tkanin różnym odbiorcom. Koszty poniesione na przekazywanie tych próbek są ściśle związane z przychodem Spółki, albowiem przedmiotem działalności handlowej jest sprzedaż tkanin. Zatem stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty wydanych próbek tkanin są kosztami uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił, jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj