Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZDC / 415 / 19 / LUG / 05
z 5 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZDC / 415 / 19 / LUG / 05
Data
2005.05.05



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
opłata
przyłączenie do sieci
rachunki
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy opłata przyłączeniowa, związana z kosztami procedur odbioru i podłączenia zmodernizowanej instalacji wewnetrznej do sieci gazowej, stanowi nakład inwestycyjny na ulepszenie wewnętrznej instalacji grzewczej i jako taka może być odliczona w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej?


Podatnik w roku 2004 dokonał inwestycji związanej z modernizacją wewnętrznej instalacji grzewczej i gazowej we własnym budynku mieszkalnym. W związku z tym spółka z o.o. obciążyła podatnika tzw. opłatą przyłączeniową związaną z kosztami odbioru technicznego i podłączenia zmodernizowanej instalacji wewnętrznej do sieci gazowej, dokumentując tę czynność rachunkiem z dnia 19 lutego 2004r. Podatnik stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia kosztów związanych z przyłączeniem w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego stanowiły i stanowią odrębny tytuł do odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, do końca 2001 r. ulga remontowo-modernizacyjna funkcjonowała równolegle z tzw. dużą ulgą budowlaną, zlikwidowaną ustawą z dnia 21 listopada 2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509).

W przypadku ulgi remontowo-modernizacyjnej właściwe przepisy znajdują się w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do końca 2003r. (tekst jednolity - Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwana dalej "updof" oraz w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788) zwane dalej "rozporządzeniem".

Rozpatrywana ulga, została "zniesiona" art. 1 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.). Jednocześnie, na podstawie art. 12 tej ustawy przewidziano dalsze stosowanie art. 27a updof w brzmieniu obowiązującym w 2003r., dotyczącego ulgi remontowo-modernizacyjnej, na podstawie praw nabytych, do końca 2005r. W związku z tym, jeżeli w dalszej części interpretacji będzie mowa o ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) będzie to oznaczać ustawę w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 updof, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:
1) mieszczą się w zakresie rozporządzenia z dnia 21 grudnia 1996 r. Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788) zwane dalej "rozporządzeniem" (art. 27a ust. 17 updof),
2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 updof ),
3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 updof),
4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 updof).

O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 updof.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanymi przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 27a ust. 3 pkt 3 i ust. 4 updof, uważa się wydatki poniesione również na opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:
1) własność,
2) umowę użyczenia,
3) umowę najmu lub dzierżawy,
4) inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

Posiłkując się postanowieniami ww. rozporządzenia, aby wydatki przez Podatnika poniesione, tj. opłata przyłączeniowa do sieci gazowej udokumentowana rachunkiem wystawionym przez sp. z o.o. mogły być odliczone od podatku, oprócz 4 warunków wymienionych w akapicie 5 niniejszego uzasadnienia, muszą być spełnione również dwa poniższe warunki, tj.:
� wykonanie przyłącza winno być objęte wykazem stanowiącym załącznik do ww. rozporządzenia,
� poniesienie opłaty za przyłączenie do sieci musi wynikać z odrębnych przepisów.

Generalnie opłaty za przyłączenie do sieci, stanowią opłaty wynikające z odrębnych przepisów, jak np. poniesiony wydatek związany z przyłączeniem do sieci gazowej (rachunek z dnia 19 lutego 2004r.), do którego stosowało się przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci gazowych, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci gazowych oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców (Dz. U. Nr 77, poz. 877) - uchylonego z dniem 2 stycznia 2004r. ustawą z dnia 24 lipca 2002r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 135, poz. 1144) - jednak do spraw już wszczętych stosowało się przepisy wcześniej obowiązujące.

W myśl wspomnianego rozporządzenia przyłączenie do sieci następuje na podstawie umowy, która oprócz innych warunków, powinna określać także wysokość opłaty za przyłączenie oraz sposób jej regulowania. Jeśli zawarte przez Pana umowy o przyłączenie do sieci zawierają ww. postanowienia wówczas można uznać, iż zostały spełnione wymogi, o których mowa wyżej.

Odrębną kwestią jest natomiast sposób udokumentowania poniesionych, na powyższe cele, wydatków. Odliczeniu od podatku w ramach przedmiotowej ulgi podlegają jedynie wydatki udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej (zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zasady wystawiania faktur przez podatników podatku od towarów i usług określały, w tamtym czasie, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 27, poz. 268 ze zm.); zgodnie z § 45 pkt 5 tego rozporządzenia, za faktury uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 - 90 ustawy z dnia 29.08.1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U Nr 137, poz. 926 ze zm., obecnie tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60).

Pobieranie opłat za przyłączanie podmiotów do sieci nie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym podatnik może udokumentować wydatek na tan cel rachunkiem, zaś (...) sp. z o.o. jest podatnikiem podatku od towarów i usług nie korzystającym ze zwolnienia.

Reasumując, z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że inwestycja spełnia wszystkie ww. przesłanki ulgi remontowo-modernizacyjnej. Mając to na uwadze, tut. organ podatkowy podziela stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie.

Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj