Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-559/12-4/AKr
z 22 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-559/12-4/AKr
Data
2012.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Warunki przyznania prawa do zwrotu podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
materiały budowlane
pozwolenie na budowę
zwrot wydatków budowlanych


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT poniesiony przy zakupie materiałów budowlanych przeznaczonych na budowę ww. nieruchomości?



Wniosek ORD-IN 357 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku (data wpływu 25 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), w związku z powyższym, pismem z dnia 2 października 2012 r., nr IPTPB2/415-559/12-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 2 października 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 października 2012 r.). W dniu 18 października 2012 r. (data nadania 16 października 2012 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na gruncie będącym własnością wspólną, na podstawie tytułu prawnego do gruntu, wybudowany został dom całoroczny. Na podstawie uzyskanej decyzji zatwierdzono w Starostwie projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę obejmującego budowę budynku letniskowego wraz z instalacjami wewnętrznymi, zaliczonego do III kategorii obiektów budowlanych. Zakwalifikowanie budynku jako letniskowego, wynika tylko z funkcji terenu zapisanej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.

Inwestycja jest prowadzona przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka. W związku z prowadzoną budową zakupiono materiały budowlane przeznaczone na budowę tego budynku, opodatkowane stawką VAT, podstawową 23%. Koszty poniesione przez Wnioskodawczynię na budowę budynku, zgodnie z pozwoleniem, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na zakup materiałów budowlanych. Faktury imiennie wystawione są na małżonka Wnioskodawczyni. Czynności związane z budową przedmiotowego budynku letniskowego nie są dokonywane przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka jako podatników podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Całoroczny budynek letniskowy będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej współmałżonka, tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne).

Wnioskodawczyni stwierdza, iż na podstawie art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przysługuje Jej oraz współmałżonkowi prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku budową budynku letniskowego, z zamiarem przystosowania domu letniskowego do zamieszkania w nim przez cały rok wraz z rodziną. Wskazuje, iż Ona i współmałżonek posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), na podstawie posiadanego tytułu prawnego do gruntu i pozwolenia na budowę budynku letniskowego. Podkreśla, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) – Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm., dom letniskowy należy do klasy budynków mieszkalnych. Jednak dla oceny możliwości skorzystania z ulgi istotne jest, że podatnik będzie w tym budynku realizował swoje cele mieszkaniowe. Budowa prowadzona jest z zamiarem, że budynek będzie użytkowany w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej rodziny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni może odliczyć podatek VAT poniesiony przy zakupie materiałów budowlanych przeznaczonych na budowę ww. nieruchomości...

Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zgodnie z jego brzmieniem, pozwala z mocy prawa, aby Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, wraz ze współmałżonkiem wystąpiła do właściwego Urzędu Skarbowego, wg miejsca zamieszkania, z wnioskiem o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, w związku z budową budynku letniskowego spełniającego funkcję budynku mieszkalnego - całorocznego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkalnych oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części, zgodnie z ich przeznaczeniem. Budynek, którego inwestorami są Wnioskodawczyni oraz Jej małżonek będzie przeznaczony do zamieszkania, będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Jej i współmałżonka przez cały rok.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane stawką 22%, a od dnia 1 stycznia 2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%. Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy jest faktura wystawiona na osobę fizyczną, a w przypadku Wnioskodawczyni nabywcą jest Jej współmałżonek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 ze zm.).

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa w ww. art. 3 ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2) oraz wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% (art. 3 ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do odliczenia kwoty zwrotu części wydatków, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4).

Jak wskazano w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

Wniosek może być złożony nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;
  2. wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  3. rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;
  4. rok rozpoczęcia inwestycji;
  5. wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;
  6. kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;
  7. oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
  8. wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;
  9. podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Przepis art. 5 ust. 5 powyższej ustawy stanowi, iż do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:

  1. pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 – dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
  2. faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż prawo do ubiegania się o zwrot części podatku od towarów i usług zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna, która poniosła wydatki na budowę budynku mieszkalnego posiada pozwolenie na budowę, zgodnie z ustawą – Prawo budowlane oraz faktury, które potwierdzają poniesienie wydatków i są wystawione na osobę fizyczną ubiegającą się o zwrot.

Pozwolenie na budowę, w myśl art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U z 2010 r., Nr 243 poz. 1623 ze zm.), to decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

W myśl art. 28 ust. 1 i 2 ww. ustawy, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29 - 31. Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.

Stosownie do treści art. 32 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy, pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto:

  1. złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
  2. złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Ww. ustawa w art. 3 pkt 11 definiuje prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jako tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na gruncie będącym własnością wspólną, na podstawie tytułu prawnego do gruntu oraz pozwolenia na budowę wybudowany został przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka dom letniskowy, całoroczny. Koszty poniesione na budowę ww. budynku, na zakup materiałów budowlanych, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na małżonka Wnioskodawczyni. Czynności związane z budową przedmiotowego budynku letniskowego nie są dokonywane przez Wnioskodawczynię i Jej małżonka jako podatników podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Całoroczny budynek letniskowy będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i Jej współmałżonka, tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku letniskowego, całorocznego, spełniającego funkcję mieszkalną, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Jej i współmałżonka, po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym

Końcowo organ podatkowy zauważa, że wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest uprawniony do oceny przedłożonych dokumentów. Organ podatkowy wydając indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Podkreśla się, że pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca stosowania przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wydana w związku z wnioskiem o jej udzielenie złożonym przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj