Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grójcu
1407/N-005/US/7/05/DD
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1407/N-005/US/7/05/DD
Data
2005.04.18



Autor
Urząd Skarbowy w Grójcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Na podstawie umowy Grupa Producentów otrzymała pomoc finansową z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.Wymieniona umowa znajduje swoje oparcie w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz.983 z późn. zm.), ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.). Na jej podstawie zapytujący otrzymuje pomoc finansową w wysokości 5% w pierwszym, i 4% w drugim roku prowadzenia działalności od osiągniętych przychodów netto ze sprzedaży produktów zakupionych od członków spółdzielni.Przedmiotowa pomoc dotyczy faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez grupę wydatków związanych z jej założeniem i prowadzeniem działalności administracyjnej. Zdaniem wnioskodawcy opisana wyżej pomoc finansowa podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie definiuje pojęć dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w powołany wyżej art.17 ust.1 pkt 21.Dlatego też wyjaśnienia tych pojęć należy dokonać w oparciu o zapisy zawarte w innych ustawach. W myśl art.69 ust.4 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz.148 z późn. zm.) "dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na: 1) finansowanie lub dofinansowanie:a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,b) ustawowo określonych zadań, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,d) zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w tym fundacjom i stowarzyszeniom,e) kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 74 ust. 2, zwane dalej "dotacjami celowymi"; 2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi"; 3) dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi"; 4) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;5)pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, zwane dalej "dotacjami na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe". Ustawa o finansach publicznych nie definiuje pojęcia "subwencja". Pod pojęciem tym należy rozumieć bezzwrotne, finansowe, publicznoprawne świadczenie państwa na rzecz innych podmiotów. W większości przypadków subwencje wypłacane są innym podmiotom publicznoprawnym, a jest to następstwem podziału kompetencji pomiędzy państwem a tymi podmiotami. Ustawa o finansach publicznych wskazuje na subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego oraz dla partii politycznych. Ze zwolnień korzystają również innego rodzaju nieodpłatne świadczenia w przypadkach wskazanych w przepisach. Ich cechą charakterystyczną jest to, że są one otrzymywane pod tytułem darmowym, tylko z uwagi na występowanie u beneficjenta pewnej cechy istotnej.

Stosownie do art.17 ust.1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) "wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych".

W myśl art.18 - 21 ustawy z dnia 15 września 2000r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz.983 z późn. zm.) grupa producentów rolnych może otrzymać z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomoc finansową ze środków publicznych przeznaczoną na założenie i wsparcie jej działalności administracyjnej(art.18 i 20), na podstawie wniosku złożonego przez grupę (art.21), w wysokości i na zasadach określonych w umowie zawartej między Agencją a grupą (art.19 w związku z §19a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji - Dz. U. Nr 16, poz.82 z późn. zm.).Powołane wyżej przepisy ustawy o grupach producentów rolnych uchylone zostały przepisem art.12 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz.2273 z późn. zm.), na mocy jednak art.14 tejże ustawy mają zastosowanie w rozpatrywanym przypadku albowiem wnioskujący stanowi grupę wpisaną do rejestru przed dniem 30 kwietnia 2004r.

Zgodnie z art.3 ust.1 pkt 2 i ust.3 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz.143 z póżn. zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej do których zalicza się środki Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych "Sekcja Gwarancji".

Porównanie powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż zapytujący otrzymuje pomoc finansową na podstawie art.18 ustawy z dnia 15 września 2000r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz.983 z późn. zm.), ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz.143 z póżn. zm.), pomoc ta nie jest jednak dotacją, subwencją, dopłatą, czy innym nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art.17 ust.1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albowiem nie spełnia ona ustawowych kryteriów dla uznania jej do którejkolwiek z tych kategorii.

Zgodnie z przepisem art.17 ust.1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, a jak wynika z obowiązującego w rozpatrywanej sprawie, na mocy powołanego wyżej art. 14 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz.2273 z późn. zm.), art.20 ustawy o grupach producentów rolnych takimi są środki otrzymane przez Agencję na pomoc finansową dla grup producentów rolnych.Powyższy przepis został skreślony z ustawy z dniem 1 stycznia 2004r. Zwolnienie jednakże funkcjonuje wyjątkowo w 2004r. na mocy przepisów przejściowych zawartych w przepisach art.5 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz.1957). Dokonując nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca zdecydował o przedłużeniu niniejszego zwolnienia do końca 2006r. wprowadzając w tym zakresie odpowiednią zmianę wymienionego art.5 ustawy ( art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 254, poz.2533).

Reasumując. Otrzymana przez zapytującego z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomoc finansowa wolna jest od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie, obowiązującego na mocy przepisów przejściowych zawartych w art.5 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz.1957, zm. Dz. U. z 2004r. Nr 254, poz.2533 ), art.17 ust.1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj