Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/22/1/2005/IW
z 2 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/22/1/2005/IW
Data
2005.05.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
premia pieniężna
rabaty premiowe


Pytanie podatnika
Czy Spółka będzie mogła na zasadach ogólnych odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących przekazanie premii i w którym miesiącu powinno nastąpić odliczenie?


P O S T A N O W I E N I E
W dniu 08.02.2005r. Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowe sp. j., wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług
Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Spółka wypłaca swoim odbiorcom premię pieniężną za zrealizowanie przez nich określonego limitu obrotów w określonym czasie zgodnie z umową zawartą pomiędzy firmami .
Pytanie spółki: czy Spółka będzie mogła na zasadach ogólnych odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących przekazanie premii i w którym miesiącu powinno nastąpić odliczenie?

Stanowisko Podatnika:Zdaniem Spółki zgodnie z art. 8 ust,. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług odbiorca za przyznaną mu premię pieniężną, z tytułu zrealizowania przez niego określonego limitu obrotów powinien obciążyć spółkę fakturą VAT, z której podatek VAT odliczy na zasadach ogólnych.

Stanowisko Organu Podatkowego:
W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.
Zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn ( np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie czy dokonują terminowego regulowania płatności za zakupione towary) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłaceniu określonych kwot pieniężnych.
Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalone w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy określeniu wszystkich okoliczności wiążących się z otrzymaniem tych wpłat.
W przypadku, gdy podatnicy tak kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np.:
- nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie
- dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób,
- za dokonywanie zakupów u danego dostawcy,
a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą , uznać należy , że wypłacana premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W przypadku Spółki wypłacanie premii pieniężnych kontrahentom nie związanych z żadną konkretną dostawą towaru, w celu związania poszczególnych odbiorców ze spółką oraz w celu maksymalizacji obrotów należy rozumieć jako zapłatę za usługi, na które Spółka powinna otrzymać fakturę VAT z naliczonym podatkiem od towarów i usług wg zasad ogólnych. Faktura taka zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli tylko związana jest ze sprzedażą opodatkowaną podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przypadku, gdy przekazaną premię da się związać z konkretną transakcją traktuje się ją jako rabat, a do przekazującego premię pieniężną będzie miał zastosowanie § 19 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 971).
Zgodnie z § 19 ust. 1 cyt. rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Zgodnie z § 19 ust. 2 cyt. rozporządzenia faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3,
b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Zgodnie z § 19 ust. 4 cyt. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Niniejszym postanowieniem udzielono interpretacji dotyczącej jedynie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie spółki ........ W celu uzyskania wiążących interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie- przez poszczególnych kontrahentów, winni Oni wystąpić ze stosownymi wnioskami do właściwych dla nich organów podatkowych.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj