Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-459/12-3/DS
z 22 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-459/12-3/DS
Data
2012.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
wycieczka
wypoczynek
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca w świetle stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 78 i art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także aktualnych interpretacji Ministerstwa Finansów, winien:1)w przypadku wypoczynku letniego córki pracownika dofinansowując ten wypoczynek miał prawo zaniechać poboru podatku od tego świadczenia?
2)w przypadku wycieczki szkolnej córki pracownika dofinansowując ten wypoczynek miał prawo zaniechać poboru podatku od tego świadczenia ?



Wniosek ORD-IN 267 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem wypoczynku dziecka pracownika ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem wypoczynku dziecka pracownika ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 592 ze zm.), Wnioskodawca będący pracodawcą prowadzi działalność socjalną. Zgodnie z regulaminem gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dofinansowuje wypoczynek dzieci i młodzieży w formie kolonii i zimowisk, również połączonych z nauką, obozów oraz wycieczek, w formie wczasów pod gruszą. Wnioskodawca nie organizuje wypoczynku dla dzieci i młodzieży we własnym zakresie.

Wątpliwość Wnioskodawcy powstała w następujących, zaistniałych sytuacjach:

  1. pracownik przedłożył fakturę wystawioną przez Biuro Turystyczne, gdzie w pozycji „nazwa” widnieje zapis „Usługa turystyczna Chorwacja w terminie 6-15 lipca 2012 r., wypoczynek letni córki”, dalej na fakturze wpisano „Wypoczynek letni córki (podano nazwisko i imię), datę urodzenia (podano datę), zam. (podano adres zamieszkania), w terminie 6-15 lipca 2012 r. Chorwacja, Hotel …, .”Pracodawca ustalił w tej sprawie, co następuje:
    1. Biuro Turystyczne zostało wpisane do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, gdzie widnieje wpis w pozycji przedmiot działalności „organizator/pośrednik”,
    2. według ustnego oświadczenia Biura Podróży oraz oświadczenia pracownika, jest to wypoczynek indywidualny, wykupiony dla rodziny, w tym dla dziecka,
    3. dziecko korzystające z wypoczynku nie ukończyło 18 roku życia,
    4. brak jest na fakturze określenia, czy wypoczynek ten jest w formie wczasów.
  2. pracownik przedłożył fakturę wystawioną przez Biuro Turystyczne, gdzie w nazwie usługi wpisano „Wycieczka szkolna - Włochy klasyczne w terminie 14-10 maja 2012 r. dla córki (podano nazwisko i imię)”.Pracodawca ustalił w tej sprawie, co następuje:
    1. Biuro Turystyczne zostało wpisane do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, gdzie widnieje wpis w pozycji przedmiot działalności „organizator”,
    2. w ofercie Biura, dostępnej na stronie internetowej, została zamieszczona oferta dla szkół, gdzie w pozycji wycieczki zagraniczne widnieje oferta „Włochy klasyczne”. W programie wycieczki obejmującym taki sam termin jak na wystawionej fakturze, zamieszczono szczegółowy rozkład dni, w tym zwiedzanie wymienionych kolejno konkretnych miejsc,
    3. dziecko korzystające z wypoczynku nie ukończyło 18 roku życia.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca w świetle stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów, tj. art. 21 ust. 1 pkt 78 i art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także aktualnych interpretacji Ministerstwa Finansów:

  1. w przypadku wypoczynku letniego córki pracownika dofinansowując ten wypoczynek miał prawo zaniechać poboru podatku od tego świadczenia...
  2. w przypadku wycieczki szkolnej córki pracownika dofinansowując ten wypoczynek miał prawo zaniechać poboru podatku od tego świadczenia ...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie dotyczące wypoczynku letniego córki pracownika oraz świadczenie z tytułu wycieczki szkolnej córki pracownika, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata do wypoczynku korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnione zostały łącznie wszystkie warunki: organizatorem wypoczynku jest biuro turystyczne świadczące usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, forma wypoczynku to wczasy letnie ponieważ ich organizatorem jest podmiot, który wykonuje czynności związane zorganizowaniem wypoczynku, dopłata dotyczy wypoczynku letniego dziecka pracownika, które nie ukończyło 18 roku życia.

Ad 2.

Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia z opodatkowania dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18 - z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ch wysokości”.

W związku z powyższym, dopłata ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, zorganizowanego przez biuro turystyczne jako podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, jako wycieczki szkolnej, jest formą wypoczynku zorganizowanego. Wypoczynek ten nie odbiega swoim charakterem od form takich jak wczasy, kolonie, obozy zimowiska, jest to wypoczynek połączony z nauką o charakterze krajoznawczym. Art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy, wyłącza zaś z zakresu zwolnienia dopłaty do niezorganizowanych form wypoczynku, takich jak np. „wczasy pod gruszą”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypoczynek jest zorganizowany,
  2. organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  3. forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, w tym również połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  4. dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.

Dopłaty do wypoczynku, które spełniają łącznie ww. warunki i są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają w całości zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym, natomiast w przypadku sfinansowania z innych źródeł, zwolnienie przysługuje do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z powyższego przepisu wynika, że do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konieczne jest m.in. spełnienie przesłanki, iż wypoczynek musi być zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie.

Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np.: biura turystyczne, jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, m.in.:

  • podmioty prowadzące działalność agroturystyczną – polegającą na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich,
  • szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, o których mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.),
  • kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.), diecezje i parafie jako terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła są osobami prawnymi. Ww. jednostki mogą być również organizatorami wypoczynku zorganizowanego – zgodnie z treścią art. 39 pkt 6 ww. ustawy, który stanowi iż działalność charytatywno – opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującym się w potrzebie.

Istotne znaczenie ma zatem formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z wypoczynkiem.

Przez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem takich form wypoczynku, jak: wczasy „pod gruszą”, pobyt u rodziny oraz wypoczynek organizowany „na własną rękę”.

Do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezbędne jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty KP, przelewu bankowego, przekazu pocztowego), który zawiera co najmniej:

  • nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością),
  • formę wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),
  • imię i nazwisko dziecka korzystającego ze zorganizowanej formy wypoczynku,
  • imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,
  • kwotę i datę dokonania zapłaty.

Jednocześnie należy podkreślić, że wymienione przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy formy wypoczynku w postaci wczasów, kolonii, obozów czy zimowisk mają na celu uwypuklenie warunku uczestniczenia w formach wypoczynku zorganizowanego przez uprawnione podmioty na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.

Wskazać jednocześnie należy, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej, jaki dowód powinien przedstawić pracownik, który poniósł wydatek z tytułu wypoczynku dziecka do lat 18. Zatem, aby dofinansowanie do wypoczynku dzieci mogło być zwolnione od podatku należałoby przyjąć, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Z dowodu wpłaty powinno jednoznacznie wynikać: kto jest organizatorem wypoczynku, kto korzystał z wypoczynku, tj. imię i nazwisko dziecka, forma wypoczynku, okres, w którym korzystano z wypoczynku, kwota poniesionego wydatku oraz podpis osoby, która wystawiała ten dokument. Przy czym, jeżeli dany dowód zawiera braki, nie ma przeszkód, aby te braki w sposób wiarygodny uzupełnić, np. przez wiarygodne oświadczenie.

W świetle ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 592), osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu (art. 2 ust. 5), są:

  • pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści – byli pracownicy i ich rodziny,
  • inne osoby,

-którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu.

W myśl art. 8 ust. 2 tej ustawy, zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Wobec powyższego, krąg osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, winien wynikać z regulaminu utworzonego zgodnie z ww. ustawą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje jedynie w art. 21 ust. 1 pkt 78, że wolne od podatku dochodowego są dopłaty (po spełnieniu określonych warunków) do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Z wniosku wynika, że w zakładzie pracy funkcjonuje Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Ze środków ww. Funduszu realizowane są m.in. dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży w formie kolonii i zimowisk, również połączonych z nauką, obozów oraz wycieczek, w formie wczasów pod gruszą.

Pracownik Wnioskodawcy przedłożył fakturę za wypoczynek letni córki (dziecko nie ukończyło 18 lat), wykupiony indywidualnie dla rodziny, w tym dla dziecka. Organizatorem wczasów letnich jest biuro turystyczne wpisane do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Następny pracownik przedłożył Wnioskodawcy fakturę za wycieczkę szkolną dziecka, które nie ukończyło 18 roku życia. Organizatorem tego wypoczynku jest biuro turystyczne wpisane do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w przypadku dofinansowania ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wypoczynku letniego córki pracownika w wieku do lat 18, zorganizowanego w formie wczasów letnich a także wycieczki szkolnej córki pracownika w wieku do lat 18, przez podmiot umocowany prawnie do wykonywania czynności związanych z wypoczynkiem, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku dochodowego od tego świadczenia.

Końcowo należy dodać, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma w niniejszej sprawie zastosowania, bowiem nie dotyczy zwolnienia dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj