Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PP/443/24/05
z 6 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PP/443/24/05
Data
2005.05.06
Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura
spedycja
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
transport
Pytanie podatnika
Czy koszty transportu i spedycji poniesione przez dostawcę i wyodrębnione jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową podlegają opodatkowaniu stawką w wys. 0%?
Postanowienie Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym przez Podatnika wnioskiem z dnia 11.03.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż koszty transportu i spedycji poniesione przez sprzedawcę i wyodrębnione jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej dostawę wewnątrzwspólnotową podlegają opodatkowaniu stawką w wys. 0% - za nieprawidłowe. Uzasadnienie Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy do pozycji faktury „koszty transportu i spedycji” należy stosować stawkę 0%, jak do dostawy wewnątrzwspólnotowej, naturalnie przy spełnieniu warunków określonych w art. 42 ust. 3 i 11, czy też traktować tę pozycję jako usługę transportowo-spedycyjną, która nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju (określenie np. lub poza VAT-em) z uwagi na art. 28 ust. 3 – nabywca podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W złożonym zapytaniu Podatnik stwierdza, że w ramach działalności gospodarczej dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych. W części tych dostaw na warunkach DDU w fakturze wyodrębnione są, zgodnie z życzeniem unijnego kontrahenta „koszty transportu i spedycji” ponoszone przez jego firmę. Usługi te w imieniu Podatnika wykonują firmy spedycyjne, łączące drobne przesyłki w jedną zbiorczą. Warunki dostawy przewidują, iż zarówno utrata przesyłki jak i wszelkie koszty poniesione od magazynu dostawcy do magazynu nadawcy w innym państwie niż Polska obciążają dostawcę. Cenaz tytułu dostawy towarów jest stała bez względu na wysokość poniesionych przez dostawcę kosztów pośrednich, tj. transportu lub ubezpieczenia w drodze. Podatnik przedstawia stanowisko, że w tej sytuacji mamy do czynienia wyłącznie z dostawą wewnątrzwspólnotową. Wyodrębnienie w fakturze wysokości poniesionych przez dostawcę kosztów transportu i spedycji nie oznacza, że świadczy on jakiekolwiek usługi w znaczeniu podatkowym. W związku z tym opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa wewnątrzwspólnotowa towarów, a określone w fakturze koszty transportu jako jej część (ze stawką zero) są informacją dla nabywcy, a nie potwierdzeniem usług. Podatnik stwierdza, że błędne zastosowanie stawki 0% spowoduje zawyżenie sprzedaży opodatkowanej 0%, a w konsekwencji, np. zawyżenie limitu zwrotu w przypadku wystąpienia takich okoliczności. Traktując koszty transportu i spedycji jako usługę transportowo-spedycyjną niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju nie naraża się na zawyżenie sprzedaży na stawkę 0%, ale powstaje problem ze sporządzeniem informacji podsumowującej. Jeśli bowiem zarówno w deklaracji VAT-7 jak i informacji podsumowującej nie wykaże kosztów transportu, stosując do nich uregulowania jak dla usług transportu wewnątrzunijnego, to zachowując zgodność pomiędzy własną sprawozdawczością (VAT-7 i informacją podsumowującą) spowoduje niezgodność z informacją podsumowującą swego kontrahenta. Dla nich bowiem, przyjmując, że zastosuje analogiczne rozwiązanie jakie przewidziano w ustawie o VAT (art. 31) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będą także wydatki dodatkowe: prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Dojdzie więc do sytuacji, gdy dostawa = nabycie przy porównaniu informacji podsumowującej obu stron transakcji. Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Przez świadczenia usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy o podatku VAT. Ze złożonego zapytania wynika, że Podatnik nie świadczy usług transportu, usługi te w imieniu Podatnika wykonują firmy spedycyjne. Podatnik wskazuje, że warunki dostawy przewidują, iż zarówno przypadkowa utrata przesyłki jak i wszelkie koszty poniesione od magazynu dostawcy do magazynu nabywcy w innym państwie niż Polska obciążają dostawcę. Cena z tytułu dostawy towarów jest stała bez względu na wysokość poniesionych przez dostawcę kosztów pośrednich, tj. transport lub ubezpieczenie w drodze. Jednocześnie dokumentując transakcję podatnik jako odrębną pozycję wymienia koszty transportu i spedycji. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Podatnik dokumentując sprzedaż nie powinien wymieniać kosztów transportu i spedycji jako odrębnej pozycji faktury, ale jako informację w treści faktury. Podatnik powinien dokonać kalkulacji ceny każdego towaru uwzględniając wszystkie koszty składające się na cenę towaru. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Podatnik ma prawo zastosować stawkę w wys. 0% do całej wartości dostawy towarów, po spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie, a informacja o wchodzących w cenę towarów kosztach transportu i spedycji pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że aby Podatnik zastosował stawkę w wys. 0% do dostawy wewnątrzwspólnotowej powinien spełnić warunki określone w art. 42 ust. 3 i 11 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy art. 42 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT określają warunki do uznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, opodatkowanej według stawki podatku 0%, tj.:
W myśl art. 42 ust. 3 cyt. ustawy, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
Art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdza natomiast, iż jeśli dokumenty, o których mowa w ust. 3, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi. Nie poddano ocenie załączników dołączonych do wniosku, z uwagi na brak takiego obowiązku.
Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.