Interpretacja Urzędu Skarbowego w Żywcu
PDII/415/I/3/2005
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/415/I/3/2005
Data
2005.04.25



Autor
Urząd Skarbowy w Żywcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
sprzedaż nieruchomości
środek trwały
ulepszenie środka trwałego


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na zakup budynku niemieszkalnego oraz wydatki inwestycyjne związane z jego modernizacją będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w przypadku sprzedaży tego obiektu?


Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: W dniu 28.08.2002 r. podatnik prowadzący działalność gospodarczą dokonał zakupu budynku niemieszkalnego z przeznaczeniem na wynajem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dla innych podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Według informacji zawartych we wniosku o interpretację w budynku tym od momentu zakupu do dnia dzisiejszego prowadzone są prace modernizacyjne i wydatki z nimi związane rozliczane są jako inwestycja w toku. Ponadto ww. budynek nie jest amortyzowany.

Stanowisko podatnika: Według podatnika w przypadku sprzedaży ww. budynku poniesione nakłady inwestycyjne będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 ze zm.) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia. Z kolei w myśl art. 22g ust. 3 cytowanej ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.Z treści wniosku wynika, że na potrzeby działalności gospodarczej została zakupiona wymieniona na wstępie nieruchomość, w której następnie podjęto prace inwestycyjne przystosowujące obiekt do planowanych zamierzeń (wynajem) jeszcze przed przyjęciem do używania. W przypadku remontu nakłady poniesione na środek trwały mogą być bezpośrednio zaliczone w koszty, natomiast w przypadku ponoszenia wydatków, w wyniku których środki trwałe uległy ulepszeniu, suma poniesionych wydatków podwyższa wartość początkową nieruchomości i staje się kosztem dopiero poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie przepisów art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) remont polega na wykonywaniu w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem wykonanie prac przywracających pierwotny stan techniczny i użytkowy danego środka trwałego lecz nie zwiększający jego wartości początkowej w stosunku do wartości jaką miał w dniu przyjęcia do używania. Powyższa definicja wskazuje na to, że remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego iprowadzi do utrzymania parametrów posiadanych przez środek trwały w momencie oddania go do używania. Stąd wydatki poniesione na remont bez względu na ich wysokość stanowią koszt uzyskania przychodu z chwilą ich poniesienia.Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione na ulepszenie środków trwałych powiększają ich wartość, która stanowi podstawę do naliczania odpisów amortyzacyjnych. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Ulepszenie środka trwałego polega na jego unowocześnieniu poprzez zwiększenie sprawności technicznej oraz poprawę parametrów. Ulepszenie nie ma na celu przywrócenie pierwotnych, utraconych cech użytkowych lecz zwiększenie wartości użytkowej. Wykonywane prace inwestycyjne, jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, mają na celu przystosowanie budynku, w okresie przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych, do używania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a zatem ponoszone przez Pana wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia lecz podwyższają wartość początkową tej nieruchomości. Jak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie i ulepszenie środków trwałych, jednakże wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, stanowią koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.W myśl przedstawionych powyżej uregulowań prawnych w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości stanowiącej składnik majątku prowadzonego przez Pana przedsiębiorstwa do kosztów uzyskania przychodu należy zaliczyć zarówno wydatki poniesione na nabycie tej nieruchomości jak i wydatki poniesione na jej ulepszenie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj