Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PD-006-27/05/MR
z 11 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PD-006-27/05/MR
Data
2005.05.11
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
izby gospodarcze
składka członkowska
zwolnienia przedmiotowe
D E C Y Z J A
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje. Zażalenie wniesione przez Izbę nie zasługuje w ocenie organu odwoławczego na uwzględnienie. Zgodnie z delegacją zawartą w art. 70 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych Izba działa na podstawie przepisów ustawy o z dn. 30.05.1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz.195 ze zm.). W myśl art. 2 tej ustawy izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą. W powyższym przepisie brak wzmianki o dochodach organizacji samorządu gospodarczego jaką jest Izba.W ocenie organu odwoławczego zaliczenie podatnika do kategorii organizacji zawodowych stanowiłoby nadmiernie szeroką interpretację art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z obowiązującą w polskim prawie podatkowym zasadą powszechności opodatkowania stosowanie w drodze analogii przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych do organizacji, które nie zostały przez ustawodawcę wymienione w przepisie, stanowiłoby naruszenie tej zasady. Organ odwoławczy za nie zasadną uznaje więc argumentację podatnika dotyczącą naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kontekście zawężającej interpretacji przepisu. Odnosząc się do argumentacji dotyczącej pełnienia przez organizacje gospodarcze funkcji organizacji zawodowych popartej pismem Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. Nr PB3/1558/8214-43/AS/02 organ odwoławczy stwierdza, iż interpretacja w nim zawarta - dotycząca możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z zapisu art.17 ust.1 pk13 (obecnie 17 ust.1 pkt 40) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- dotyczyła zgoła odmiennego stanu faktycznego sprawy, a co za tym idzie nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie. Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła w odróżnieniu od innych organizacji samorządu gospodarczego działają na podstawie przepisów szczególnych - ustawy z dn. 22.03.1989r. o rzemiośle ( jt. z 2002r. Dz. U. Nr 112, poz. 979 ze zm.). W ocenie Ministerstwa Finansów zmiana treści ustawy o rzemiośle polegająca na zastąpieniu, w wyniku nowelizacji ustawy, pojęcia „samorząd zawodowy rzemiosła” pojęciem „samorząd gospodarczy rzemiosła” nie zmieniła społeczno-zawodowego statusu tych jednostek określonego ustawą. Istotne jest również to, że przedmiotowa interpretacja dotyczy składek wpłacanych na rzecz organizacji samorządu gospodarczego przez jej członków – rzemieślników tj. osoby fizyczne. Świadczy o tym następujący zapis: „.....środki finansowe pochodzące z tytułu składek członkowskich indywidualnych członków tych organizacji przeznaczone na działalność statutową (niegospodarczą) organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła mogą być zwolnione od podatku dochodowego, na podstawie art.17 ust.1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.” Nie sposób więc uznać za analogiczne sytuacji, w której składki na rzecz organizacji wpłacane są przez osoby fizyczne wykonujące określony zawód – czyli de facto przynależące do organizacji zawodowych z sytuacją, w której organizację tworzą podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Kierując się wykładnią językową należy przyjąć, że pojęcie organizacja zawodowa, należy odnieść do organizacji skupiającej ludzi wykonujących określony zawód, a nie podmioty gospodarcze. Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, iż zapis art.17 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, a nie do organizacji pełniących funkcję organizacji politycznych, społecznych i zawodowych. Za niezasadny uznaje się również zarzut naruszenia art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej zawierającego zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Jak już powyżej wykazano w niniejszej decyzji interpretacja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. Nr PB3/1558/8214-43/AS/02 kierowanym do Związku Rzemiosła Polskiego dotyczy odmiennego stanu faktycznego sprawy od tego jaki przedstawiony został przez podatnika we wniosku z dn.05.01.2005r. Z tego też względu nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.