Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/PD-006-27/05/MR
z 11 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/PD-006-27/05/MR
Data
2005.05.11



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
izby gospodarcze
składka członkowska
zwolnienia przedmiotowe



D E C Y Z J A


Na podstawie art.14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( j.t. z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz.60), art.17 ust.1 pkt 40 ustawy z dn.15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( jt. z 2000r. Dz.U. Nr54, poz.654 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia Izby Gospodarczej z siedzibą w Warszawie z dn.14.03.2005r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dn. 28.02.2005r. Nr US33/NG/GP/423/86/05/IW dotyczące wniosku Spółki z dn.5.01.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie


orzeka


odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dn. 28.02.2005r. Nr US33/NG/GP/423/86/05/IW.


UZASADNIENIE


Pismem z dn.05.01.2005r. (data wpływu do Urzędu w dn.18.01.2005r.) podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Izba, działająca na podstawie ustawy z dn. 27.05.2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.), jest organizacją samorządu gospodarczego osiągającą przychody z tytułu składek członkowskich wpłacanych przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych oraz domy maklerskie. W ocenie podatnika, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Izba powinna być traktowana jak organizacja zawodowa, a przychody osiągane z tytułu składek członkowskich, w części nie wydatkowanej na działalność gospodarczą, podlegać powinny zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art.17 ust.1 pkt40 w/w ustawy.
Postanowieniem z dn.28.02.2005r. Nr US33/NG/GP/423/86/05/IW Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów odmówił uznania za słuszne stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dn.05.01.2005r. W uzasadnieniu stwierdzono, iż nie można utożsamiać samorządu gospodarczego z samorządem zawodowym. Ten ostatni obejmuje podmioty utworzone na mocy ustaw o samorządzie zawodowym dla poszczególnych grup zawodowych (np.tłumaczy, pracowników socjalnych, architektów, biegłych rewidentów, adwokatów, doradców podatkowych), których celem jest dbałość o etykę zawodową i jakość wykonywanego zawodu. Samorząd gospodarczy natomiast reprezentuje środowiska przedsiębiorców w pozostałym obszarze, dbając o etykę działalności gospodarczej.
Pismem z dn.14.03.2005r.( data wpływu do urzędu 15.03.2005r.) Izba wniosła zażalenie na w/w postanowienie zarzucając mu naruszenie:

  • art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wyniku zastosowania wykładni zawężającej polegającej na wyłączeniu przez organ pierwszej instancji izb gospodarczych realizujących funkcje organizacji zawodowych poza zakres organizacji objętych w/w przepisem. Zdaniem podatnika organizacje gospodarcze mogą mieć cechy i pełnić funkcje właściwe dla organizacji zawodowych, co potwierdza pismo Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. Nr PB3/1558/8214-43/AS/02.
  • art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej z uwagi na fakt, iż sprzeczna z pismem Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. interpretacja zapisu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych narusza zasadę zaufania do organów podatkowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje. Zażalenie wniesione przez Izbę nie zasługuje w ocenie organu odwoławczego na uwzględnienie.

Zgodnie z delegacją zawartą w art. 70 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych Izba działa na podstawie przepisów ustawy o z dn. 30.05.1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz.195 ze zm.). W myśl art. 2 tej ustawy izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej, budowlanej lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nie przeznaczonej na działalność gospodarczą. W powyższym przepisie brak wzmianki o dochodach organizacji samorządu gospodarczego jaką jest Izba.W ocenie organu odwoławczego zaliczenie podatnika do kategorii organizacji zawodowych stanowiłoby nadmiernie szeroką interpretację art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z obowiązującą w polskim prawie podatkowym zasadą powszechności opodatkowania stosowanie w drodze analogii przepisów dotyczących zwolnień przedmiotowych do organizacji, które nie zostały przez ustawodawcę wymienione w przepisie, stanowiłoby naruszenie tej zasady.

Organ odwoławczy za nie zasadną uznaje więc argumentację podatnika dotyczącą naruszenia art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kontekście zawężającej interpretacji przepisu. Odnosząc się do argumentacji dotyczącej pełnienia przez organizacje gospodarcze funkcji organizacji zawodowych popartej pismem Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. Nr PB3/1558/8214-43/AS/02 organ odwoławczy stwierdza, iż interpretacja w nim zawarta - dotycząca możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z zapisu art.17 ust.1 pk13 (obecnie 17 ust.1 pkt 40) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- dotyczyła zgoła odmiennego stanu faktycznego sprawy, a co za tym idzie nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie. Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła w odróżnieniu od innych organizacji samorządu gospodarczego działają na podstawie przepisów szczególnych - ustawy z dn. 22.03.1989r. o rzemiośle ( jt. z 2002r. Dz. U. Nr 112, poz. 979 ze zm.). W ocenie Ministerstwa Finansów zmiana treści ustawy o rzemiośle polegająca na zastąpieniu, w wyniku nowelizacji ustawy, pojęcia „samorząd zawodowy rzemiosła” pojęciem „samorząd gospodarczy rzemiosła” nie zmieniła społeczno-zawodowego statusu tych jednostek określonego ustawą. Istotne jest również to, że przedmiotowa interpretacja dotyczy składek wpłacanych na rzecz organizacji samorządu gospodarczego przez jej członków – rzemieślników tj. osoby fizyczne. Świadczy o tym następujący zapis: „.....środki finansowe pochodzące z tytułu składek członkowskich indywidualnych członków tych organizacji przeznaczone na działalność statutową (niegospodarczą) organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła mogą być zwolnione od podatku dochodowego, na podstawie art.17 ust.1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.” Nie sposób więc uznać za analogiczne sytuacji, w której składki na rzecz organizacji wpłacane są przez osoby fizyczne wykonujące określony zawód – czyli de facto przynależące do organizacji zawodowych z sytuacją, w której organizację tworzą podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Kierując się wykładnią językową należy przyjąć, że pojęcie organizacja zawodowa, należy odnieść do organizacji skupiającej ludzi wykonujących określony zawód, a nie podmioty gospodarcze. Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, iż zapis art.17 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, a nie do organizacji pełniących funkcję organizacji politycznych, społecznych i zawodowych.

Za niezasadny uznaje się również zarzut naruszenia art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej zawierającego zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Jak już powyżej wykazano w niniejszej decyzji interpretacja przepisu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarta w piśmie Ministerstwa Finansów z dn. 11.05.2002r. Nr PB3/1558/8214-43/AS/02 kierowanym do Związku Rzemiosła Polskiego dotyczy odmiennego stanu faktycznego sprawy od tego jaki przedstawiony został przez podatnika we wniosku z dn.05.01.2005r. Z tego też względu nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj