Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach
1464/WD-415-1/05/WK
z 16 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1464/WD-415-1/05/WK
Data
2005.05.16



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
przekazanie do używania
ulga remontowa
zakończenie budowy


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości odliczenia w ramach ulgi remontowo – modernizacyjnej wydatków związanych z przystosowaniem budynku mieszkalnego do użytkowania lub jego rozbudową


DECYZJA

Działając na podstawie art. 5 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych /tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 121, poz. 1267/, art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa / tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim, w którym organ podatkowy I instancji uznał za nieprawidłowe stanowisko podatniczki co do możliwości odliczenia w ramach ulgi remontowo – modernizacyjnej, wydatków związanych z przystosowaniem budynku mieszkalnego do użytkowania lub jego rozbudową

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie utrzymuje w mocy w/w postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim.

U z a s a d n i e n i e

Dnia 27 stycznia 2005 r. do Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim wpłynął wniosek w sprawie udzielenia – w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej – pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie korzystania z ulgi remontowej w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2004 r. na podstawie umowy o dożywocie (akt notarialny nr 2599/2004 z dnia 8 kwietnia 2004 r.) podatniczka została właścicielką działki wraz ze znajdującym się na jej terenie budynkiem jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej. Budynek ten powstał pod koniec lat 70 – tych (pozwolenie na budowę z 1978 r.), budowa została doprowadzona do stanu surowego zamkniętego, od tego czasu nie został zamieszkany i nie były w nim prowadzone żadne prace. Budynek nie posiada instalacji wodnej, kanalizacyjnej i grzewczej, a istniejąca instalacja elektryczna wymaga częściowej wymiany. W budynku nie ma wykonanych tynków, podłóg ani schodów między kondygnacjami. Istniejąca stolarka okienna pochodzi z okresu powstawania budynku, zatem również wymaga wymiany na nową, natomiast stolarka drzwiowa nie była wykonana. W budynku brak jest wszelkich wykończeń i sprzętów. Zanim w budynku będzie możliwe zamieszkanie konieczne jest przeprowadzenie wielu prac budowlanych, remontowych i wykończeniowych. W 2004 r. podatniczka poniosła pierwsze koszty związane z zakupem stolarki okiennej oraz materiałów budowlanych. Planowana jest też modernizacja budynku poprzez jego rozbudowę, pozwalającą unowocześnić wewnętrzny układ pomieszczeń (dobudowane zostanie ok. 30 m2 powierzchni użytkowej).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2004 r. na podstawie umowy o dożywocie (akt notarialny nr 2599/2004 z dnia 8 kwietnia 2004 r.) podatniczka została właścicielką działki wraz ze znajdującym się na jej terenie budynkiem jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej. Budynek ten powstał pod koniec lat 70 – tych (pozwolenie na budowę z 1978 r.), budowa została doprowadzona do stanu surowego zamkniętego, od tego czasu nie został zamieszkany i nie były w nim prowadzone żadne prace. Budynek nie posiada instalacji wodnej, kanalizacyjnej i grzewczej, a istniejąca instalacja elektryczna wymaga częściowej wymiany. W budynku nie ma wykonanych tynków, podłóg ani schodów między kondygnacjami. Istniejąca stolarka okienna pochodzi z okresu powstawania budynku, zatem również wymaga wymiany na nową, natomiast stolarka drzwiowa nie była wykonana. W budynku brak jest wszelkich wykończeń i sprzętów. Zanim w budynku będzie możliwe zamieszkanie konieczne jest przeprowadzenie wielu prac budowlanych, remontowych i wykończeniowych. W 2004 r. podatniczka poniosła pierwsze koszty związane z zakupem stolarki okiennej oraz materiałów budowlanych. Planowana jest też modernizacja budynku poprzez jego rozbudowę, pozwalającą unowocześnić wewnętrzny układ pomieszczeń (dobudowane zostanie ok. 30 m2 powierzchni użytkowej).

W nowopowstałej oraz w istniejącej już części wykonane zostaną prace obejmujące m. in. wykonanie nowych instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, modernizację instalacji energetycznej, wykonanie nowej instalacji gazowej, częściową modernizację konstrukcji stropów i ścian nośnych w istniejącym już budynku. W związku z powyższym podatniczka chciałaby skorzystać w ulgi remontowej w stosunku do prac, które znajdują się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego zamieszczonego w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. Ponieważ w w/w wykazie określono, iż odliczeniu podlega również wykonanie nowych elementów w budynku, a nie tylko wymiana lub modernizacja już istniejących np. wykonanie nowych przyłączy, wbudowanie nowych okien oraz drzwi zewnętrznych czy wykonanie nowych instalacji.

W odpowiedzi na wezwanie organu podatkowego I instancji z dnia 14 stycznia 2005 r. w sprawie wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, pismem z dnia 21.02.2005 r. podatniczka złożyła pismo, w którym wyjaśnia, iż rozbudowa budynku będzie polegała na dobudowaniu do istniejącego już budynku około 30 m2 powierzchni użytkowej, zawierającej dodatkowe pomieszczenia mieszkalne. Rozbudowa będzie wykonana na podstawie projektu i zgodnie z pozwoleniem na jej wykonanie, o uzyskanie którego podatniczka będzie się ubiegać w najbliższym czasie. Po zakończeniu robót budowlanych związanych z dobudowaniem nowej części, zostaną przeprowadzone dalsze prace zarówno w nowej jak i w istniejącej już części łącznie polegające m. in. na wbudowaniu nowej stolarki okiennej czy wykonaniu nowych instalacji.

Zdaniem podatniczki, przysługuje jej prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na planowane prace, ponieważ spełnia łącznie wszystkie konieczne warunki określone w ustawie, od których uzależnione jest prawo do skorzystania z ulgi.

Podatniczka ponownie zwraca uwagę na okoliczność, iż wykaz prac zamieszczony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zawiera także wykonanie nowych elementów budynku, a nie tylko wymianę czy modernizację już istniejących i w stosunku do takich właśnie prac, chciałaby skorzystać z możliwości odliczenia poniesionych wydatków.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim uznał jako nieprawidłowe stanowisko podatniczki, że w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej można odliczyć wydatki związane z przystosowaniem budynku mieszkalnego do użytkowania lub na jego rozbudowę.

Z uzasadnienia postanowienia wynika, iż w myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 w/w ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Zgodnie z treścią art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...), a ponadto przedmiotowe wydatki:1. mieszczą się w zakresie Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy)2. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy)3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy)4. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy)

Ponadto organ podatkowy I instancji wyjaśnił, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy (oddania obiektu do użytkowania). Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106, poz. 1126 ze zm.). W myśl art. 54 powołanej ustawy, do używania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Zakończenie budowy obiektu budowlanego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane. Obiekt powinien być w takim stanie, by mógł zostać dokonany jego odbiór i by można było przekazać go do użytkowania.

Wobec powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim uznał, iż wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych i usług związanych z pracami budowlanymi prowadzonymi w celu przystosowania budynku do użytkowania, jak i na jego rozbudowę (rozbudowa budynku mieszkalnego do końca 2001 r. była zaliczone do tzw. „dużej ulgi budowlanej”, a ulga ta z dniem 01.01.2002 r. została skreślona z katalogu ulg podatkowych), nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej.Ulga ta przysługiwać będzie dopiero na remonty wykonane po zakończeniu budowy, a więc po przyjęciu budynku mieszkalnego do użytkowania.

W zażaleniu z dnia podatniczka zwróciła się z prośbą o ponowne rozparzenie swojego wniosku. Podnosi, iż zgodnie z prawem budowlanych przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Aby była więc mowa o obiekcie budowlanym, czyli takim budynku, w stosunku do którego możemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie, w budynku muszą być już wykonane instalacje, musi on także posiadać okna i drzwi. Natomiast w wykazie robot zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego, prawodawca określił, które punkty odnoszą się tylko do remontu, modernizacji czy wymiany już istniejących elementów jak np. punkt 4 – „Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku (...)”, a które umożliwiają skorzystanie z ulgi także w stosunku do wykonania nowych elementów jak np. punkt 8 – „Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku (...)”.

Wykonanie nowych instalacji czy wbudowanie nowych okien następuje po zakończeniu prac typowo budowlanych (murarskich), ale przed oddaniem budynku do użytkowania. Zatem w budynku już oddanym do użytkowania, nie będzie możliwości wykonania nowych przyłączy, instalacji czy okien ze względu na fakt, iż żeby budynek mógł być oddany do użytkowania, czy żeby można było złożyć zawiadomienie o zakończeniu budowy, to te elementy muszą już w nim istnieć. W takim budynku możliwy byłby tylko remont, modernizacja czy wymiana istniejących elementów, natomiast Rozporządzenie wyraźnie określa, że możliwe jest też wykonanie nowych elementów jako prac remontowo-modernizacyjnych, a więc daje możliwość skorzystania z ulgi w tym zakresie.

Podatniczka uważa, że przysługuje jej prawo skorzystania z ulgi remontowej w stosunku do prac, które zostały wymienione w powoływanym rozporządzeniu, natomiast nie zamierza korzystać z ulgi w odniesieniu do prac typowo budowlanych związanych z rozbudową czy wydatkami związanymi z zakupem materiałów budowlanych takich jak cegły czy pustaki.

Nie zgadza się z uzasadnieniem postanowienia organu podatkowego I instancji, że prace, które zamierza wykonać i w stosunku do których chciałaby skorzystać z ulgi są to prace z zakresu „dużej ulgi budowlanej”, dlatego, że wszystkie wydatki, które chciałaby odliczyć od podatku związane są z wykonaniem prac znajdujących się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.

Z pisma podatniczki wynika, iż w toku postępowania Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim, mającego na celu wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbudowę, ujawnione zostało, iż budynek ten został oddany do użytkowania w 1984 r., o czym podatniczka wcześniej nie wiedziała.

Po rozpatrzeniu zażalenia z uwzględnieniem analizy materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 24 stycznia 2005 r. wynika, że w roku 2004 na podstawie umowy o dożywocie, podatniczka została właścicielką działki wraz ze znajdującym się na jej terenie budynkiem jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej. Budynek ten powstał pod koniec lat 70 - tych, budowa została doprowadzona do stanu surowego zamkniętego. Zanim w budynku będzie możliwe zamieszkanie, konieczne jest przeprowadzenie wielu prac budowlanych, remontowych i wykończeniowych

W 2004 r. podatniczka poniosła pierwsze koszty związane z zakupem stolarki okiennej oraz materiałów budowlanych. Planuje przy tym rozbudowę budynku pozwalająca unowocześnić wewnętrzny układ pomieszczeń (dobudowane zostanie około 30m2 powierzchni użytkowej). Na potwierdzenie powyższego załączyła decyzję Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim, na mocy której udzielono podatniczce stosownego pozwolenia na rozbudowę budynku mieszkalnego.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity - Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm. ), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. podatek dochodowy w roku podatkowym zmniejsza się o poniesione przez podatnika wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do obowiązujących od dnia 1 stycznia 2004 r. przepisów ustawy podatkowej, w/w przepis został uchylony. Jednakże na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) każdy podatnik ma możliwość skorzystania z ulgi remontowej do końca 2005 r. ( w granicach limitu ) jeżeli spełnia warunki, o których mowa w art. 27 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Na podstawie cytowanych wyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest spełnienie łącznie następujących warunków: 1) poniesienie odpowiednio udokumentowanych wydatków - w sposób określony w art. 27a ust. 6 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, 2) wydatki poniesione zostały na własne potrzeby mieszkaniowe, 3) wydatki przeznaczono na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, w zakresie wynikającym z rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, 4) wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, 5) wydatki nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż remont i modernizacja może być dokonana w istniejącym już (wybudowanym) budynku, stąd też podatnik nabywa prawo do skorzystania z ulgi remontowo – modernizacyjnej budynku mieszkalnego dopiero z chwilą zakończenia jego budowy, którego potwierdzenie stanowi zawiadomienie o zakończeniu budowy lub uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku. Trudno bowiem ponosić wydatki na remont czy też modernizację domu, skoro jego budowa nie została jeszcze zakończona.

Słuszne jest zatem stanowisko Organu podatkowego I instancji, iż nie będą podlegały odliczeniu - w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej - wydatki związane z rozbudową budynku mieszkalnego (rozbudowa budynku mieszkalnego do końca 2001 r. była zaliczana do tzw. „dużej ulgi budowlanej” i z dniem 01.01.2002 r. została skreślona z katalogu ulg podatkowych) oraz wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych i usług związanych z pracami budowlanymi prowadzonymi w celu przystosowania budynku do użytkowania.

Z powyższego wynika zatem, iż w myśl powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jedynie wydatki związane z remontem (modernizacją) budynku mieszkalnego przyjętego do użytkowania (lub którego zakończenie budowy potwierdzono stosownym zawiadomieniem), stanowią podstawę do skorzystania z przedmiotowej ulgi podatkowej.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w postępowaniu podatkowym.

Na niniejszą decyzję, w przypadku stwierdzenia jej niezgodności z prawem, służy w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, wnoszona zgodnie z art. 53 §1 oraz art. 54 §1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi / Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm/ za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (na adres Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach, ul. Biskupa Świrskiego 45, 08-110 Siedlce).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj