Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
PB II/415-9/05
z 4 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB II/415-9/05
Data
2005.05.04
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
odsetki od kredytu
Pytanie podatnika
Jak należy udokumentować wydatki na budowę domu, aby skorzystać z ulgi na odliczanie odsetek?
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że podatnik zamierza skorzystać z ulgi na spłatę odsetek od kredytu pobranego na budownictwo mieszkaniowe. 1. Pierwsze pytanie dotyczy wypełnienia poz. 32 załącznika PIT-2K. Zdaniem podatnika ustawodawca nie określił czym mają być udokumentowane wydatki poniesione na inwestycję i w związku z tym w poz. 32 załącznika PIT-2K można wpisać kwotę wydatków poniesionych na inwestycję opierając się na swoich prywatnych obliczeniach. Zgodnie z art. 26 b ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) do zeznania składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia odsetek należy dołączyć oświadczenie (PIT- 2K) i wykazać w nim wszystkie poniesione wydatki związane z daną inwestycją, w tym wydatki udokumentowane fakturami VAT. W poz. 32 oświadczenia zdaniem tutejszego organu należy podać kwotę poniesionych wydatków na inwestycję udokumentowaną dowodami. Skoro ustawodawca nakazuje wpisać w PIT-2K poniesione wydatki to bezsprzecznie podatnik musi mieć dowody świadczące, że dany wydatek został poniesiony. Tym bardziej, że zgodnie z art. 275 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnik, który skorzystał z ulg podatkowych winien okazać na żądanie organu podatkowego, między innymi dokumenty. Z powyższego wynika, że nie można wpisać w PIT-2K wydatków ustalonych w drodze szacunku czy na podstawie indywidualnych obliczeń. Wydatki powyższe mogą być udokumentowane fakturami VAT, rachunkami, umowami, pokwitowaniami poniesienia wydatku. 2. Drugie pytanie dotyczy wpływu wydatków udokumentowanych fakturami VAT na możliwość pełnego wykorzystania limitu ulgi. Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko podatnika w tej sprawie jest prawidłowe. 3. Trzecie pytanie dotyczy wpływu kwoty wpisanej w pozycji 32 PIT-2K na możliwość pełnego wykorzystania limitu ulgi. Zdaniem Pana jeżeli wydatki są udokumentowane w kwocie niższej niż przyznany kredyt to można skorzystać z pełnego limitu, bowiem ustawa podatkowa nie określa jak mają być udokumentowane wydatki .Stanowisko Pana jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 26b ust. 1 cytowanej wyżej ustawy podatkowej od podstawy obliczenia podatku odlicza się faktycznie poniesione w roku kalendarzowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Odliczenie obejmuje wyłącznie odsetki od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty limitu określonej na rok zakończenia inwestycji. W 2004 r. jest to kwota 189.000 zł. Zatem z uwagi na to, że ulga jest limitowana podatnik obowiązany jest do udokumentowania wydatków. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.