Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-15/05/1092/ID
z 4 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-15/05/1092/ID
Data
2005.03.04



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Wskazanie podmiotu, na który powinien zostac wystawiony ADT w przypadku przemieszczania paliw w procedurzez zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.


Warszawa, dnia 04.03.2005r.

441000-PA-9100I-15/05/1092/ID

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z xxxxx Sp. z o.o. (zwana dalej xxx lub Spółką) złożonym w piśmie z dnia 11.01.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 12.01.2005 r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie wskazania podmiotu, na który ma być wystawiony administracyjny dokument towarzyszący w przypadku przemieszczania paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego w Polsce za prawidłowe.

UZASADNIENIEWniosek podatnika

Stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest przywóz paliw silnikowych z Litwy oraz ich dalsza sprzedaż do odbiorców krajowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej xxx dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym zarówno w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również poza tą procedurą.

W zakresie procedury zawieszenia poboru akcyzy Spółka dokonuje transakcji dostawy paliw przemieszczanych ze składu podatkowego na Litwie do składu podatkowego ostatecznego nabywcy w Polsce lub też do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci (usługowy skład podatkowy), z którego usług korzysta ostateczny nabywca. W przypadku powyższych transakcji Spółka występuje jako pośrednik pomiędzy rafinerią na Litwie, a ostatecznym nabywcą w Polsce. W związku z tym, że xxx nie posiada statusu podmiotu prowadzącego skład podatkowy, a wyroby są przemieszczane na terytorium Polski bezpośrednio do składu podatkowego, administracyjny dokument towarzyszący wystawiany jest przez litewski skład podatkowy na ostatecznego nabywcę, posiadającego skład podatkowy prowadzony dla własnych potrzeb (np. produkcji) lub na podmiot prowadzący usługowy skład podatkowy.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Spółka niniejszym zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż w powyższej sytuacji dokumenty ADT powinny być wystawiane na podmioty prowadzące składy podatkowe, do których przemieszczane są paliwa, tj. składy podatkowe prowadzone przez ostatecznych nabywców lub też usługowe składy podatkowe a nie na xxx jako właściciela paliw, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz dostawy krajowej paliw w momencie, kiedy paliwa są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Spółki, w związku z tym, że przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych wskazują, że odbiorcą wyrobów umieszczanym na dokumencie ADT, powinien być podmiot prowadzący skład podatkowy, prawidłowe jest wystawianie przez rafinerię na Litwie dokumentów ADT na skład podatkowy, do którego są przemieszczane paliwa silnikowe a nie na nabywcę wyrobów tj. xxx.

Interpretacja przepisów:

Na podstawie art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

W myśl § 2 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) odbiorcą - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża rodzaj wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc, w powyższym przypadku dokumenty ADT powinny być wystawiane na podmioty prowadzące składy podatkowe, do których przemieszczane są paliwa, tj. składy podatkowe prowadzone przez ostatecznych nabywców lub też usługowe składy podatkowe a nie na Spółkę jako właściciela paliw, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz dostawy krajowej paliw w momencie, kiedy paliwa są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj