Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzesku
PO.III-443/58/04
z 12 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PO.III-443/58/04
Data
2004.08.12



Autor
Urząd Skarbowy w Brzesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budownictwo
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy w świetle art. 146 ust. 1 - 3 ustawy o o podatku VAT z dnia 11.03.2004 r. jest możliwe zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% przy przebudowach dróg powiatowych ?


Stosownie do postanowień zawartych w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku uprzejmie informuje;

W piśmie z dnia 29 lipca 2004 r. znak: G Starostwo Powiatowe w X zwróciło się o podanie stawki podatku od towarów i usług, którą winni zastosować wykonawcy realizujący inwestycje na drogach powiatowych polegające na:a) przebudowie drogi powiatowej Nr ..., w miejscowości Y - wykonawca B
b) przebudowa drogi powiatowej nr ..., w miejscowościach A, B, C wykonawca K,
c) przebudowa drogi powiatowej Nr..., w miejscowości G - wykonawca P.
Inwestorem prac remontowych jest W w D Opisane w piśmie drogi położone są na terenach wiejskich gdzie występuje zabudowa mieszkaniowa o charakterze zagrodowym i jednorodzinnym. Do wniosku załączone zostały również kserokopie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego:
- Naczelnika Urzędu Skarbowego w C znak ... z dnia 2004.06.08 wydana dla Urzędu Gminy w L, - Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w K znak: .... z dnia 15 czerwca 2004 r. wydana dla Z w K oraz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w K znak:... z dnia 2004.05.13.
Zdaniem Podatnika w przypadku prowadzonych prac w świetle art. 146 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od tworów i usług może zostać zastosowana stawka podatku w wysokości 7%. Remontowane odcinki dróg przebiegają bowiem w terenie zabudowanym, są więc częścią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Drogi przebiegające przez miejscowości pełnią również funkcje ulicy w rozumieniu art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach, stanowiąc główny dojazd do obiektów mieszkalnych. Według stanowiska prezentowanego we wniosku, powołany przepis wymienia drogi jako element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu nie uszczegółowiając, czy chodzi o drogi publiczne czy wewnętrzne.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwamieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 w ww. ustawy). Natomiast w myśl art. 146 ust. 3 pkt 2, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się m. in. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W przypadku realizacji przez wykonawców usług polegających na remoncie, modernizacji i konserwacji dróg powiatowych stanowiących infrastrukturę towarzyszącą jedynie budownictwu mieszkaniowemu, inwestycję należy opodatkować stawką podatkową w wysokości 7%. Jeżeli zaś powyższe usługi mają związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i innymi obiektami, które nie można zaliczyć do obiektów wymienionych w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, należy na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz innymi obiektami nie stanowiącymi obiektów budownictwa mieszkaniowego i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.

Zwrócić również należy również uwagę, iż powoływany w piśmie z dnia 29 lipca 2004 r. przepis art. 4 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. Nr 71 poz. 838 ze zm.) nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie. W myśl jego postanowień użyte w ustawie określenia oznaczają w przypadku ulicy - drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe.
Tymczasem decydującym kryterium przy zastosowaniu stawki dla podatkowej przedmiotowych usług jest ich związek z konkretnymi obiektami budowlanymi.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku uprzejmie informuje, iż zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego lub wójt, burmistrz (prezydent miast) starosta albo marszałek województwa, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Tym samym załączone do wniosku z dnia 29 lipca 2004 r. na pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w L skierowane do Urzędu Gminy w D, Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w K oraz Dyrektora Izby Skarbowej w K nie mogą stanowić podstawy do udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Informacje udzielane w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej mają bowiem charakter jednostkowy i konkretny, jedynie w stosunku do podatnika, który wystąpił z zapytaniem dotyczącym przepisów prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj