Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
PF-2/415/102/05
z 20 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-2/415/102/05
Data
2005.04.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bon towarowy
koszty uzyskania przychodów
reklama


Pytanie podatnika
czy w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą zaksięgować wydatki na zakup bonów w koszty reprezentacji i reklamy .


Podatnicy prowadzą działalność gospodarczą i w ramach funduszu reprezentacji i reklamy zamierzają obdarować swoich najlepszych klientów . W tym celu chcieliby zakupić bony towarowe , będące kuponami podarunkowymi , które umożliwiają bezgotówkową wymianę na dowolne towary , do wykorzystania w sieci hipermarketów . Bony te nie mogą być wymieniane na gotówkę -tylko na produkty znajdujące się w ofercie sieci handlowej . Podatnicy , nie znając gustu i upodobań kontrahentów chcieliby pozostawić im dowolność wyboru upominku.

W związku z powyższym, podatnicy pytają , czy w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą zaksięgować wydatki na zakup bonów w koszty reprezentacji i reklamy .

Podatnicy stoją na stanowisku , iż " bony takie są równoznaczne z prezentem" dlatego mogą stanowić koszty związane z reprezentacją. Podatnicy uważają , że takie prezenty pozwolą na utrzymanie korzystnego wizerunku firmy , utrzymanie pozytywnych kontaktów oraz podtrzymaniu najlepszego wrażenia na kontrahentach.

Organ podatkowy stwierdza,że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem , o ile stan przedstawiony w piśmie , zgodny jest ze stanem rzeczywistym .

W myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U.z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), zgodnie z art. 23 ust.1 pkt 23 nie uważa się za koszt uzyskania przychodu kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu , chyba , że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób .

Zauważyć należy , iż powołany przepis, jak również pozostałe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji reklamy , ani reprezentacji. Jednak w takim przypadku należy przyjąć , iż reklama to rozpowszechnianie pochlebnych informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Dla celów podatkowych można przyjąć, iż reklamą jest działanie mające na celu zachwalanie firmy , zalet jej produktów bądź usług , informacji o miejscach i możliwościach ich nabycia . Z kolei reprezentacja oznacza wytworność , szyk , elegancję odnoszoną indywidualnie , chęć popisania się przed kimś , np. potencjalnym kontrahentem . Przyjąć zatem można , iż reprezentacja odnosi się do "dobrego reprezentowania się firmy", wywołania jak najlepszego jej wizerunku . Reprezentacja może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników , wystroju firmy , jej logo , sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów .

Do uznania wydatku na reprezentację i reklamę za koszt uzyskania przychodu koniecznym jest spełnienie łącznie warunków tj wydatki muszą się mieścić w limicie wskazanym w art. 23 ust.1 pkt 23 , musi występować związek przyczynowo-skutkowy z uzyskaniem przychodu . Zatem wydatki na upominki muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika . Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są bowiem wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Uznać należy, że w określeniu "reprezentacja" mieści się takie działanie podatnika , które ma na celu stworzenie (utrwalenie ) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki , który może sprawić , że kształtowany dzięki reprezentacji obraz firmy przełoży się na na nabywanie jej towarów lub usług.

Zauważyć należy tym samym, iż zakup bonów, celem przekazania ich klientom , umożliwiających dokonanie zakupów poprzez ich bezgotówkową wymianę w sieci hipermarketów , stanowi koszt uzyskania przychodu ,jednakże w części nie przekraczającej 0,25% przychodu , jeżeli przyczyni się do zwiększenia lub utrzymania źródła przychodu .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj