Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-692/12-5/AK
z 18 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-692/12-5/AK
Data
2012.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podatnik czynny
prawo do odliczenia
trwały zarząd


Istota interpretacji
Czy Gminie Miasto realizującej powyższy projekt będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot?



Wniosek ORD-IN 646 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 24 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2012r. (data wpływu 15 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „…..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „…..”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 października 2012r. (data wpływu 15 października 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego, oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina Miasto zamierza realizować projekt pn. „….”. Gmina będzie ubiegać się o finansowe wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem niniejszego projektu jest uzupełnienie brakujących elementów uzbrojenia technicznego terenu inwestycyjnego „….”. Realizacja projektu obejmuje przeprowadzenie prac studyjno – koncepcyjnych oraz inwestycję w zakresie budowy niezbędnej dla funkcjonowania terenu inwestycyjnego infrastruktury technicznej, w szczególności kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W ramach prac studyjno – koncepcyjnych planuje się:

  • opracowanie dokumentacji technologicznej – badania geotechniczne;
  • opracowanie koncepcji zagospodarowania terenów poniżej ul. …..;
  • wykonanie opracowania na temat klimatu inwestycyjnego terenów poniżej ul. …..

W ramach przygotowania terenów inwestycyjnych planuje się uzupełnienie uzbrojenia technicznego:

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Parku ….:
    • budowa kanału sanitarnego w ul. ….. o długości 83,00 mb;
    • budowa kanału sanitarnego w ul. …. na odcinku od Ronda … do ul. ….o długości 218,34 mb;
    • budowa kanału sanitarnego w ul. …. (na odcinku od ul. …. do ul. …. oraz od ul. …. do ul. ….) o długości 576,62 mb.
  1. Budowa kanalizacji deszczowej na terenie Parku …..:
    • budowa kanału deszczowego w ul. …. o długości 332, 35 mb;
    • montaż separatora i osadnika na kanale deszczowym przy ulicy ….;
    • budowa kanału deszczowego w ul. …. i ul. …., od istniejącej sieci miejskiej w rejonie ronda …. do ulicy …. i w ulicy …. na całej długości (do ulicy ….) o długości 806,27 mb.

Pośrednimi beneficjentami projektu będą wszyscy mieszkańcy miasta oraz podmioty gospodarcze z terenu Parku – jego realizacja doprowadzi bowiem do poprawy infrastruktury technicznej na obszarze Parku …. oraz do wzrostu jego atrakcyjności inwestycyjnej i poprawy stanu środowiska naturalnego. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesienia wydatków na dokumentację oraz budowę odcinków sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Zaplanowane w projekcie prace były i będą realizowane w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Gmina nie uzyskiwała do tej pory żadnych przychodów z tytułu wybudowanego separatora i osadnika przy ul. …. oraz odcinka sieci kanalizacji deszczowej w ul. ….. w latach 2007-2008, i z tego tytułu Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku VAT.

Również z tytułu prac koncepcyjno – studyjnych (opracowania dokumentacji geologicznej z 2007r. oraz opracowań i koncepcji dotyczących zagospodarowania terenu i klimatu inwestycyjnego) Gmina Miasto nie uzyskała i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów. Dokumentacja będzie w posiadaniu Gminy i nie będzie podlegać zbyciu.

W trakcie realizacji projektu polegającego w szczególności na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę Miasto.

Po zakończeniu realizacji projektu w 2013 roku, Gmina Miasto będzie samoistnie władać i zarządzać odcinkiem wybudowanej kanalizacji deszczowej za pośrednictwem własnych komórek organizacyjnych – Wydział Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miasta. Gmina będzie dbać o utrzymanie ww. infrastruktury oraz ponosić bieżące koszty eksploatacyjne. Nie przewiduje się przekazania innemu podmiotowi zewnętrznemu wybudowanego odcinka kanalizacji deszczowej. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał ww. infrastruktury kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu w 2013 roku, Gmina zamierza wyłonić – stosując tryb konkurencyjny – podmiot, z którym zawarta zostanie umowa na zarządzanie wybudowanym odcinkiem sieci kanalizacji sanitarnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2010r., Nr 113 poz. 759 ze zm.) oraz w ustawie z dnia 17 listopada 1964r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 1964 Nr 43, poz. 296 ze zm.).

Przekazanie powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury technicznej (sanitarnej) podmiotowi zewnętrznemu w zarząd będzie świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina przekaże wyłonionemu podmiotowi w zarząd powstały w wyniku realizacji projektu majątek trwały. Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu żadnych opłat. Za powyższe świadczenie Gmina zapłaci podmiotowi zewnętrznemu ustalone wynagrodzenie. W zamian wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny za utrzymanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, oraz będzie ponosił bieżące koszty związane z jego użytkowaniem i eksploatacją. Wyłoniony podmiot będzie wykonywać czynności zarządcy we własnym imieniu i z tego tytułu będzie pobierać pożyczki we własnym imieniu.

Ewentualne przychody z tytułu korzystania z sieci kanalizacji sanitarnej i odprowadzania do sieci odpadów przemysłowych (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych pomiędzy wyłonionym podmiotem a użytkownikami sieci) nie będą zasilały budżetu Gminy, lecz będą zasilały budżet podmiotu – zarządcy. Kwestię finansowych rozliczeń zostaną uregulowane szczegółowo w umowie. Wystawcą faktury będzie zarządca, czyli wyłoniony podmiot. Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Mimo, że czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak to nie Gmina Miasto będzie wykorzystywała infrastrukturę sanitarną do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz podmiot zewnętrzny wyłoniony na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy Kodeks cywilny. Gmina jako czynny podatnik podatku VAT nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, Gmina nie będzie wystawiać żadnych faktur, ani po jego zakończeniu. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów na rzecz Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie Miasto realizującej powyższy projekt będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

  1. Według opisu zdarzenia przyszłego, przekazanie powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury technicznej sanitarnej podmiotowi zewnętrznemu w zarząd będzie świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) o charakterze odpłatnym. Gmina korzystać będzie z usługi w postaci świadczenia zarządu nad odcinkiem sieci kanalizacji sanitarnej, tym samym na fakturze zostanie naliczony podatek VAT przez podmiot zewnętrzny będący zarządcą tego odcinka sieci, na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej. Gmina nie będzie zobowiązana do odprowadzenie należnego podatku VAT, gdyż nie dotyczy to jej sprzedaży usługi. Gmina nie będzie świadczyć żadnych usług podlegających opodatkowaniu. Ewentualne przychody z tytułu zarządzania odcinkiem sieci kanalizacji sanitarnej na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych pomiędzy zarządcą sieci a użytkownikami sieci, będą stanowiły przychody zarządcy. W tym zdarzeniu Gmina również nie będzie wystawcą faktury (podatek naliczony), i nie będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT (podatek należny). Zatem pomimo, że Gmina pozostanie właścicielem wybudowanego odcinka kanalizacji sanitarnej to, po jego przekazaniu w zarząd podmiotowi zewnętrznemu, Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu żadnych opłat. Poza tym, to nie Gmina Miasto będzie wykorzystywała infrastrukturę sanitarną do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT), lecz podmiot zewnętrzny wyłoniony na podstawie przepisów art. 10 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 1964r., Nr 43, poz. 296 ze zm.) oraz art. 44 ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Podmiot zewnętrzny będzie realizował zadanie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 838 ze zm.), w szczególności art. 5 i art. 16 ww. ustawy. Ponadto, do umowy cywilno-prawnej zawieranej pomiędzy Gminą Miasto, a podmiotem zewnętrznym będą miały zastosowanie przepisy:
    • ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) – odnoszące się do treści umowy o zarządzanie nieruchomościami, m. in. art. 185 ust. 5 ustawy;
    • ustawy Kodeks cywilny – przepisy dotyczące w ogóle umów, a także dotyczące umów o świadczenie usług, w tym także z zakresu zarządzania nieruchomościami, które nie są uregulowane innymi przepisami, a do których stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu (art. 750 k. c.)
  1. Z tytułu prac koncepcyjno-studyjnych (opracowania dokumentacji geologicznej z 2007r. oraz opracowań i koncepcji dotyczących zagospodarowania terenu i klimatu inwestycyjnego) Gmina Miasta nie uzyskała i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów. Dokumentacja pozostanie w posiadaniu Gminy i nie będzie podlegać zbyciu. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług ani ubiegania się o jego zwrot, ponieważ ww. przedmiot (opracowania i koncepcje) nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  2. Gmina Miasto będzie samoistnie władać i zarządzać odcinkiem wybudowanej kanalizacji deszczowej za pośrednictwem własnych komórek organizacyjnych – Wydział Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miasta. Gmina będzie dbać o utrzymanie ww. infrastruktury oraz ponosić bieżące koszty eksploatacyjne. Nie przewiduje się przekazania innemu podmiotowi zewnętrznemu wybudowanego odcinka kanalizacji deszczowej. Właścicielem infrastruktury deszczowej będzie Gmina Miasto. Gmina Miasto nie będzie wykorzystywała ww. infrastruktury kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie wyłączenia podmiotowego, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Zaspokajanie potrzeb zbiorowych w zakresie budowy i utrzymania sieci kanalizacji deszczowej jest zadaniem własnym gminy.

Podsumowując, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym w poz. 68 wniosku, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina będzie realizowała projekt, który nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia i odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina Miasto zamierza realizować projekt pn. „…..”. Gmina będzie ubiegać się o finansowe wsparcie środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest uzupełnienie brakujących elementów uzbrojenia technicznego terenu inwestycyjnego „….”. Realizacja projektu obejmuje przeprowadzenie prac studyjno – koncepcyjnych oraz inwestycję w zakresie budowy niezbędnej dla funkcjonowania terenu inwestycyjnego infrastruktury technicznej, w szczególności kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W ramach prac studyjno – koncepcyjnych planuje się:

  • opracowanie dokumentacji technologicznej – badania geotechniczne;
  • opracowanie koncepcji zagospodarowania terenów poniżej ul. ….;
  • wykonanie opracowania na temat klimatu inwestycyjnego terenów poniżej ul. …..

W ramach przygotowania terenów inwestycyjnych planuje się uzupełnienie uzbrojenia technicznego:

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Parku ….:
    • budowa kanału sanitarnego w ul. … o długości 83,00 mb;
    • budowa kanału sanitarnego w ul. ….. na odcinku od Ronda …. do ul. ….. o długości 218,34 mb;
    • budowa kanału sanitarnego w ul. …… (na odcinku od ul. ….. do ul. …. oraz od ul. …. do ul. …..) o długości 576,62 mb.
  1. Budowa kanalizacji deszczowej na terenie Parku ….:
    • budowa kanału deszczowego w ul. …. o długości 332, 35 mb;
    • montaż separatora i osadnika na kanale deszczowym przy ulicy …..;
    • budowa kanału deszczowego w ul. …. i ul. …., od istniejącej sieci miejskiej w rejonie ronda …. do ulicy …. i w ulicy …. na całej długości (do ulicy ……) o długości 806,27 mb.

Pośrednimi beneficjentami projektu będą wszyscy mieszkańcy miasta oraz podmioty gospodarcze z terenu Parku – jego realizacja doprowadzi bowiem do poprawy infrastruktury technicznej na obszarze Parku ….. oraz do wzrostu jego atrakcyjności inwestycyjnej i poprawy stanu środowiska naturalnego. Zaplanowane w projekcie prace były i będą realizowane w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Gmina nie uzyskiwała do tej pory żadnych przychodów z tytułu wybudowanego separatora i osadnika przy ul. ….. oraz odcinka sieci kanalizacji deszczowej w ul. ….. w latach 2007-2008 i z tego tytułu Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku VAT. Również z tytułu prac koncepcyjno – studyjnych Gmina nie uzyskała i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów. Dokumentacja będzie w posiadaniu Gminy i nie będzie podlegać zbyciu. Ww. przedmiot, tj. opracowania i koncepcje nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W trakcie realizacji projektu polegającego w szczególności na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej, faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę Miasto. Po zakończeniu realizacji projektu w 2013 roku, Gmina będzie samoistnie władać i zarządzać odcinkiem wybudowanej kanalizacji deszczowej za pośrednictwem własnych komórek organizacyjnych – Wydział Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miasta. Gmina będzie dbać o utrzymanie ww. infrastruktury oraz ponosić bieżące koszty eksploatacyjne. Nie przewiduje się przekazania innemu podmiotowi zewnętrznemu wybudowanego odcinka kanalizacji deszczowej. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał ww. infrastruktury kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W 2013r. Gmina zamierza wyłonić – stosując tryb konkurencyjny – podmiot, z którym zawarta zostanie umowa na zarządzanie wybudowanym odcinkiem sieci kanalizacji sanitarnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych oraz w ustawie z dnia 17 listopada 1964r. Kodeks cywilny. Przekazanie powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury technicznej (sanitarnej) podmiotowi zewnętrznemu w zarząd będzie świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina przekaże wyłonionemu podmiotowi w zarząd powstały w wyniku realizacji projektu majątek trwały. Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu żadnych opłat. Za powyższe świadczenie Gmina zapłaci podmiotowi zewnętrznemu ustalone wynagrodzenie. W zamian wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny za utrzymanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, oraz będzie ponosił bieżące koszty związane z jego użytkowaniem i eksploatacją. Wyłoniony podmiot będzie wykonywać czynności zarządcy we własnym imieniu i z tego tytułu będzie pobierać pożyczki we własnym imieniu. Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów na rzecz Gminy.

Mając na uwadze ww. opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, będzie wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub prawo do zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „…..”, ponieważ poniesione wydatki na realizację projektu nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pomimo niefortunnego sformułowania Wnioskodawcy, iż „Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych”, to jednak mając na uwadze pozostałe argumenty oraz ostateczną konkluzję zawartą we własnym stanowisku, tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj