Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
USIII/443/4/05/BJ
z 23 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443/4/05/BJ
Data
2005.03.23



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
nawozy
opodatkowanie
oświadczenia
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy można stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% do sprzedaży soli potasowej 60% (PKWiU 25.15.50-30.20)?


W dniu 13.01.2005r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek podatnika w sprawie stosowania stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży soli potasowej 60% (PKWiU 24.15.50-30.20).Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż przedmiotem działalności gospodarczej podatnika jest świadczenie usług transportowych i handel obwoźny. W celu wykonania działalności handlowej podatnik dokonuje zakupu towarów (sól potasowa) ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22 %, a następnie sprzedaje ten towar stosując stawkę podatku VAT w wysokości 3 %.

Nabywcy składają sprzedawcy pisemne oświadczenia, iż są podatnikami podatku rolnego i nabywane towary przeznaczają do stosowania jako nawozy.Zdaniem podatnika zastosowana stawka podatku jest stawką właściwą i zgodną z przepisami. Podstawą prawną na którą powołuje się wnioskodawca jest załącznik nr 6 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 4 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

Tutejszy organ podatkowy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego poniżej przedstawia stanowisko w przedmiotowej sprawie. W obowiązującym od 1 maja 2004 r. stanie prawnym, zgodnie z art. 146 ust 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz poz. 54 załącznika Nr 6 do ustawy - do dnia 30 kwietnia 2008 r. opodatkowaniu stawką w wysokości 3 % podlegają sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 24.15.50 nawozy potasowe, mineralne lub chemiczne, z wyłączeniem chlorku potasowego.

Grupowanie 24.15.50 obejmuje pozycje: 1. 24.15.50-30 chlorek potasu, w tym: - 24.25.50-30.10 - chlorek potasu z zawartością potasu w masie, w przeliczeniu na tlenek potasu K2O, nie przekraczającą 40 % suchego bezwodnego produktu, 24.15.50-30.20 - chlorek potasu z zawartością potasu w masie, w przeliczeniu na tlenek potasu K2O, powyżej 40 % ale nie przekraczającą 62 % suchego bezwodnego produktu, 24.15.50-30.30- chlorek potasu z zawartością potasu w masie, w przeliczeniu na tlenek potasu K2O, powyżej 62 % suchego bezwodnego produktu.W związku z faktem, iż nawozy wymienione w zapytaniu mieszczą sie w grupie wyłączonej, podlegały więc od 1 maja 2004 r. opodatkowaniu stawką podatku 22 % określoną w art. 41 ust. 1 ww ustawy.

W dniu 19 października 2004 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 2277 z dnia 15 października 2004 r.) stan prawny uległ zmianie. Zgodnie z § 5a pkt 3 znowelizowanego rozporządzenia stawkę podatku wmienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 3 % dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu: chlorku potasu PKWiU 24.15.50-30, CN ex 3104 20 10, ex 3104 20 50 i ex 3104 20 90) wyłącznie przeznaczonego do stosowania jako nawóz, jeżeli jego nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z dzialów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy.

Oświadczenie zgodnie z § 5 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), powinno zawierać:1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, gdy nabywca jest osobą fizyczna, a w przypadku gdy nabywca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej - nazwę oraz adres siedziby;2) określenie ilości nabywanych towarów;3) datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie. Zgodnie z § 5 ust. 5 cytowanego rozporządzenia oświadczenie o którym mowa wyżej sprzedawca jest obowiązany dołączyć do kopii faktury dokumentującej dostawę towaru.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest ona wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej. Podatnik we wniosku podał błędną podstawę stosowania 3 % stawki podatku VAT, wskazując poz. 52 załącznika nr 6 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj