Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/168/PP2/59/2004
z 30 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/168/PP2/59/2004
Data
2004.12.30
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
działalność kulturalna
jednostka budżetowa
odliczenie podatku od towarów i usług
organ władzy publicznej
pływalnia
podatnik
umowa użyczenia
zakład budżetowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy kryta pływalnia jako zakład budżetowy spełnia wymogi określone w art. 15 ust. 6 ustawu VAT ?
Jak ma udostępniać stadion - w formie umowy użyczenia czy też okazjonalnie ? Czy otrzymywane dotacje będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT ?
W odpowiedzi na pismo z dnia 23.06.2004 roku (data wpływu do Drugiego Urzędu Skarbowego 28.06.2004 r.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje: W art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) postanowiono, że nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań założonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Organy władzy publicznej oraz urzedy je obsługujące są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te organy (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, przykładowo – czynności sprzedaży (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, leasingu, itp. umów prawa cywilnego, nazywanych oraz nienazywanych. Za organ władzy publicznej w ramach samorządu terytorialnego uznać należy jednostki tego samorządu, tzn. gminę, powiat i samorząd województwa. W zakresie opodatkowania dotacji uzyskiwanych z budżetu Gminy na koszt utrzymania stadionu, a także na realizację zadań z zakresu kultury Naczelnik tutejszego Urzedu wyjaśnia, że zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze zwiazana z dostawą lub świadczeniem usług. W sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np.: pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było także dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Z pisma Krytej Pływalni „A” wynika, iż otrzymana dotacja jest przeznaczona na koszty utrzymania stadionu, a także realizację zadań z zakresu kultury (prowadzenie kółka zainteresowań dla dzieci, organizowanie wystaw prac plastycznych, inicjowanie działalności Kół Gospodyń Wiejskich) – dotacja na działalność kulturalną pokrywa koszty utrzymania lokalu, media, honoraria artystów itp. W związku z powyższym, w świetle przedstawionych przepisów otrzymywana dotacja nie będzie obrotem, gdyż nie jest to dotacja do ceny towaru lub usługi i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Natomiast w kwestii odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby wyżej opisanej działalności kulturalnej należy wyjaśnić, iż w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatknikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi. Zatem bezpłatne udostępnienie stadionu w ramach umowy użyczenia Gminnemu Klubowi Sportowemu oraz szkołom jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.