Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bełchatowie
USI/415-3/1131/05
z 9 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USI/415-3/1131/05
Data
2005.03.09



Autor
Urząd Skarbowy w Bełchatowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
nagrody w konkursach
obowiązek podatkowy
pobór podatku
sport
wygrana
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika

Stowarzyszenie zamierza zorganizować międzynarodowy turniej tenisa ziemnego z określoną pulą nagród. Wysokość nagrody uzależniona jest zajetego miejsca w turnieju.
Czy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie w przypadku wypłacania nagród uczestnikom organizowanego turnieju.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie stwierdza, że stanowisko TOWARZYSTWA przedstawione we wniosku z dnia 14.02.2005r., który wpłynął w dniu 14.02.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wypłacania nagród uczestnikom międzynarodowego turnieju tenisowego organizowanego przez Towarzystwo jest prawidłowe


W dniu 14.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art.14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowaalbo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy, wyjaśniono, iż Towarzystwo w dniach od 13 do 21 sierpnia 2005r. zamierza zorganizować międzynarodowy turniej tenisa ziemnego z pulą nagród 10.000 USD. W turnieju głównym weźmie udział 32 zawodników (gra singlowa) i 16 par (gra deblowa). Wysokość nagrody wypłacanej zawodnikowi zależy od miejsca, zajętego przez niego w turnieju.
Zdaniem Towarzystwa w przypadku wypłacania nagród uczestnikom zorganizowanego turnieju będzie miał zastosowanie przepis art.30 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60) uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście do której na podstawie art. 13 pkt 2 ww. ustawy zalicza się m.in. przychody z uprawiania sportu.
Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 1996r. Nr 25, poz. 113) definiując najważniejsze pojęcia związane ze sportem, precyzuje zakres tej kategorii przychodów. W świetle ww. ustawy sport jest formą aktywności człowieka, mającą na celu doskonalenie jego sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych, natomiast zawodnikiem jest osoba uprawiająca amatorsko lub profesjonalnie określoną dyscyplinę sportu i uczestniczącą we współzawodnictwie sportowym. Cytowana ustawa odróżnia pojęcie sportu wyczynowego i sportu profesjonalnego. Sport wyczynowy jest formą działalności człowieka, podejmowaną dobrowolnie, w drodze rywalizacji dla uzyskania maksymalnych wyników sportowych, natomiast sport profesjonalny jest rodzajem sportu wyczynowego, uprawianym w celach zarobkowych.
Mając na uwadze powyższe definicje należy stwierdzić iż ww. ustawa z dnia 18.01.1996r. o kulturze fizycznej za przychody z uprawiania sportu uznaje nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale każde przychody otrzymywaneprzez zawodników, o ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową.
W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy m.in. z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W art. 21 ust. 1 ww. ustawy, będącym katalogiem zwolnień z podatku dochodowegood osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych są:

  • pkt 6 – wygrane w kasynach gry, wideoloteriach, grach na automatach, grach na automatach o niskich wygranych oraz grach w bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych,
  • pkt 6a – wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach zajemnych,
  • pkt 68 – wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

A zatem jeśli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760,00 zł. nagroda ta, będzie zwolniona z opodatkowania, natomiast nagroda o wartości powyżej 760,00 zł. podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10%. Podkreślić należy, że bez znaczenia pozostaje fakt czy osoba fizyczna otrzymująca nagrodę (wygraną) ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Płatnicy dokonujący wypłat z powyższego tytułu sportowcom, podlegającym zgodniez art.3 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, są obowiązani – na podstawie art.41 ust.1 ustawy – pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust.9 pkt 4 ustawy oraz pomniejszonejo składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art.26 ust.1 pkt 2 lit. b). W przypadku sportowców, podlegających zgodnie z art.3 ust.2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów z działalności określonej w art.13 pkt 2 ustawy m.in. z uprawiania sportu, w myśl art.29 ust.1 pkt 1 oraz ust.2 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Ponadto w myśl art.42 tej ustawy płatnicy, o których mowa w art.41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-4). W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa wyżej, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym , którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru ( PIT-8B),
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje o wysokości przychodu, sporządzone według ustalonego wzoru ( IFT-1R).

W świetle powyższego, tutejszy urząd podziela stanowisko jednostki zawarte we wniosku z dnia 14 lutego 2005 r.
Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj