Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/005/2-115/04/WK
z 8 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/005/2-115/04/WK
Data
2004.06.08



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
koszty uzyskania przychodów
nagrody
obowiązek płatnika
przychód
sprzedaż premiowa
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
1. Czy konieczne jest wystawienie pisemnej informacji o otrzymanej nagrodzie dla uczestnika sprzedaży premiowej po zakończeniu roku podatkowego?
2. Czy wartość nagród wydawanych nabywcom, również tym, którzy nie są bezpośrednimi kontrahentami, w ramach sprzedaży premiowej będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP?


W nawiązaniu do odpowiedzi Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 10.03.2004 r. Nr PD-I/423/22/04 w sprawie udzielenia pisemnej informacji zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając na podstawie art. 14b § 2 cyt. ustawy dokonał weryfikacji ww. pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i uznał, że stanowisko zajęte przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego odnośnie odpowiedzi oznaczonych: Ad. 1, Ad. 3, Ad. 4 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe. A mianowicie:

Ad. 1.
Sprzedaż premiowa - zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów zawartym w piśmie z dnia 6 grudnia 1995 r. Nr PO 4/AK-722-1110/95 - polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów np. poprzez: zastosowanie atrakcyjnego opakowania, darmową dostawę towaru do domu odbiorcy czy dołączenie nagrody do sprzedawanego towaru. Termin sprzedaży premiowej nie został w przepisach podatkowych zdefiniowany, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wykazuje, że pod tym pojęciem kryje, się: wydanie nagrody premiowej, niepobranie żadnej dodatkowej odpłatności za wydany towar oraz wydanie nagrody każdemu kupującemu, który dokona określonego zakupu.
Biorąc powyższe pod uwagę można stwierdzić, że mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, gdy obdarowany otrzymuje nagrodę po dokonaniu zakupu określonej ilości towaru w określonym czasie.

Ad. 3.
Art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, że od uzyskanych na terytorium RP dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu (...) nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt (...) 68 - w wysokości 10% (...) nagrody.
Punkt 68 art. 21 ust. 1 PDOF informuje o tym, że zwolnienie przedmiotowe nie dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową (...) otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że nagrody otrzymane przez osoby w związku z prowadzoną przez siebie pozarolniczą działalnością gospodarczą nie będą opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych ale w pełnej wysokości będą stanowiły przychód z działalności.

Ad. 4.
W świetle art. 42a ustawy PDOF osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a (...), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, (...).
Stanowisko Jednostki przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe tylko w sytuacji kiedy nagroda związana ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Ponieważ zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PDOF nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymywane przez podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą stanowią jego przychód z działalności, nie ma więc podstaw do wystawiania imiennej informacji o otrzymanej nagrodzie, a przepis art. 41 ust. 4 ustawy PDOF nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Natomiast, odpowiedź Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oznaczona Ad. 2 jest nieprawidłowa i w związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej przedstawia swoje stanowisko w sprawie:

Podatnik pismem z dnia 04.02.2004 r. zwrócił się m.in. z zapytaniem czy wartość nagród wydawanych nabywcom produktów Spółki, również tym, którzy nie są bezpośrednimi kontrahentami, w ramach sprzedaży premiowej, będzie dla Spółki stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Z ww. pisma wynika, że Podatnik zamierza uatrakcyjnić ofertę sprzedaży poprzez wprowadzenie sprzedaży premiowej, polegającej na tym, że odbiorcy produktów Spółki po udowodnieniu, że w określonym czasie dokonali zakupu ustalonej ilości towarów będą mogli odebrać przyrzeczoną nagrodę. Nabywcy produktów Spółki nie zawsze są bezpośrednimi kontrahentami, ponieważ dokonują zakupów za pośrednictwem dystrybutorów prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek.

W związku z powyższym stwierdza się co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki związane ze sprzedażą premiową poniesione przez Spółkę w celu osiągnięcia przychodów stanowią koszt uzyskania przychodów, tylko w odniesieniu do odbiorców bezpośrednich, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 cyt. ustawy.
Powyższe oznacza, że nagrody wydane nabywcy produktów Spółki zakupionych za pośrednictwem dystrybutorów prowadzących działalność na własny rachunek nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodów, ponieważ zakupienie tych towarów u pośrednika wpływa bezpośrednio na wzrost przychodów pośrednika a nie Spółki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj