Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US. PB-I-415/19/05
z 18 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US. PB-I-415/19/05
Data
2005.04.18



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bon towarowy
emeryci
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia rzeczowe


Pytanie podatnika
Czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom i rencistom należy potrącić podatek dochodowy od osób fizycznych?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 5.04.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, art. 30 ust. 1 pkt 4 z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe:

Wnioskiem z dnia 31.03.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego 5.04.2005 r. Z., zwrócił się z zapytaniem czy od wydanych z funduszu socjalnego bonów towarowych emerytom i rencistom należy potrącić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr z 2000 r. 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Zatem otrzymywane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe, także w postaci bonów towarowych, oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280 zł w roku podatkowym. Nadwyżkę pond opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast w myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 zwolnieniem od podatku objęta jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości e środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwot 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towar lub usługi. Regulacja ta daje podstawę do zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika z wyjątkiem m.in. bonów towarowych do wysokości 380 zł rocznie, o ile świadczenia te zostały sfinansowane bądź dofinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych.

Powołane wyżej przepisy funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów, od tego rodzaju świadczeń przekazywanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymywania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wprost wykluczył korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organu kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj