Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-4/05
z 8 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-4/05
Data
2005.03.08
Autor
Urząd Celny w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe
Słowa kluczowe
napoje alkoholowe
stawki podatku
wyroby akcyzowe zharmonizowane
Pytanie podatnika
Jaka jest właściwa stawka podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci napojów winopochodnych srzedawanych w kraju?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 stycznia 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 19 stycznia 2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 2 lutego 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 4 lutego 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 19 stycznia 2005 roku wpłynął do Urzędu wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zastosowania właściwej stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych w postaci napojów fermentowanych – napojów winopodobnych sprzedawanych w kraju. Wniosek został uzupełniony pismem d niz 2 lutego 2005 roku.Z w/w pism wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na produkcji napojów fermentowanych winopodobnych owocowych, o rzeczywistym stężeniu alkoholu od 9% do 15%, różniące się od win owocowych mniejszym udziałem soków w nastawie. Podstawowymi surowcami zużytymi do produkcji napojów fermentowanych winopodobnych są: moszcze owocowe lub zagęszczone soki owocowe, cukier lub inne surowce węglowodanowe, drożdże winiarskie, dozwolone kwasy spożywcze i pożywki dla drożdży. W/w wyroby przeznaczone są tylko do sprzedaży na rynku krajowym. Etykiety na w/w napoje winiarskie oznaczać będą te wyroby jako fermentowany napój winopodobny owocowy aromatyzowany. Do wniosku z dnia 19 stycznia 2005 roku podatnik załączył normę techniczną 1/2005 dot. napojów winopodobnych obowiązującą od dnia 26 stycznia 2005 roku. Zdaniem podatnika w opisanym stanie faktycznym właściwą stawką podatku akcyzowego dla napojów winopodobnych sprzedawanych w kraju jest stawka 136 zł/hl. Naczelnik Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 70 ust.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 zw zmianami) napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:
Ponadto zgodnie z treścią załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, wyroby klasyfikowane do symbolu PKWiU 15.94.10 są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi i znajdują się w pozycji nr 17 jako napoje fermentowane (np. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitne) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol. W myśl art. 70 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 300 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Jednakże stosownie do art. 70 ust. 5 w/w ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy na napoje fermentowane, różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania. Minister Finansów działając na podstawie powyżej wskazanej delegacji ustawowej, rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami) obniżył stawkę akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju zaklasyfikowanych do symboli PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 ujętych w pozycjach 10 i 11 załącznika nr 1 do w/w rozporządzenia (zawierającego tabelę stawek dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju) odpowiednio: 136 zł/hl (napoje fermentowane) i 273 zł/hl (produkty pośrednio). Napojami fermentowanymi winiarskimi są m.in. zgodnie z treścią z art. 3 pkt 1 lit. e) i f) ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina ( Dz. U. Nr 34, poz. 292 z późn.zm.) napoje winopochodne owocowe lub miodowe będące napojami o rzeczywistym stężeniu alkoholu od 4,5 % do 15 % objętościowych, zawierającymi co najmniej 50 % win owocowych (fermentowane napoje winopochodne owocowe) lub zawierającymi co najmniej 50 % miodu pitnego (fermentowane napoje winopochodne miodowe), ewentualnie dosłodzonymi jedną lub wieloma substancjami, o których mowa w art. 6, oraz ewentualnie poddanymi aromatyzacji dozwolonymi substancjami aromatycznymi (fermentowane napoje winopochodne owocowe aromatyzowane lub fermentowane napoje winopochodne miodowe aromatyzowane), oraz napoje winopodobne owocowe lub miodowe będące napojami o rzeczywistym stężeniu alkoholu od 9 % do 15 % objętościowych, różniącymi się od win owocowych i miodów pitnych mniejszym udziałem soków lub miodu w nastawie, otrzymanymi w wyniku fermentacji alkoholowej nastawu na fermentowane napoje winiarskie inne niż "Polskie Wino/Polish Wine", ewentualnie dosłodzonymi jedną lub wieloma substancjami, o których mowa w art. 6, oraz ewentualnie poddanymi aromatyzacji dozwolonymi substancjami aromatycznymi (fermentowane napoje winopodobne owocowe aromatyzowane lub fermentowane napoje winopodobne miodowe aromatyzowane). W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż jeżeli Spółka spełnia przy produkcji napojów winopodobnych owocowych wymogi wymienione w art. 3 pkt 1 lit. e) lub lit. f) ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, oraz rozdziału 2 tej ustawy, właściwą stawką dla w/w wyrobów sprzedawanych w kraju jest stawka 136 zł/hl. Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.