Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach
PBB3-415/9-6/2005
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBB3-415/9-6/2005
Data
2005.05.24



Autor
Izba Skarbowa w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
sprzedaż rzeczy
wartość rynkowa


Pytanie podatnika
Jak ustalić wartość rynkową sprzedawanego samochodu?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. w Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 21.03.2005 r. wniesionego przez FH „W...” Grzegorz W. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... Nr ... z dnia 10.03.2005 r. stwierdzające nieprawidłowość stanowiska Grzegorza W. przedstawionego we wniosku z dnia 30.12.2004 r. wpływ do Urzędu dn. 03.01.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 20.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ceny za jaką sprzedano samochód ciężarowy m-ki opel Corsa, który podatnik nabył od firmy leasingowej po zakończeniu umowy leasingowej:- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odmawia zmiany /uchylenia/ postanowienia organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 03.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek z dnia 30.12.2004 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dn. 20.01.2005 r. podatnik uzupełnił powyższy wniosek.Z przedłożonego wniosku wynika, iż podatnik zawarł umowę leasingu, którego przedmiotem był samochód m-ki Opel Corsa. W trakcie trwania umowy okazało się, że samochód nie jest podatnikowi potrzebny w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Leasingodawca nie chciał się jednak zgodzić na cesję zawartej przez niego umowy, wyraził natomiast zgodę na wydzierżawienie przedmiotowego samochodu osobie trzeciej. Samochód został zatem wydzierżawiony za kwotę będącą kwotą refaktury comiesięcznej raty leasingowej. Po zakończeniu leasingu podatnik wykupił samochód od leasingodawcy za kwotę 3 402,04 zł. Z uwagi na to, że samochód stał się dla podatnika kłopotem sprzedał go osobie trzeciej za kwotę równą kwocie wykupu tj. 3 402,04 zł. Na potwierdzenie zawarcia umowy podatnik wystawił fakturę na taką samą kwotę. Podatnik wyjaśnił również, iż samochód ten nie został uznany za środek trwały i został sprzedany w następnym dniu po wykupie z firmy leasingowej. Zdaniem podatnika, działał on zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie przychodów z działalności gospodarczej /art. 14/ i dokonał sprzedaży prawidłowo. W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy sprzedaż samochodu, której dokonał mogła być zawarta na kwotę wykupu samochodu z Europejskiego Funduszu Leasingowego, czy też, na wartość rynkową tego samochodu. Postanowieniem z dnia 10.03.2005 r. Nr ... Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdził nieprawidłowość stanowiska Grzegorza W. przedstawionego we wniosku z dn. 30.12.2004 r. wpływ do Urzędu dn. 03.01.2005 r. uzupełnionego pismem z dn. 20.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ceny za jaką sprzedano samochód ciężarowy m-ki opel Corsa, który podatnik nabył od firmy leasingowej po zakończeniu umowy leasingowej. Odpłatne zbycie samochodu nie uznanego za środek trwały nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Zbycie takiego samochodu będzie źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy z dn. 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm./. W sprawie ma zastosowanie przepis art. 19 w/w ustawy z dn. 26.07.1991 r. Pismem z dnia 21.03.2005 r. podatnik wniósł zażalenie na powyższe postanowienie powtarzając argumentację zawartą w swoim wniosku o udzielenie interpretacji, iż jego zdaniem nie powinien sprzedawać samochodu po wartości rynkowej. Celem jego działania nie było zarobienie na sprzedaży, tylko jak najszybsze oddanie go osobie, która go użytkowała.

Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:a) środkami trwałymi,b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,c) wartościami niematerialnymi i prawnymi- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż samochód nie został uznany w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej za środek trwały, nie był też wykorzystywany w jej prowadzeniu.Zatem przychód ze sprzedaży tego samochodu nie może być uznany za przychód z działalności gospodarczej. W sprawie ma zatem zastosowanie regulacja zawarta w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem źródłem przychodów jest odpłatne zbycie innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Przychodem z odpłatnego zbycia innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Wartość rynkową tych rzeczy określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający /art. 19 ust. 1, 3 i 4 cyt. ustawy/. Odpowiadając na pytanie podatnika wprost podkreślić należy, iż organy podatkowe nie mają żadnych uprawnień do dyktowania podatnikom jak mają prowadzić swoje sprawy, jakie umowy mają zawierać, czy też jakich zawierać nie powinni. To za jaką kwotę podatnik sprzedał należący do niego samochód jest tylko i wyłącznie jego decyzją. Niemniej jednak organy podatkowe mają prawo i obowiązek badać jakie skutki prawne wywołują działania podejmowane przez podatników w sferze prawa podatkowego oraz podjąć czynności określone przepisem art. 19 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Stąd też brak jest przesłanek do dokonania zmiany /uchylenia/ postanowienia organu pierwszej instancji.Decyzja niniejsza na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj