Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej
PP3/443-10/39050/2005/DK
z 6 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP3/443-10/39050/2005/DK
Data
2005.05.06
Autor
Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
stawki podatku
środek specjalny
usługi w zakresie badań i analiz
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
Pytanie podatnika
Czy przysługuje Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej zwolnienie przedmiotowe w stosunku do wykonywanych usług w zakresie: badań fizykochemicznych i organoleptycznych, badań fizykochemicznych i sensorycznych wody, badań środowiska pracy, badań bakteriologicznych i prazytologicznych, badań w zakresie mikrobiologii środków spożywczych i wody?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2005r., znak EF/010/12/05, który wpłynął w dniu 08.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia przedmiotowego na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. pow. w stosunku do wykonywanych usług w zakresie :1) badań fizykochemicznych i organoleptycznych środków spożywczych, 2) badań fizykochemicznych i sensorycznych wody, 3) badań środowiska pracy, 4) badań w zakresie mikrobiologii środków spożywczych i wody, 5) badań bakteriologicznych i parazytologicznych jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 08.02.2005r. Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna złożyła wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna jest państwową jednostką budżetową, która wykonuje głównie zadania nałożone przepisami ustawy z dnia 14.03.1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz. U. z 1998r. Nr 90 poz. 575 ze zm.) w szczególności poprzez realizowanie nadzoru nad warunkami:
Za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez inspektora Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej są pobierane opłaty w wysokości kosztów ich wykonania, zgodnie z art. 36 cytowanej ustawy o PIS. Niezależnie od ww. opłat Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna prowadzi działalność w formie dochodów własnych. W ramach tej działalności na zlecenie zainteresowanego Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna za umownie ustaloną opłatę wykonuje następujące usługi:
Pytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w stosunku do wykonywanych w pkt 1-5 usług. Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług w zakresie szeroko pojętej ochrony zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna winna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego. Stosownie do art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o p.t.u. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Oznacza to, że czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania umocowane są wyłącznie organy publiczne, nie podlegają ustawie o VAT o ile nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Państwowy powiatowy inspektor sanitarny, zgodnie z wyżej cytowaną ustawą o PIS jest organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej kierującym działalnością powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w zakresie realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, które to zadania leżą w płaszczyźnie zadań nałożonych przepisami prawa. Tak więc w związku z ich realizacją , o ile nie są one wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, Strona nie jest traktowana jak podatnik podatku VAT. Natomiast w zakresie wykonywania w ramach prowadzonych środków specjalnych odpłatnych usług badań, pomiarów i innych czynności nie wynikających z ustawowego nadzoru na zasadzie zlecania tych usług i za umownie ustaloną zapłatą, stacje sanitarno-epidemiologiczne są podatnikami podatku od towarów i usług. Usługi te podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, chyba, że będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku Nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Konieczną czynnością dla prawidłowego określenia stawki podatku, bądź zwolnienia jest identyfikacja świadczonych usług na podstawie klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej( art. 8 ust.3 ustawy). Z przedłożonej przez Wnioskodawcę opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 27.12.2004r. stanowiącej odpowiedź na pismo Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej z dnia 08.12.2004r. wynika, iż wymienione w piśmie Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej usługi mieszczą się w następujących grupowaniach: I. Wykonywanie przez stacje sanitarno - epidemiologiczne badań czystości powietrza, gleby, wody oraz innych badań i analiz laboratoryjnych, badania mikrobiologiczne i fizykochemiczne prób żywności, ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności, itp. wykonywanych w ramach nadzoru sanitarno - epidemiologicznego przez stacje sanitarno - epidemiologiczne, realizujące zadania należące do państwowych inspektorów sanitarnych - PKWiU 75.12.12 - 00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego" - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - usługi te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego - stosownie do poz. 6 załącznika Nr 4 do ww. ustawy, tj. ex 75 usługi w zakresie administracji publicznej, ochrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. II. Wykonywanie badań i analiz w zakresie ochrony zdrowia ludzi przeprowadzone na zlecenie podmiotów gospodarczych (nieopłacane z budżetu państwa) mieści się w zależności od ich rodzaju w nw. grupowaniach :
Reasumując - z zależności od rodzaju świadczonych przez PSSE usług będzie ona korzystała ze zwolnienia przedmiotowego lub też będzie świadczyła usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.