Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze
PDIII 406/1/53/05
z 18 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII 406/1/53/05
Data
2005.03.18



Autor
Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
fundusz remontowy


Pytanie podatnika
Czy jest kosztem uzyskania przychodów wydatek poniesiony z "funduszu dociepleniowego" utworzonego z wpłat członków spółdzielni ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej z/s w Jeleniej Górze - reprezentowanej przez zarząd Spółdzielni - przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2005 r., który wpłynął w dniu 28.02.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z „funduszu dociepleniowego” utworzonego z wpłat członków Spółdzielni jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek od Spółdzielni Mieszkaniowej z/s w Jeleniej Górze o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny oraz stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisywanej sprawie.Spółdzielnia zamierza w roku bieżącym utworzyć z dodatkowych wpłat członków spółdzielni dodatkowy fundusz remontowy nazwany „dociepleniowym” z przeznaczeniem na remont zasobów mieszkaniowych. Członkowie dokonywaliby wpłat jako odrębną pozycję w składnikach czynszu, a spółdzielnia gromadziłaby odpowiednie środki w zespole „8” – „fundusz na docieplenie zasobów mieszkaniowych”. Ze względu na planowane ocieplenia częściowe tj. stropodachów lub ścian szczytowych i frontowych Spółdzielnia nie chce traktować ww. wydatków jako modernizację istniejącego budynku i podniesienie wartości technicznej i użytkowej i zwiększać wartości początkowej budynków lecz jako usuwanie wad technologicznych w budynkach budowanych w przeszłości w technologii wielkiej płyty. Istotą usunięcia wad technologicznych będzie przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowanego środka trwałego nie zmieniając jego charakteru i funkcji, przywrócenie pierwotnej zdolności użytkowej, utraconej na skutek upływu czasu i eksploatacji przy zastosowaniu wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Wpłaty na „fundusz dociepleniowy” będą uwidocznione jako przychody Spółdzielni, a poniesione wydatki będą traktowane jako koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zapytanie podatnika dotyczy zaliczania do kosztów uzyskania przychodów Spółdzielni Mieszkaniowej wydatków poniesionych z dodatkowego nazwanego „dociepleniowym” funduszu remontowego na remont zasobów mieszkaniowych.

Stosownie do zapisu art. 16 ust. l pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

a)podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,

b)odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeńsocjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiącerównowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Generalną zasadą w podatku dochodowym od osób prawnych jest to, że odpisy i wpłaty na różnego rodzaju fundusze nie są kosztami uzyskania przychodów. Jak wynika z brzmienia przepisu art. 16 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu odpisów na fundusze tworzone przez podatnika istnieje tylko wówczas, gdy przepisy prawa wyraźnie przewidują obowiązek lub możliwość utworzenia przez podatnika danego rodzaju funduszu.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni.

Ponieważ wyżej wymieniona ustawa przewiduje obowiązek tworzenia przez spółdzielnie mieszkaniowe funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych, podstawowe odpisy i wpłaty na ten fundusz dokonywane przez Waszą jednostkę będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Tymczasem stworzony przez Spółdzielnię z wpłat od członków fundusz dociepleniowy na docieplenie stropodachów, ścian szczytowych i frontowych nie będzie służył remontowi lecz modernizacji budynków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16 g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z przepisem art. 16g ust. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków trwałych, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3 – 11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesiona na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcje, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami eksploatacji.

Modernizacją, ulepszeniem jest więc trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Efektem ulepszenia środka trwałego ma być zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się wydłużeniem okresu jego używania. Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia remontu. Posługując się definicją zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), należy stwierdzić, iż przez remont należy rozumieć, wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiacyh bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest więc przywrócenie pierwotnego stanu technicznego użytkowanego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, a wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową, utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji. W świetle powyższego nakłady poniesione przez Spółdzielnię na termomodernizację budynków mieszkalnych będących w jej zasobach mają charakter prac modernizacyjnych a nie remontowych.

Zgodnie z przepisem art. 16c pkt 2 ww. ustawy amortyzacji nie podlegają m. in. budynki, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe. Zatem Spółdzielnia nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości dokonywanych odpisów amortyzacyjnych od ulepszonych środków trwałych. Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem są m. in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle powyższego zapisu dodatkowy fundusz dociepleniowy zgromadzony w wyniku wpłat członków będzie przychodem w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej. Samo podjęcie przedsięwzięcia, którego celem jest modernizacja budynków nie skutkuje zwolnieniem dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnienie powyższe przysługuje przy spełnieniu warunków, o których mowa w cytowanym przepisie.

Wydatki finansowane z dodatkowego funduszu nazwanego „dociepleniowym” nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów będą natomiast zwiększały zasób majątkowy Spółdzielni.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj