Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PP/443-7/4/05
z 18 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-7/4/05
Data
2005.03.18



Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
spółdzielnie
stawki podatku
umowa
usługi pośrednictwa
wywóz odpadów (śmieci)


Pytanie podatnika
Czy przy sprzedaży worków na odpady przez Gminną Spółdzielnię z wliczoną ceną ich wywozu przez inny podmiot można stosować 7% stawkę podatku od towarów i usług?


Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r., Nr 8, poz. 60) art. 41 ust.1 i 2, art. 111 ust. 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak L.dz.20/2005 z dnia 07.02.2005 r. (data wpływu 08.02.2005 r.) wraz z jego pisemnym uzupełnieniem znak L.dz.29/2005 z dnia 14.02.2005 r. (data wpływu 18.02.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w/w ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie stosowania stawki 7% przy sprzedaży worków na odpady z wkalkulowaną w ich cenę odpłatnością za wywóz postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe.

W dniu 08.02.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek z dnia 07.02.2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 14.02.2005 r. - data wpływu 18.02.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie stosowania stawki 7% przy sprzedaży worków na odpady z wkalkulowaną w ich cenę odpłatnością za wywóz.

W podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco:
Gminna Spółdzielnia zamierza podpisać umowę Zakładem Pracy Chroninej dotyczącą pośrednictwa w zawieraniu umów na wywóz odpadów komunalnych z mieszkańcami Gminy. Rola Gminnej Spółdzielni sprowadzałaby się do sprzedaży mieszkańcom Gminy w sieci swoich sklepów worków na odpady: segregowane za 0,40 zł/szt., na pozostałe odpady 3,10 zł/szt. W cenę worków wkalkulowane są koszty wywozu odpadów. Za usługę pośrednictwa Spółdzielnia otrzymywałaby wynagrodzenie (prowizję) od ZPCHR w wysokości ustalonej w umowie.

Firma wystawia na Gminnej Spółdzielni fakturę VAT i wpisuje w nazwie "Wywóz odpadów - worki" PKWiU 90.00.23-00.90 i stosuje stawkę VAT w wysokości 7%. Sprzedaż worków ewidencjonowana jest na kasach fiskalnych Spółdzielni. Natomiast wartością prowizji za usługę pośrednictwa Gminnej Spółdzielni obciążałby firmę wystawiając fakturę VAT ze stawką 22%. Wobec powyższego wnioskodawca ma wątpliwości czy przy sprzedaży worków na odpady z wkalkulowaną ceną ich wywozu przez inny podmiot, może stosować stawkę 7%.

Własne stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem Spółdzielni, sprzedaż worków na odpady z wkalkulowaną w ich cenę odpłatnością za wywóz, można traktować jako usługi w zakresie wywozu odpadów, wymienione w poz. 153 wykazu towarów i usług, opodatkowanych wg stawki 7%, stanowiącego załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do tej ustawy. W pozycji 153 tego załącznika zostały wymienione usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 90.0 tj. usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. Dział ten obejmuje m.in. usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów pozostałe - grupowanie 90.00.23, na które powołuje się wnioskodawca, czy też usługi w zakresie wywożenia odpadów - grupowanie 90.00.21. Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że Gminna Spółdzielnia będzie pośredniczyć w sprzedaży wyżej wymienionych usług, poprzez rozprowadzanie w sieci swoich sklepów worków na odpady, a cena tych worków (0,40 zł na odpady segregowane i 3,10 zł na odpady nie segregowane) będzie odpłatnością za wywóz odpadów. W takim stanie rzeczy należy uznać iż wnioskodawca, będący podmiotem pośredniczącym w sprzedaży usług wywozu odpadów opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wg stawki 7%, winien stosować przy sprzedaży worków na odpady, których cena stanowi odpłatnością za usługę ich wywozu, stawkę właściwą dla tych usług tj. 7%. Natomiast kwota prowizji za pośrednictwo w sprzedaży wyżej wymienionych usług powinna być udokumentowana przez wnioskodawcę fakturą VAT i opodatkowana wg stawki 22%.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż w myśl § 5 ust.5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. W złożonym podaniu wnioskodawca podniósł, że oryginał paragonu z kasy rejestrującej stanowi potwierdzenie (nie sprecyzowano, dla kogo) uiszczenia opłaty za wywóz odpadów. Zgodnie z § 5 ust.1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani m.in. do wydania nabywcy wydrukowanego oryginału paragonu fiskalnego.

Jednocześnie organ podatkowy uprzejmie wyjaśnia, iż nie jest organem właściwym rzeczowo w sprawach klasyfikowania usług. W razie wątpliwości, co do zaklasyfikowania wykonywanych czynności, podatnik powinien wystąpić z zapytaniem do organu rzeczowo właściwego w sprawie, którym w takim zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj