Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kozienicach
1408/PD/415-6/05
z 20 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1408/PD/415-6/05
Data
2005.05.20
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Kozienicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
remont środków trwałych
ulepszenie
ulepszenie środka trwałego
Pytanie podatnika
Czy można potraktować jako remont prace dotyczące wymiany okien w budynkach:biurowo-socjalnym,hali produkcyjnej i przyrzynalni stanowiących środki trwałe firmy i wydatki z nimi związane zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 ,poz.60) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 11.03.2005r. (uzupełnionym w dniach 21.03.2005r , 09.05.2005r. i 18.05.2005r.) przez wspólników spółki jawnej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię zaliczenia bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu i potraktowania jako remont wydatku dotyczącego wymiany okien w budynkach : biurowo-socjalnym , hali produkcyjnej i przyrzynalni stanowiących środki trwałe firmy -Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Wspólnicy spółki jawnej zgodnie z zaleceniem Inspektora Nadzoru Budowlanego mają dokonać wymiany wszystkich okien znajdujących się w budynkach stanowiących środki trwałe w/w firmy tj. biurowo-socjalnym , hali produkcyjnej i przyrzynalni. Okna nie spełniają obowiązujących norm tzn. są nieszczelne, wypaczone nie domykają się , są pozabijane gwoździami , a wymienione okna spełniać mają podstawowe normy obowiązujące w prawie budowlanym bez żadnych dodatkowych ulepszeń. W piśmie z dnia 18.05.2005r. (uzupełnienie wniosku) wspólnicy poinformowali ,że wymiana okien została rozpoczęta i zostanie ona przeprowadzona w 2005r. i w okresie późniejszym w miarę możliwości finansowych. Zdaniem stron - wymiana okien jest remontem , ponieważ wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników należy uznać za remont. Nie może być ulepszeniem , ponieważ do ulepszenia środka trwałego zaliczamy adaptację ,modernizację ,przebudowę , rozbudowę i rekonstrukcję środka trwałego, a wymiana okien nie mieści się w żadnym z tych pojęć. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawców stan faktyczny i aktualny stan prawny wyjaśnia , że zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14,poz.176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. O zakwalifikowaniu danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu decyduje zatem poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu i niezakwalifikowanie wydatku do grupy wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów. W przepisie art.23 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowiony został katalog wydatków i odpisów, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, dotyczy on również kosztów działalności, jakimi są nakłady na środki trwałe .Nakłady te przybierają postać remontów i są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów lub ulepszenia środka trwałego i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym , w tym przypadku w ciężar kosztów zalicza się odpisy amortyzacyjne od tych środków (art.23 ust.1 pkt 1 lit.c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Środki trwałe uważa się za ulepszone (art.22g ust.17 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ), gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania , mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich: Według orzecznictwa (wyrok NSA z 21.11.2001. , I SA/Gd 829/99) do uznania ,że mamy do czynienia z ulepszeniem środków trwałych wystarczy stwierdzenie , że występuje chociażby jeden z elementów ulepszenia . Remont to , zgodnie z art.3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (j.t. z 2003r. Dz.U. Nr 207,poz.2016 ze zm.) wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Odwołując się do orzecznictwa sądowego - w wyroku NSA z dnia 27.06.2001r., I SA/Gd 2487/98) stwierdzono , że różnica między nakładami na remont, a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych (konserwacja , naprawy), a drugie do podjęcia czy rozszerzenia działalności w drodze przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodującej istotną zmianę cech użytkowych. Reasumując powyższe, w świetle przedstawionego przez podatników stanu faktycznego wymianę okien należy uznać za prace remontowe , a zatem wydatki poniesione na te prace stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej w dniu poniesienia. Interpretacja ta będzie wiążąca , jeżeli przedstawiony w niej stan faktyczny się ziści i nie ulegnie zmianie stan prawny. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.