Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PPO I/443/98/ 05 /AD
z 11 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PPO I/443/98/ 05 /AD
Data
2005.05.11



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
korekta faktury
montaż
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem:- jak zakwalifikować dostawę części do montażu maszyn rozciągniętą w czasie na okres kilku miesięcy i dopiero po dostarczeniu wszystkich części zakończoną montażem;- jak traktować zafakturowane części w miesiącach przed montażem;- czy jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana stawką 0%;- czy też nie uznaje się takiej sprzedaży za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2005r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 24.02.2005r. (uzupełnionym pismem z dnia 24.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24.02.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 24.03.2005r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z opisanego w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, że podstawową działalnością Spółki jest produkcja maszyn i urządzeń, które sprzedawane są w kraju oraz za granicę, do państw Unii Europejskiej (Republika Federalna Niemiec). Umowy podpisywane przez Spółkę stanowią, że sprzedaż tych maszyn i urządzeń następuje wraz z ich montażem i próbnym uruchomieniem. Ze względu na duże gabaryty tych urządzeń nie ma możliwości przetransportowania ich w całości. Po dostarczeniu wszystkich części składowych do kontrahenta niemieckiego, pracownicy Spółki wyjeżdżają do Niemiec w celu instalacji przedmiotowych maszyn, co jest potwierdzone delegacjami. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, Spółka zwróciła się z zapytaniem:

- jak zakwalifikować dostawę części do montażu maszyn rozciągniętą w czasie na okres kilku miesięcy i dopiero po dostarczeniu wszystkich zakończoną montażem;

-jak traktować zafakturowane części w miesiącach przed montażem;

-czy jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana stawką 0%;

-czy też nie uznaje się takiej sprzedaży za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), sama dostawa części do maszyn jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów opodatkowaną stawką 0%. Natomiast po zmontowaniu maszyny w całość, czego według Spółki, zgodnie z art. 13 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę, w miesiącu, w którym nastąpił końcowy montaż maszyny należy wystawić fakturę korygującą dokonanej sprzedaży ze stawką 0% na sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem.

Przepis art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepis ten stosuje się, pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15 lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego (gdy podmiot zarejestrowany jest w Polsce i w Niemczech).

Natomiast przepis art. 13 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż przemieszczanie (transfer) towarów podatnika z Polski do innego kraju wspólnotowego, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, gdy towary te są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy jest terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz (gdy podmiot zarejestrowany jest tylko w Polsce). W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym montowaniem lub bez niego, przez podatnika dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rachunek, są opodatkowane w kraju, w którym towary są instalowane lub montowane. Nie uznaje się przy tym za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów, gdy zarejestrowany w Polsce podatnik (Spółka) dokonuje na rzecz niemieckiego nabywcy dostawy maszyn i urządzeń wraz z ich montażem w Niemczech, to przewiezienie do Niemiec części do montażu przedmiotowych maszyn rozciągniętej w czasie na okres kilku miesięcy, nie podlega w Polsce opodatkowaniu z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy (art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy), gdyż opodatkowaniu w Niemczech podlega cała transakcja obejmująca wartość dostarczanego towaru (maszyn) oraz usługa montażu.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek wystawiania faktur istnieje również w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (Polski) lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

W § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), określono, że przepisy § 12 i § 14 -26 oraz § 29 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do podatników, o których mowa w art. 106 ust. 2 ustawy, tzn. do ich faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski) lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Wystawiona w takich przypadkach faktura, powinna zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto w takiej fakturze może nie znajdować się numer identyfikacyjny nabywcy, z wyjątkiem przypadków świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 i w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7. Zatem w przypadku opisanej wyżej transakcji dostawy maszyn i urządzeń wraz z montażem, gdzie miejscem opodatkowania nie jest Polska, Spółka winna wystawić - dla odbiorcy niemieckiego - fakturę bez podania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj